O tom, jestli se tam nádraží přesune, se diskutuje v Brně už devadesát let. Nejnovější posun v kauze způsobilo ministerstvo dopravy. To požaduje po Jihomoravském kraji, aby zanesl odsunutou variantu i variantu v centru do svého územního plánu jako rovnocenné. V podstatě tak vrátil do hry možnost modernizovat nádraží v jeho současné poloze.
"To samozřejmě snižuje cenu pozemků v Jižním centru," konstatoval šéf realitní skupiny Real Spektrum Jiří Fajkus. Podle něj jde hlavně o železniční koleje, které podobně jako ve středověku hradby ohraničují jih města.
"Dokud se neposunou, nepustí výstavbu dál, a ta tím pádem nebude plnohodnotná," dodal Fajkus. Nádraží v Jižním centru proto podporují i developeři, kteří mají v okolí své projekty.
"Od klientů nemáme reakce, že by se třeba rozhodovali o koupi na základě polohy nádraží. Ale oblasti by to prospělo, zlepšila by se infrastruktura i dostupnost hromadnou dopravou," řekl Petr Teplý, zástupce společnosti Properity, která staví nejvyšší budovu v Česku AZ Tower.
Posouzení obou variant bude hotové ještě letos
Vedení Brna tvořené koalicí ČSSD a ODS dlouhodobě prosazuje nádraží v Jižním centru. Proti jsou třeba zelení nebo koalice občanských sdružení Nádraží v centru.
"O konečné poloze brněnského nádraží doposud nebylo rozhodnuto, neboť obě varianty se v současné době dále dopracovávají a posuzují," vysvětlovala Andrea Volaříková z tiskového oddělení, proč ministerstvo dopravy chce, aby v krajském územním plánu byly zahrnuty obě varianty.
Výstupy z posouzení obou možností, které zpracovává Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), by měly být k dispozici do konce letošního roku.
SŽDC pracuje s návrhem řešení nádraží v centru, které loni představili brněnští aktivisté. "To neobsahovalo všechny potřebné údaje. Proto na konci roku zadala Správa železniční dopravní cesty vypracování studie s názvem Dopracování variant řešení Železničního uzlu Brno," uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Podle Matěje Hollana z koalice Nádraží v centru si tak stát už začíná uvědomovat, že je odsun nereálný projekt. "Je to od nich pud sebezáchovy," podotkl Hollan.
Vedení města to však odmítá. "Průjezd železničním uzlem s nádražím pod Petrovem prosazuje razantně pouze Strana zelených. V pětapadesátičlenném zastupitelstvu má tři křesla. K tomu není třeba nic dodávat," uvedl primátor Roman Onderka (ČSSD).