Cestující v MHD trápí horko. Brněnský dopravní podnik plánuje nákup...

Cestující v MHD trápí horko. Brněnský dopravní podnik plánuje nákup klimatizovaných autobusů | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Konec sauny v MHD. V Brně testují první klimatizovaný autobus

  • 4
Po klimatizaci v MHD se Brňané ptají dlouhodobě. Dopravní podnik nyní první autobus vybavený chladicím systémem testuje. Zatím jich plánuje nakoupit 60. V jiných městech Jihomoravského kraje přitom nejsou žádnou novinkou.

Volání nemalé části cestujících po klimatizovaných vozech nyní začal řešit brněnský dopravní podnik, který na různých linkách právě testuje první takový autobus. „Nás aktuálně zajímá, jak bude klimatizace účinná, jaký vliv na ni má otevírání dveří na zastávkách a například také to, jak se puštěný chladicí systém projeví na spotřebě,“ přiblížila mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Autobus z roku 2015, do něhož klimatizaci nainstalovali dodatečně, mohli cestující potkat například na lince 67 jedoucí k nákupní zóně Avion Shopping Park. Výhod dalších „vychlazených“ vozů se však Brňané dočkají až příští léto. Dopravní podnik totiž teprve zamýšlí nákup 60 autobusů na stlačený zemní plyn vybavených klimatizací. Ještě letos jich má do Brna dorazit 23 za předpokládanou cenu 483 milionů korun.

„Plánujeme také nákup klimatizovaných trolejbusů za 120 milionů, z toho tři pořídíme ještě tento rok za 36 milionů,“ doplnila Lukšová s tím, že dopravní podnik chce při každém dalším nákupu pořizovat už jen takové vozy, jež chladicí systém mají. Tramvají se to ale zatím netýká.

Každý nový autobus bude muset mít klimatizaci, nařídil kraj

To, co je pro Brno teprve očekávanou novinkou, v jiných jihomoravských městech už nějakou dobu funguje. V Hodoníně i ve Znojmě mají část autobusů městské hromadné dopravy klimatizovanou. ČSAD Hodonín avizuje, že všechny nové vozy budou rovněž vybavené chlazením vzduchu, šéf znojemské dopravní společnosti Psota Petr Chadim to však pokládá v MHD za zbytečnost.

„Ve městech to postrádá smysl. Autobusy každou chvíli zastavují, otevírají dveře, takže se pořádně ani nestačí vychladit. Osobně bych volil jen klimatizaci u řidiče,“ prohlásil ředitel společnosti Psota, která i přes jeho nesouhlas disponuje čtvrtinou klimatizovaných vozů. „Zato u dálkových autobusů, to je něco jiného. U nich už to význam má,“ dodal Chadim.

Ani Psota se však dalšímu nákupu takových vozů nevyhne. V Jihomoravském kraji je v současnosti klimatizacemi vybavená zhruba třetina autobusů integrovaného dopravního systému, což čítá přibližně 250 vozidel z celkových osmi stovek. O tom, jestli na linku tyto autobusy dají, nerozhoduje dopravce, nýbrž kraj.

„Nedávno schválil nová pravidla, podle kterých bude každý nový autobus zakoupený po začátku roku 2018 opatřený klimatizací. Proto například na Znojemsku vyjedou na silnice pouze autobusy, v nichž cestujícím nebude horko,“ poznamenal mluvčí společnosti Kordis Květoslav Havlík.

Podle něj si dopravci pochvalují, že klimatizované autobusy dramaticky neovlivňují rozpočet, ačkoli chlazení interiéru znamená vyšší spotřebu paliva. „Naštěstí se však ropa prodává levně, tudíž i pohonné hmoty jsou dostupné za příznivější ceny,“ vysvětlil.

V Břeclavi pojedou jen „chladicí“ vozy

Třeba společnost Vydos Bus, provozující autobusy v okolí Vyškova, Slavkova či Bučovic, má už nyní šedesát procent vozidel „vychlazených“. Tourbus, převážející cestující v integrovaném systému hlavně na lince 107 z Brna do Vyškova, má klimatizovaný interiér u všech. Ředitel této dopravní společnosti David Grund potvrdil, že stejně jako Vydos Bus autobusy bez zabudovaného chlazení vzduchu nekupují.

Naopak z přibližně 140 vozů dopravce Bors převažují ty bez klimatizace. I tam se ovšem snaží jejich počet snižovat. Dokládá to i fakt, že městskou dopravu v Břeclavi, kterou společnost provozuje, obslouží od příštího léta výhradně klimatizované autobusy. „Dodávku čtrnácti nových vozidel očekáváme mezi březnem a červnem 2018,“ potvrdil ředitel František Zugar.

Mezi cestujícími se najdou ale i takoví, kterým klimatizace příjemná není. „Někteří hlásí, že je v autobuse horko. Jiní zase po řidičích požadují, aby klimatizaci vypnuli, protože je jim zima. Mlčící většina je ale nejspíš s ochlazeným vzduchem spokojená,“ popsal Havlík zkušenosti s reakcemi cestujících.

Podle předpisů musí řidič chlazení uvést do chodu bezpodmínečně, pokud teplota venku přesáhne pětadvacet stupňů Celsia.