Pruh vyhrazený pouze cyklistům. Jejich vyznačení je levnější než budování...

Pruh vyhrazený pouze cyklistům. Jejich vyznačení je levnější než budování cyklostezek | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Kola v Brně: místo cyklostezek pruhy na silnici

  • 50
Město se nedávno ohlédlo zpátky za tím, co se pro cyklisty v Brně od 90. let udělalo. A co viděli? Pár kilometrů stezek vedoucích odnikud nikam a utracené stamiliony. Dosavadní "cyklopolitika" totiž byla stavět pro cyklisty samostatné stezky. Počátkem roku se město rozhodlo zkusit levnější a rychlejší variantu.

"To znamená vymezit prostor pro cyklisty na silnici. I tam, kde se nevejde metr a půl široký cyklopruh, tak opticky, speciálními piktogramy na zemi, upozornit řidiče na to, že tudy cyklisté jezdí," vysvětluje vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Pro lidi, kteří na kole jezdí například z domu do práce, to bude bezpečnější než jezdit po "obyčejné" silnici. Navíc jsou takové cyklopruhy levnější a rychleji hotové.

Milionové úspory

První, pilotní cyklopruh, povede ze Starého Lískovce kolem Svratky až na Nové sady. "Projekt už je hotový, teď posuzuje návrh dopravního značení policie. Jakmile vydají kladné stanovisko, bude samotná realizace trvat tři, čtyři týdny," dodal Bielko.

Speciální stezka takové délky by stála kolem sto milionů korun. Cyklopruh vyjde podle Vladimíra Bielka na necelé dva miliony.

Zelený strom života v tomto případě o kousek předbíhá černobílé předpisy. "Zákon to sice neřeší, ale legislativní kroky k tomu spějí. Navíc, policie v Praze s tím souhlasila," podotýká Bielko, že podobný systém piktogramů se používá i v hlavním městě.

Cyklisté na hlavních tazích i v jednosměrkách

Jestli se osvědčí i v Brně, má se rozšířit na hlavní městské tahy. A taky na ty, které mají návaznost na cyklistické stezky za městem. "Po pilotním projektu začneme připravovat projekty pro ulice Štefánikovu, Kounicovu, Veveří nebo Milady Horákové," vyjmenovává náměstek primátora Martin Ander (SZ).

Další pruhy mají směřovat do Mariánského údolí nebo směrem ke stezce Brno-Vídeň.

Trápení cyklistů ale cyklopruhy úplně neřeší. Sdružení Brno na kole pomocí ankety a připomínek aktivních cyklistů vypíchlo hlavní bariéry pro kola ve městě. A těmi jsou hlavně jednosměrky, například kolem ulic Bratislavská, Hrnčířská nebo Veselá.

I to se má ale změnit. Město připravuje novou koncepci takzvaný generel cyklodopravy, který má být hotový v červnu. "Chceme minimalizovat počet jednosměrek v městských částech. A tak zpřístupnit území pro děti, které dojíždějí do školy i lidi, kteří tudy jezdí do zaměstnání," upřesnil autor generelu Adolf Jebavý.

Už o letních prázdninách by se tak pilotně mohly pro cyklisty otevřít první, speciálně označené jednosměrky.