Pěvkyně Magdalena Kožená koncertovala v rodném Brně. Překvapením večera byl...

Pěvkyně Magdalena Kožená koncertovala v rodném Brně. Překvapením večera byl koncert se sborem Kantiléna, kde Kožená také kdysi zpívala. I samotná zkouška (na snímku) byla pro malé zpěváky velkou událostí. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Magdalena Kožená zazpívala Brnu a stala se patronkou sboru Kantiléna

  • 0
Operní pěvkyně Magdalena Kožená zazpívala v Besedním domě rodnému Brnu. Koncertem chtěla upozornit i na to, že městu chybí adekvátní koncertní sál. Kvůli omezenému počtu míst v sále zajistila přímý přenos pro ty, na které vstupenky nezbyly. Stala se i patronkou sboru Kantiléna, kde začínala.

Jako host středečního večera vystoupil pěvecký sbor Filharmonie Brno Kantiléna, ve kterém zpěvačka jako malá začínala. Do poslední chvíle utajovaným překvapením pak bylo vystoupení s přípravkou Kantilény a hlavně oznámení, že se zpěvačka stala patronem sboru.

"Na koncertě zpívaly děti, které chodily už loni, a výběr z nováčků, které jsme nabrali v květnu. S nácvikem jsme začali na konci června a od soboty jsme cvičili denně," popsala dirigentka nejmladších zpěváků Kantilény Veronika Hrůzová.

Na vystoupení s operní hvězdou se děti těšily. "Strach ani nemám, na zkoušce to zpívání bylo zábavné," řekla před koncertem členka souboru Barbora Keprdová.

Po třech společných skladbách pořadatelé oznámili, že zpěvačka přebírá patronát nad celým brněnským sborem Kantiléna, a skupina nejmladších zpěváků a zpěvaček se tak na její počest přejmenovala ze Sluníček na Magdalenku.

"S tímto nápadem mě oslovil ředitel hudební agentrury CEMA (Central European Music Agency) David Dittrich. Magdalena v Kantiléně vyrůstala a dostala zde pěvecké základy, takže je to trochu symbolika. Její patronát je pro nás obrovská čest, uznání práce, kterou sbor odvádí," vysvětlil dirigent a hlavní umělecký vedoucí Kantilény Jakub Klecker.

Dodal, že si společného koncertu velmi váží. "Přestože má Magdalena kalendář plný nadlouho dopředu, udělala si čas na svoje dítě," pochvaloval si Klecker.

Koncertní sál není a jen tak nebude. Politici nenašli peníze

Koncert Kožené v Besedním domě doprovodila Filharmonie Brno. Že by mohla na brněnském jevišti koncertovat s kompletním orchestrem tohoto uznávaného tělesa je ale nepředstavitelné.

Na pódium Besedního domu se hudebníci prostě všichni nevejdou a jiný vhodný koncertní sál ve městě není, přestože se už dlouhá desetiletí mluví o stavbě Janáčkova kulturního centra. Vyrůst má za Besedním domem. Stát, město ani kraj na něj ovšem zatím nenašli peníze.

"S nasazením všech sil a trpělivosti nazkoušejí velkou symfonii v hledišti a na jevišti celého Besedního domu, aby se pak přesunuli třeba do mnichovského Gasteigu, kde jsou vystaveni na generálce zcela jiným akustickým poměrům. Považuji za zázrak, že orchestr za těchto okolností hraje tak výborně," popsala obvyklou praxi nynější ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Ač je její orchestr v zahraničí velmi žádaný, sami Brňané za ním musejí paradoxně cestovat do Vídně, Bratislavy nebo do Prahy.

"Velice ráda bych do Brna pozvala řadu svých hudebních kolegů z celého světa, ale bohužel jim tu nemůžeme nabídnout akusticky či kapacitně vyhovující sál. Pevně věřím, že si to představitelé Brna uvědomí a konečně se podaří projekt důstojného hudebního stánku uskutečnit," lituje Magdalena Kožená.

A brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD) připouští, že se to jen tak nezmění. Ve Zlíně se tři čtvrtiny stavby kongresového centra s koncertním sálem od architektky Evy Jiřičné postavily za evropské peníze.

Brněnský magistrát takovou cestou nešel. "Existovaly zde objektivní překážky, jako byly například nevypořádané majetkoprávní vztahy nebo nekompletní projektová dokumentace. Brno tak využilo svůj finanční podíl z Regionálního operačního programu Jihovýchod na jiné projekty - rekonstrukci hvězdárny a planetária, sportoviště u základních škol či regeneraci veřejných prostranství v centru. Zda se nám podaří získat finanční prostředky z evropských zdrojů v příštím období, je otázkou času," uvedl Onderka.