Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Konec polepů na oknech a dveřích. Vlezlá reklama musí pryč, velí města

  12:53aktualizováno  12:53
Znojemská radnice zakázala podnikatelům v centru města barevné i celoplošné reklamní polepy. Reklamu sjednocují a omezují i další města. Brno finišuje s manuálem.

S vizuálním smogem si poradilo Znojmo, díky přísným pravidlům už nejsou ve městě křiklavé reklamy. | foto: Marie Stránská, MAFRA

Co nejvýrazněji prezentovat svoje zboží chce každý podnikatel. Ve Znojmě si ale musí od října poradit bez barevných reklamních polepů na oknech a dveřích provozoven. Znojmo začalo odstraňovat takzvaný vizuální smog. Na tomtéž pracuje i Brno a další města v kraji.

Pokyny pro označování budov a umísťování reklam v centru jsou ve Znojmě staré už deset let. Za tu dobu se ale výrazně změnily materiály použité v reklamě. „Začínaly se objevovat celoplošné polepy a bannery,“ vysvětlila městská architektka Znojma Iveta Ludvíková.

Proto město ve spolupráci s památkáři pokyny zpřísnilo. Týká se to nejen polepů, ale třeba i nasvětlení reklamních poutačů.

Jak ohlídat vizuální smog

Zamoření veřejného prostoru reklamou mohou města regulovat obecními vyhláškami. Památkáři zase podle zákona o státní památkové péči a vyhlášek k chráněným územím (památkové zóny a rezervace). Jenže i přes vyhlášky a povinnost reklamy konzultovat se stavebním úřadem i památkáři je ve městech spousta nelegálních poutačů. Za příklad dávají památkáři Znojmo. Podnikatelé tu mají striktní pravidla, navíc radnice dá na návrh a zhotovení správného označení provozovny až 10 tisíc korun.

Není to přitom první krok, jak se ošklivých reklam ve městě zbavit. Podnikatelé v centru Znojma musí respektovat při lákání zákazníků hned několik omezení. Například reklamní poutače stojící před provozovnou mohou být jen v kovovém rámu.

Znojmo díky tomu považují památkáři za dobrý příklad toho, jak by se měla města s reklamou v centrech vypořádat.

„Při jeho návštěvě je jasně patrné, co taková regulace přináší – nesporné zkvalitnění výrazu veřejných prostor, a tedy zlepšení životního prostředí obyvatel i návštěvníků města,“ míní vedoucí odboru péče o památkový fond Památkového ústavu v Brně Tomáš Vícha.

Přísná pravidla pro reklamu platí také v historickém Mikulově. Například velkoplošné reklamní poutače mohou podnikatelé umístit jen kolem silnice I/52 z Brna na Vídeň, a to ještě za podmínky zachování pohledů na panorama města.

„Ostatní případné požadavky jsou striktně odmítány,“ podotýká Josef Hromek z odboru rozvoje mikulovské radnice. Ještě přísnější jsou pravidla v historickém jádru města. Označení provozoven tady musí být „kvalitním řemeslným výrobkem navazujícím na historické zvyklosti místa a tradice“ a nejsou povolené světelné reklamy.

Brno bude mít manuál příští rok

Radnice tímto omezují nejen „vizuální smog“, ale i zlepšují bezpečnost, protože třeba reklamní „áčka“ mohou svým nevhodným umístěním bránit v přirozeném pohybu na ulici nebo dokonce narušovat bezpečnost provozu.

„Všeho moc škodí a u reklam to platí dvojnásob, protože jejich společenský význam je zanedbatelný a nějaký efekt mohou mít snad pouze pro komerční zájmy jednotlivců,“ dodává Vícha.

O regulaci reklamy se podle něj snaží kromě Znojma a Mikulova i v městské památkové zóně Valtice.

„V Brně je velmi aktivní radnice městské části Brno-střed, kde již finišují přípravy manuálu dobré praxe, který je připravován s památkáři a má být vodítkem pro vlastníky a uživatele nemovitostí při instalaci reklamních a informačních zařízení,“ poznamenal Vícha.

Zmíněný manuál Brno vydá začátkem příštího roku. Jde tak o jeden z kroků, kterým město bojuje za lepší vzhled centra Brna. A vedle teorie se pouští i do praxe. Z centra Brna už zmizelo všech 271 plastových desek umístěných v úrovni očí na sloupech veřejného osvětlení.

Stavební brněnský úřad jde zatím v cestě za odstraňováním vizuálního smogu stále spíše cestou dohody než pokut.

Dominuje propagace přes sociální sítě

„Pokud při plošné kontrole domů svěřených městské části zjistíme oboustranné reklamní panely upevněné kolmo ke stěně, vyzveme podnikatele, aby je buď odstranil, nebo instalaci zlegalizoval – tedy požádal o dodatečné povolení. Sankce přichází na řadu až jako poslední krok,“ potvrzuje mluvčí Brna-střed Iveta Fišerová.

Fotogalerie

Přísné regulace přitom nemusí být na škodu ani podnikatelům. Záplava nevkusné reklamy se nehodí ani jim, lidé si totiž ve vizuálním smogu jejich reklamy například na poutačích vůbec nevšimnou. Navíc ji takto nemohou ani přesně zacílit.

„Řada firem tuší, že musí svoji reklamní a marketingovou strategii změnit. Reklama se mění takřka před očima, například 90 procent našich nových klientů využívá pro propagaci sociální sítě,“ vysvětluje Jakub Horáček, spolumajitel brněnské marketingové agentury In creative, která přišla s konceptem OnlineBillboard. „Tištěnou verzi převádíme do internetového světa a cílíme na ty zákazníky, kteří jsou pro klienta důležití,“ dodal Horáček.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Muž se před strážníky svlékl. Potom jim vyčetl, že je polonahý

V poutech v úterý ráno zamířil na záchytnou stanici sedmadvacetiletý muž, který se hádal s brněnskými strážníky kvůli svému ošacení. Sám se před nimi svlékl do...  celý článek

Nehoda kamionu, dodávky a osobního auta komplikovala od rána provoz na dálnici...
Na D1 mezi Vyškovem a Brnem se srazil kamion s dodávkou a osobním autem

Dálnice D1 z Vyškova do Brna byla kvůli nehodě kamionu, dodávky a osobního auta na 207. km neprůjezdná. Jeden člověk je těžce zraněný. Dálnici se podařilo plně...  celý článek

Marihuana (ilustrační snímek)
Nabídli známé sušenky s marihuanou, teď jim hrozí pět let ve vězení

Až pětiletý pobyt ve vězení hrozí mladému páru z Brna, který na návštěvě ve svém bytě pohostil kamarádku kávou a sušenkami. Že je v nich marihuana jí ale řekl...  celý článek

Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?
Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?

Sehnat práci s dítětem se dá, jen se na to musí správně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.