Ve vnitroblocích parkují často kromě rezidentů také ti, kteří se vyhýbají stání...

Ve vnitroblocích parkují často kromě rezidentů také ti, kteří se vyhýbají stání v modrých zónách a poplatkům. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Řidiči v Brně obcházejí modré zóny stáním ve vnitrobloku. Zasáhne kontrolor

  • 337
Radnice Brna-střed zřizuje pozici speciálního kontrolora. Bude vybavený tabletem, oblečený v civilu a na pozoru by se před ním měli mít řidiči, kteří v Brně špatně parkují. Zaměří se totiž především na vnitrobloky, kde mnozí lidé odstavují auta, aniž by měli povolení.

„Ve vnitroblocích není možné zřídit modré zóny. Proto tam zajíždějí všichni, kdo nemají oprávnění a nechce se jim platit. Už rok voláme po tom, aby se to z úrovně magistrátu nějak regulovalo. Městská část totiž může maximálně napsat podnět na město. Nemůže svévolně dělat dopravní značení,“ vysvětluje problém radní Brna-střed pro oblast dopravy a bydlení Jan Mandát (za ODS).

O to, aby magistrát zasáhl, se tady snažili rok. Teprve pak se domluvili na úpravě dopravního značení.

„Jenže jsme narazili na problém s kontrolou, protože ve vnitroblocích máte mnohdy štěrk a písek, takže tam nemůžete namalovat jednotlivá parkovací stání,“ poznamenal Mandát.

Právě kvůli chybějícímu značení nemůže dotčená místa ve vnitroblocích kontrolovat speciální auto Brněnských komunikací, které má ve svém systému přesně nahraná vyhrazená místa k parkování, která má hlídat. Jedinou možností, jak si posvítit na hříšníky, je fyzická kontrola.

Městská policie má ale dlouhodobě podstav a nemůže dohlížet na vše.

„Proto jsme na radnici vymysleli, že na parkování dohlédne zaměstnanec městské části. Nebude v roli strážníka nebo policisty, který by nějak aktivně zasahoval. Pouze administrativně zpracuje případný přestupek a vygeneruje oznámení, které pošle na odbor dopravně-správních činností magistrátu. Stejně jako by přestupek oznámil některý ze strážníků,“ doplnil ještě Mandát.

Kontroly nejen ve vnitrobloku

Nový kontrolor nebude mít žádnou uniformu, půjde o civilního zaměstnance úřadu.

„Mohl by také dávat na auta lísteček s upozorněním, aby již na daném místě řidič neparkoval. Vše doladíme ve chvíli, kdy nám magistrát schválí námi navrhovaný postup,“ nastínil radní s tím, že kontrolor může nahlásit špatně zaparkované auto nejenom ve vnitrobloku, ale kdekoli jinde ve městě.

Vnitrobloky se nacházejí u Čápkovy ulice nebo na Poříčí. Problém s parkováním tam řeší místní denně, přestože se právě zavedením modrých zón ve středu města měla situace zlepšit.

„Večer nemám kde zaparkovat. Místa ve vnitrobloku jsou obsazená, a tak musím zajet o dvě až tři ulice dále. Určitě nám musí ve vnitrobloku parkovat i řidiči bez povolení, protože jinak si tuto opakující se situaci neumím vysvětlit. Jenže já sám nijak nepoznám, zda má dotyčný povolení, abych ho mohl nahlásit,“ popsal situaci jeden z místních, který si nepřál uvést jméno.

Že je situace ve vnitroblocích velmi složitá, potvrzuje i městská policie.

„Mnoho let upozorňujeme na naléhavou potřebu ujasnit dopravní značení na těchto místech, případně i uskutečnit nezbytné stavební úpravy. Často zde panují napjaté vztahy nejen mezi místními a studenty nebo dojíždějícími, kteří mají výrazně odlišné názory na způsob užívání vnitrobloků, ale i mezi mnoha místními navzájem. Zatímco jedni oznamují špatné parkování, druzí by rádi vnitřní plochy využívali právě k odstavení vozidla,“ přiblížil mluvčí Městské policie Brno Jakub Ghanem.

Strážníci na kontroly nestačí

Právě proto by bylo podle jeho slov vhodné udělat koncepční stavební úpravy a změny značení.

„Vnitrobloky strážníci kontrolují, zejména na oznámení, tato aktivita městské části nás proto nijak zásadně neovlivní,“ dodal Ghanem.

Záměr Brna-střed městská policie vítá. „Strážníky zaměstnává řada povinností po celém městě, naléhavým problémům se však věnují vždy přednostně. Nikdy ale nebude možné dosáhnout stavu, kdy by se zabývali každým dopravním přestupkem ve všech ulicích, to je v praxi samozřejmě nemožné. Hlídky nemohou být současně na všech místech,“ podotýká ještě mluvčí.

Podle brněnského radního pro dopravu Petra Kratochvíla (ODS) radnice Brna-střed informovala město o svém záměru už před nějakou dobou.

„Vnitrobloky jsou plně v gesci městské části, která je obhospodařuje. Vysvětlili mi svůj záměr a já ho respektuji. Jejich snahou je chránit rezidenty, aby se z vnitrobloků nestala odstavná parkoviště, ale sloužily pro vlastníky nemovitostí v jednotlivých domech. V tomto snahu městské části chápu,“ konstatoval Kratochvíl.