Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kováři v Babicích tavili železo jako staří Slované v desátém století

  13:44aktualizováno  13:44
Tavit železo v desátém století byla pěkná dřina. Své o tom ví Dominik Talla, který umí žhavé železo vyrobit právě tak jako staří Slované. O víkendu to předváděl lidem v Babicích nad Svitavou společně s kovářem Janem Lokajíčkem.

Tradiční tavení železa v Babicích nad Svitavou. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Speciální pec se v desátém století používala v oblasti Olomučan a Moravského krasu. Model si Talla postavil sám.

Fotogalerie

Vkládá do ní limonit, speciální směs minerálů.  Ten je původně žlutý, po opražení ale získá oranžovou barvu. Praží se, aby získal větší pórovitost a tavba byla účinnější.  

Limonit se pak smíchá s uhlím a nasype do pece. Po několika hodinách, kdy kovář do pece pomocí měchů neustále vhání kyslík, se podaří rudu roztavit.

Spodní část pece se pak může vylomit. Struska odtéká a zůstane jen ryzí železo ve formě "houby". To je okamžik, na který kovář čeká. V tu chvíli nemůže váhat.

Moment, kdy se dá horké železo zpracovat, netrvá dlouho. Houbu kovář zpracuje ihned kladivem.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

V areálu Vojenské akademie ve Vyškově se dopoledne ozvala exploze. Výbuch...
Výbuch granátu ve Vojenské akademii ve Vyškově zabil vojáka

Exploze v areálu Vojenské akademie ve Vyškově dopoledne zabila jednoho vojenského policistu a druhého těžce poranila. Podle dostupných informací vybuchl na...  celý článek

Miloš Vránek (na snímku vpravo) zpřístupnil svoji sbírku veteránů vozu BMV....
Za sbírku historických bavoráků vděčí babičce, kolekci vystavuje v Brně

V brněnské Slatině otevřelo muzeum historických vozů populární značky BMW. Zdarma je tam vystavuje Miloš Vránek, který nablýskané skvosty střádá už desítky...  celý článek

Z Liberce by se cestující mohli dostat vlakem do Prahy za 35 minut.
Z Liberce do Prahy za 35 minut. Stát plánuje rychlotrať do Polska

Zatím to zní jako sci-fi, stát se ale vážně zabývá otázkou vysokorychlostní železnice z Prahy k polským hranicím a dál do Wroclawi. Mezinárodní koridor by...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.