Než se čtenář dopracuje k otevření této úvodní stránky, jeho počítač se „zapotí“. Pak vykouknou rozmazané fotky. | foto: Jihomoravský kraj

Po vysmívaném klipu spustil Jihomoravský kraj nepovedený propagační web

  • 92
Jihomoravské hejtmanství spustilo turistický web za milion korun. Experti jsou jím zděšeni podobně, jako nedávno zveřejněným videoklipem, jenž je součástí stejné kampaně. Klipu, který měl nalákat turisty na jižní Moravu, se místo toho lidé vysmívají.

Turistický portál jizni-morava.cz v těchto dnech odstartoval v novém kabátě. Když si ho však turista se zájmem o jižní Moravu rozklikne, čeká ho načítání dlouhé až několik desítek sekund. Jakmile se stránky zobrazí, zjeví se rozmazané obrázky. Do anglické verze portálu se míchá čeština a němčina.

Web je součástí stejné komunikační kampaně hejtmanství jako vysmívaný klip s lidmi křepčícími před památkami kraje, který byl určen pro kina.

MF DNES krajský web předložila expertům. Jejich závěr? Pokud potenciálního návštěvníka jižní Moravy neodradil už spot, znechutí ho web.

„Snaha oslovit všechny a nabídnout od všeho trochu dopadla tak, že stránka neosloví nikoho a nenabídne dohromady nic. Ve změti neurčitých informací a kalendáři, ve kterém musíte pátrat po datu konání akce, se těžko orientuje. Texty jsou encyklopedicky suché, pozitivní zážitek z prohlížení stránky žádný. Není tam prostě nic, co by mohlo vyvolat chuť jet se podívat na jižní Moravu,“ hodnotí stránky například specialista z pražské společnosti Dobrý web Filip Ekl. Zkritizoval rovněž technickou úroveň i směsici jazykových verzí.

Co na webu stálo milion? ptají se odborníci

Za milion korun s daní web pro hejtmanství vytvořila brněnská společnost iMakers. I částka se setkala s údivem odborníků.

„Co na tom webu stálo milion? Publikační platforma tohoto rozsahu lze řešit na otevřených systémech, které jsou levné. Graficky je web na úrovni pozdních devadesátých let, takže sem peníze také nešly. Sečteno a podtrženo - vyhodili jsme milion oknem a kraj si za to může sám díky nevhodné zadávací dokumentaci, volbě dodavatele a chybějící odborné kontrole kvality,“ konstatoval expert na tvorbu webů Jan Řezáč.

I on se přitom tvrdě obouvá do toho, že neatraktivní obsah turisty do kraje nepřivede.

Jednatel iMakers Richard Hartmann se ale brání. Kraj podle něj chtěl jen překopírovat obsah starého webu do nového designu, což bylo složité. A původní data tak zůstala i s chybami. Vše je navíc třeba ladit.

„Laik si představuje, že si koupí auto se čtyřmi koly a to bez chyby jezdí. V informačních technologiích je ale třeba na produktu dále pracovat,“ konstatoval Hartmann.

Mimořádná pomalost webu je podle něj způsobena tím, že běží na serverech kraje. „Mají je špatně nastaveny. Nejsme schopni se domluvit, aby našemu webu přidělili dostatečnou kapacitu serverů,“ dodal Hartmann.

Internetové stránky obhajuje i radní Václav Božek (ČSSD), který smlouvu s iMakers podepisoval.

Rychlost webu už prý kraj řeší

„Součástí zadání bylo vytvoření nového API rozhraní, což je určitý komunikační most mezi webovou aplikací a dalšími systémy. Dobré je, že data z webu se promítnou do QR hry, což je mobilní aplikace. API rozhraní bylo tvořeno s kompletní dokumentací, z čehož vyplývá snadná rozšiřitelnost. Není tedy nutno dělat dodatečné výstupy pro různé weby, které by je mohly potřebovat,“ uvedl ústy krajské mluvčí Božek.

Rychlost webu podle něj kraj už řeší. Příští týden by přitom měl být ke stažení i průvodce jižní Moravou pro mobilní telefony, který z webu vychází. Za ten kraj zaplatil dalších téměř 880 tisíc s daní. A Božkem zmíněná QR hra, která využívá speciální kódy rozmístěné na památkách kraje čitelné mobilem, přišla na 714 tisíc korun.

K tomu, že celá kampaň za v součtu čtyři miliony korun přiměje zástupy turistů navštívit jižní Moravu, jsou ale odborníci skeptičtí.

Úřad přitom od 1. března najal novou poradkyni přes turismus Petru Kačírkovou. Někdejší šéfka brněnského Turistického informačního centra ve funkci v lednu skončila mimo jiné i kvůli těžce kritizovanému turistickému webu Brna GoToBrno.cz.

Takto vypadal videoklip, který měl na jižní Moravu přilákat turisty:

24. května 2015