Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Krize na Vyškovsku vyhnala lidi z továren. Výroba na 14 dní stojí

  • 1
Problémy světových automobilek, které kvůli nízké poptávce přesušují výrobu, již začínají pociťovat i firmy na jižní Moravě. Některé z nich již omezily výrobu a jiné se k tomu chystají. Podle analytiků se dá ovšem očekávat, že finanční krize dolehne i na podniky, které nejsou svázané s automobilovým průmyslem.

Potíže může mít brzy například i strojírenství a stavebnictví. Například švýcarská společnost EMS-PATVAG, která vloni vybudovala nový závod v Brankovicích na Vyškovsku, již přerušila nepřetržitou výrobu. "Odběratelé avizují, že budou odebírat méně zboží, a tak jsme na to museli zareagovat," uvedl Vladimír Buriánek z firmy EMS-PATVAG.

Společnost automobilkám dodává roznětky do airbagů, napínačů bezpečnostních pásů a další komponenty pro automobilový průmysl. Dosud vyráběla nepřetržitě, i o víkendech.

Lidé se smlouvou na dobu určitou skončili
"Provoz jsme omezili, vyrábíme dál v třísměnném provozu, ale jen od pondělí do pátku. Muselo kvůli tomu odejít i několik lidí, kteří měli pracovní smlouvu na dobu určitou," dodal Vladimír Buriánek.

"Některé firmy se nyní potýkají s nedostatkem zakázek," potvrdil i ředitel vyškovského úřadu práce Jan Marek.

"Dvě z našeho okresu se již na nás obrátily s požadavkem, že by některým zaměstnancům dočasně vyplácely jen šedesát procent mzdy. Podařilo se nám je však přesvědčit, aby zatím takto situaci neřešily," uvedl Jan Marek.

"Oficiální zprávu, že by se některá firma napojená na automobilový průmysl dostala do potíží, nemáme, ale očekáváme ji brzy. Máme avízo, že u dvou třech se k tomu schyluje," uvedl ředitel Úřadu práce Brno-venkov Igor Poledňák.

Upozornil však, že ne vždy tyto problémy řeší úřad práce. "Omezení výroby a další kroky může vedení projednat s odborovou organizací. Na nás se obrací, pokud ve společnosti odbory nejsou," dodal.

Ve firmách, které jsou více či méně závislé na automobilovém průmyslu v kraji, pracují tisíce lidí. Patří k nim například společnost Tyco electronicz, která vybudovala výrobní halu v Kuřimi, nebo Metra Blansko.

Jejich představitelé však tuto situaci nechtějí komentovat.

Na řadě jsou i jiná odvětví
Podle hlavního analytika finanční skupiny Atlantic Milana Vaníčka se problémy subdodavatelů automobilek daly očekávat. "Pokud se objevují potíže v globální ekonomice a velké automobilové společnosti zastavují výrobu, klesá i aktivita jejich subdodavatelů. Nemohou pro ně dál vyrábět pneumatiky a další díly, když po nových autech klesá poptávka," uvedl Milan Vaníček.

A předpokládá, že se jejich problémy brzy dotknou i jiných odvětví. Strojírenských firem, ale i železáren a developerských firem. "Banky jsou opatrnější a přístup k financování jejich projektů je nyní mnohem složitější. Některé záměry se možná nepodaří uskutečnit a to se pak v konečném důsledku může projevit i například ve stavebnictví," uvedl analytik.

Některých odvětví by se však podle něho krize nemusela tak bolestně dotknout. "Především těch, kteří vyrábějí věci denní potřeby, bez kterých se lidé neobejdou, například pekáren, mlékáren a dalších. Lidé si třeba rozmyslí, jestli si koupí dražší pečivo, ale jíst se bude pořád. Zkušenosti také ukazují, že například i výrobu cigaret nebo alkoholu hospodářské výkyvy také příliš neovlivňují," uvedl Milan Vaníček.

Zatímco odborníci předpokládají, že nezaměstnanost se patrně zvýší až v příštím roce, a to i o několik procent, někteří lidé už hospodářskou krizi začínají pociťovat.

"Firma nás poslala na dva týdny domů, že pro nás nemá práci. Má málo zakázek. Je to nepříjemné, mám doma dvě malé děti a manželku na mateřské. Zkoušel jsem si najít nějakou brigádu, ale sezonní práce už končí a zatím se mi nic nepodařilo sehnat. A také se bojím, že se to tak brzy nezlepší a nejspíš dostanu výpověď," uvedl devětadvacetiletý muž z Vyškova, který pracuje ve firmě zabývající se strojírenskou výrobou. Nepřál si však zveřejnit své jméno.

Výrobu nyní nezastavila jen Škoda auto, přerušilo ji na několik dní i BMW v závodě v Lipsku, pokles výroby avizuje i francouzský Renault, rumunská Dacia a další.