Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kuřim chce obchvat z jihu, ostatní ze severu

  11:49aktualizováno  11:49
Minulý týden se poprvé sešli zastupitelé Kuřimi a Ředitelství silnic a dálnic kvůli obchvatu Kuřimi, který navazuje na plánovanou rychlostní silnici R43. Zástupci města stále prosazují jižní variantu obchvatu. Ředitelství silnic a dálnic, kraj i město Brno takzvanou severní variantu.

Ilustrační foto | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

A Kuřimským vzkazují: Miliardovou stavbu nikdo nezaplatí. Argumentů proti jižnímu obchvatu je ale víc než jen financování, které je ve hvězdách.

"V případě jižního obchvatu by se musel pod kopcem postavit velice dlouhý tunel. Do tak finančně náročné akce by se kraj nepouštěl," uvedla náměstkyně hejtmana Anna Procházková, která se stavbě rychlostní silnice R43 dlouho věnuje.

Ředitelství silnic a dálnic od financování jižní varianty obchvatu dává také ruce pryč. "R43 a I43 by se musely propojit nestátní silnicí a ŘSD ze zákona tuto akci financovat nemůže. Pokud by Kuřimští přistoupili na severní variantu, tu lze z naší pokladny zaplatit," uvedl ředitel brněnské správy ŘSD Pavel Kremitovský.

Ilustrační foto.

A proč se vlastně Kuřim severní variantě brání? "Severní obchvat neodvede z Kuřimi tolik aut jako jižní. Tranzit si to bude zkracovat přes město a my musíme myslet na to, co je pro Kuřim nejlepší. Propočty hovoří jasně pro jižní variantu obchvatu," odkázal místostarosta Kuřimi Ambrož na studii, kterou si město nechalo udělat.

"Jižní varianta je výhodná jen pro Kuřim"

Na jejich obavy chce Ředitelství silnic a dálnic odpovědět kompromisním řešením. "V květnu se se zastupiteli znovu sejdeme. Od severní varianty neustoupíme, ale do města navrhneme postavit kruhové objezdy, retardéry a přechody. Tak se doba průjezdu městem prodlouží a tranzit radši pojede obchvatem," říká Kremitovský.

Jižní varianta obchvatu je podle něj výhodná jen pro Kuřim. Méně už pro zbytek regionu. Lze ho totiž postavit pouze v návaznosti na nulovou variantu R43. Kdežto severní obchvat lze realizovat, ať už nakonec z vleklých bojů vyjde vítězně boskovická, nebo bystrcká stopa. A podle propočtů je nulová varianta nejhorším řešením, pokud jde o dopravní zatížení, jak na R43, tak na velkém městském okruhu Brna i D1.

Ilustrační foto.

"Enormně by se zatížila doprava například v České. Ostatně i pro Brno je to rizikovější. Zahlcení dopravou by bylo mnohem větší než v případě bystrcké varianty. Kuřim by měla brát ohled na okolní obce, se kterými variantu neprojednala," uvedla Procházková.

Jižní varianta se ale nelíbí ani některým Kuřimským. Na krajský úřad už proto poslali protestní dopisy. "Tunel by totiž vyústil přímo v obydleném území. Na severu je naopak výroba a věznice, proto se hodí lépe," myslí si Procházková.

Navíc jižní obchvat není zapracovaný v územním plánu. To by proces jeho schvalování posunulo znovu na začátek a stavbu R43 odsunulo. "Kuřimští tak dělají přesný opak toho, aby se dalo dosáhnout rychlého řešení," podotkl náměstek primátora Brna pro místní rozvoj Martin Ander.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Kotlářské ulici v centru Brno prasklo potrubí a voda zaplavila silnici. Jezdí...
Prasklé potrubí stále omezuje provoz v Brně, nový asfalt položí v úterý

Následky prasklého vodovodního potrubí budou Brňané pociťovat ještě několik dní. V ulici Kotlářské, kterou se v pátek brzy ráno proudem valila voda, v sobotu...  celý článek

Letošní sucho na Znojemsku a v povodí Dyje nad Vranovskou přehradou způsobilo,...
Sucho odkrylo vesnici i se zbytky kostela na dně Vranovské přehrady

Letošní velké sucho na Znojemsku a v povodí Dyje způsobilo, že už od května klesá hladina Vranovské přehrady. Díky tomu se opět objevily základy domů zatopené...  celý článek

Ponurá nálada vládne ve volebním štábu jihomoravských sociálních demokratů. Ve...
Onderka se vrací. Exprimátora Brna dostalo kroužkování do Sněmovny

Bývalý brněnský primátor Roman Onderka zažívá velký návrat do politiky. Stane se poslancem za sociální demokracii, přestože byl na kandidátce až na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.