Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kvůli úsporám možná ministr Bárta odsune nový železniční uzel v Brně

  14:43aktualizováno  14:43
Výstavba nového železničního uzlu v Brně se zase vzdálila. Ministerstvo dopravy chce šetřit a ministr Vít Bárta (VV) zvažuje, že na jihu Moravy stopne čtyři stavby. Peníze kromě nádraží zřejmě nedostane ani Svitavská radiála, mosty v Žabovřeskách nebo protihlukové stěny v Popůvkách.

Vizualizace nového nádraží v Brně (zastávka Brno-Černovice/Olomoucká) | foto: www.europointbrno.cz

Zastavení prací na Svitavské radiále, mostech v Žabovřeskách a na protihlukových stěnách v Popůvkách by pro lidi z Brna a jeho okolí znamenalo nejen komplikace v dopravě, ale i zhoršení kvality života. Stavby by se navíc prodražily a o výdělek by mohli přijít i dělníci, kteří na nich pracují.

"Oficiální seznam staveb zveřejní ministerstvo 13. srpna, pak o něm ještě bude muset hlasovat vláda," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka (čtěte více).

Podle něho seznam rozhodně není definitivní a ministr bude ještě jednat se stavebními firmami, hejtmany i odborníky, jak jinak by se dalo ušetřit.

A co by pro Brno bylo horší - zastavení projektu nádraží, nebo Svitavské radiály? "To je Sofiina volba. Průšvih by byl obojí," míní bývalá krajská radní Anna Procházková (ODS), která se dlouhodobě zabývá dopravou.

Železniční uzel se letos bez státních peněz obejde

Roman Onderka losuje nasazení do Fed CupuPodle brněnského primátora Romana Onderky (ČSSD) však je zastavení přílivu státních peněz mnohem větší problém pro Svitavskou radiálu než pro přesun nádraží.

"Doprava v Brně by zkolabovala. Navíc si nedovedu představit, že bychom zastavili práce jen rok před jejich dokončením," podivil se plánům ministerstva Onderka, který je zároveň stínovým ministrem dopravy.

Každé zdržení při výstavbě Svitavské radiály je velký problém i podle dopravního experta Vysokého učení technického Michala Radimského.

"Stavba jako součást městského okruhu má nesmírný význam. Jejím úkolem má být mimo jiné převedení aut od Svitav tak, aby se zejména tranzitní doprava vyhnula centru města. Silnice I/43 je jednou z nejšílenějších u nás a objem její dopravy dnes putuje buď Hradeckou, nebo k Bobycentru," popsal už dříve Radimský.

Primátor Onderka se bude proto snažit apelovat na ministra Bártu, aby Svitavskou radiálu na seznam zastavených staveb nezařazoval. Bez přispění státu se totiž na rozdíl od přestavby železničního uzlu neobejde.

"Přestavba železničního uzlu se letos bez státních peněz obejde. Stejně nemá ještě ani pravomocné územní rozhodnutí," podotkl Onderka.

A i přesto podle primátora nemusí stavba přijít o peníze z Evropské unie, pokud se podaří do roku 2015 osm miliard z plánované dotace "utratit".

Nový železniční uzel v Brně

Zastavení přípravy přesunu železničního uzlu v Brně by podle náměstka brněnského primátora Martina Andera (SZ) mohlo být dokonce ku prospěchu věci.

"Současný projekt tak, jak je naplánován, by jen poškodil město. Není výhodný pro obyvatele ani pro lidi, kteří do města přijíždějí vlakem. Přerušení může být šance pro to, aby odborníci znovu zasedli za stůl a jednali. Zastavení přípravy, a tím pádem prodloužení doby rekonstrukce mě samozřejmě netěší, ale tato varianta je špatná," argumentuje Ander, který je proti odsunu nádraží z centra města.

Vizualizace nového nádraží v BrněVizualizace nového nádraží v Brně (zastávka Brno-Židenice/Bubeníčkova)

Čerpat evropské peníze je podle něj v této fázi stejně nereálné. "Teď už se to nestihne, jsme dávno za limitem. Peníze se musí prostavět a vyčerpat, jenže začít stavět by se nemohlo dřív než v roce 2014. Projekt je už teď polomrtvý, a pokud ho ministr zastaví, je to šance, jak do něj zakomponovat všechny výhrady,"myslí si náměstek.

Úsporná opatření víc poškodí Velký městský okruh

Zatímco Ander vidí jako reálnou možnost zažádat o dotace s novým projektem přesunu nádraží v příštím rozpočtovém období Evropské unie, primátor Onderka si myslí, že město stihne vyčerpat peníze už v tomto období.

"Nový železniční uzel ve městě nebude stát v roce 2015, ale možná až za osm nebo deset let. To nám však nebraní, abychom jeho vznik financovali po etapách a začali právě s penězi z Evropské unie," míní Onderka.

Politici i odborníci se shodují, že peníze budou víc chybět na Velkém městském okruhu než na nádraží. "U nádraží zastavení chápu, protože mu stejně chybí pravomocné územní rozhodnutí, a nebude proto letos peníze potřebovat. Ale Svitavská radiála všechna potřebná povolení má, a navíc je pro Brno životně důležitá. Tam bych očekával, že se peníze najdou," podivil se Miroslav Patrik z organizace Děti země.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hliněný dům hanáckého typu je postavený převážně z nepálených cihel. Cenný...
Koupili ruinu. Pak statek změnili v oceňované živé muzeum

Před šesti lety koupili manželé Dvořákovi selskou usedlost v Kučerově. V té době byla v havarijním stavu a oni se rozhodli, že ji opraví a vrátí do původní...  celý článek

Politologové Masarykovy univerzity varují před volbou populistů
VIDEO: Pozor na hesla o korupci a uprchlících, varují politologové

Používají velice zjednodušený pohled na složité problémy. Často schovávají komplikovaná témata za jednoduchá a chytlavá slova. Politologové z brněnské...  celý článek

Nehoda kamionu, dodávky a osobního auta komplikovala od rána provoz na dálnici...
Na D1 mezi Vyškovem a Brnem se srazil kamion s dodávkou a osobním autem

Dálnice D1 z Vyškova do Brna byla kvůli nehodě kamionu, dodávky a osobního auta na 207. km neprůjezdná. Jeden člověk je těžce zraněný. Dálnici se podařilo plně...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.