Producentka Kamila Zlatušková dostala od České televize na výběr, buď přijme horší smlouvu a rozpustí svůj tým, nebo s ní televize rozváže spolupráci. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

V pořadu se nezvracelo a kokain byl atrapa, hájí Tečku producentka ČT

  • 260
Kapela Vanessa způsobila poprask v pořadu brněnské ČT Tečka páteční noci. V živém přenosu padala sprostá slova, ve studiu seděla nahá dívka a frontman kapely prohlašoval, že si dá "lajnu na Bibli". "Debata měla i silná místa," hájí pořad producentka Kamila Zlatušková.

Pořad Tečka páteční noci už od září bez většího zájmu veřejnosti vysílá ČT art z brněnského studia. Minulý týden ale živé vysílání pořadu s kapelou Vanessa diváky pobouřilo. Česká televize se následně pořadu zastala. Přesto je nyní pořad v internetovém archivu televize nedostupný.

Vyjádření České televize

Tečka páteční noci mapuje českou kulturní scénu v celé její šíři a je jedním z mála projektů, které dávají na obrazovce prostor i alternativním žánrům. Pořad je jako jedna z mála tuzemských talk show vysílán živě, v čemž spočívá jeho kouzlo, ale i rizika s živým vysíláním spojená. I proto je zařazen do programu až po jedenácté hodině a vydáni bylo označeno i hvězdičkou. Vanessa je bezesporu kontroverzní hudební počin, který má ale své místo na českém kulturním poli, stejně tak jako například spirituální kultura a její současné podoby, které se bude Tečka věnovat v některém z dalších vydání i se členy řeholních řádů.

Alžběta Plívová, tisková mluvčí

A bude do té doby, než se vypracuje posudek odboru pro mediální legislativu, zda nedošlo k porušení zákona. Producentka pořadu Kamila Zlatušková, jejíž tvůrčí skupině se přezdívá televizní punk, přitom odmítla, že by byly ve studiu pravé drogy. Podle ní to byly jen předem dohodnuté atrapy jako součást show.

Pozvat kapelu Vanessa bylo určitě riskantní, kapela je známá svou nekonvenčností. I přesto jste do toho šla. Proč?
I nekonvenční diváci jsou diváci České televize. A pro ty je určený pořad Tečka páteční noci, respektive ČT art. Jako nejmladší producentka ČT si často kladu otázku, zda bych se v roli diváka chtěla na svůj pořad koukat. A říkala jsem si, že trocha vzruchu v pozdním nočním vysílání nemůže v dlouhodobém měřítku ničemu uškodit.

Když jste viděla, co se ve studiu děje (sprostá slova, drogy, nahá dívka), měla jste pocit, že přesto bylo správné kapelu pozvat? Neměl někdo ze studia zasáhnout?
Při živém přenosu jsem vždycky nervózní. V tomto případě bylo navíc potřeba pohlídat hodně věcí, hostů bylo hodně - mimo Vanessy například vynikající fotograf Adam Holý, uznávaný výtvarník Pablo de Sax nebo šéfredaktor časopisu Živel Luboš Pavlovič. A žádné zvracení ani drogy ve vysílání nebyly.

Paradoxně totiž způsobilo největší poprask to, že někteří z pozvaných začali ve studiu kouřit. To kvůli přísným požárním předpisům. To ostatní, včetně našich zásahů do vysílání, už byla divadelní show, jejíž některé aspekty jsme s dramaturgyní Karolínou Zalabákovou dopředu konzultovaly s právníkem. A na některých dalších jsme se s kapelou domluvili před vysíláním. Musím přiznat, že neřízená střela Samir Hauser alias Bruno Ferrari a tenká lajna mezi mystifikací a autenticitou mě baví asi nejvíc.

Kdo je Kamila Zlatušková?

Dramaturgyně, scenáristka a režisérka, absolventka scenáristiky a dramaturgie na JAMU režíruje už několik let seriál o romských dětech s názvem Ptáčata - jeden z jejich příběhů byl nedávno nominován na cenu Japan Prize 2013, kterou zaštiťuje japonský císař. Na ČT kromě Tečky páteční noci připravovala i nedávno zrušený pořad Artefakta. Kromě toho se podílela na několika distribučních snímcích.

Proč by měly dostávat prostor ve veřejnoprávní televizi i kapely, jako je Vanessa?
Pokud se pod prvotním záměrem šokovat neskrývá hlubší smysl, tak mě taková produkce absolutně nezajímá. A jediné, co jsem kapele vyčetla po přenosu, bylo to, že mohli intelektuálně přitlačit na plyn. Protože když odečtete všechnu tu show, debata měla i díky ostatním hostům silná místa. Vidělo ji hodně lidí, kteří televizi třeba ani nemají.

A byla zde možnost "otevírat hlavy" ještě intenzivnějším způsobem. Škoda. Naše předchozí živé vysílání s kapelou Midi lidi bylo kupříkladu na současné obsahové poměry hudebních show rovněž revoluční, ale prakticky nikdo ho nezaznamenal. S ohledem na 90. léta (a ve vztahu k legendárním pořadům typu Studio Kroměříž) je totiž ta laťka našich pořadů úplně někde jinde, respektive níž. Doufejme, že se zase začne zvedat.

Musela jste vysílání obhajovat před vedením ČT?
Nemusela, ale obhajobu mám nachystanou. Chápu, proč je většinový divák popuzený. V systému tvůrčích skupin berete jako producent všechna rizika na svá bedra. Pochopitelně se nyní vypracovává posudek odboru pro mediální legislativu, zda skutečně nedošlo k porušení zákona - do té doby bude záznam v on-line vysílání nedostupný.

ČT se pořadu v oficiálním vyjádření zastala. Přesto, budou teď následovat nějaké změny, ať už ve formátu živého vysílání nebo s ohledem na výběr hostů?
Přístupu ČT si vážím a podle mnoha pozitivních ohlasů si ho váží i mnoho mladých diváků. Pro některé z nich bylo spíš překvapení, že pořad vzbudil takový poprask, máme rok 2013 a vzhledem k televizní historii se nejedná o bůhvíjakou avantgardu. Ale také to byl jasný signál, že v ČT nepanuje cenzura ani myšlení sešněrované diktátem čtenářů Blesku.

Vaší tvůrčí skupině se už nyní přezdívá televizní punk. Takže to nebylo poprvé, kdy část diváků váš pořad "nadzvedl"?
To je otázka, jak pojímáte slovo punk. A zda je dobré, aby byl divák "nadzdvižen". Já myslím, že ano. Podle mě byl jedním z největších televizních pankáčů režisér Jiří Krejčík, jehož smrt letos v srpnu mě opravdu zasáhla. Spolupracovali jsme spolu na jednom z jeho posledních krátkých filmů. Jeho nekompromisní přístup k životu byl inspirující, podobně jako to má například můj kolega, legendární producent Čestmír Kopecký.

V několika dlouhých rozhovorech nejen s těmito dvěma osobnostmi jsem si uvědomila, jak důležité je v roli producentky udělat některým hraničním věcem i lidem prostor. Shodou okolností jsem se před chvílí znovu dívala na záznam "živého" přenosu z pohřbu Monty Pythona Grahama Chapmana z roku 1989, kde jeho kolega John Cleese použije poprvé na jeho počest ve vysílání britské televize slovo "fuck". To je podle mě punk. A přitom nejde o tu samotnou vulgaritu, ale o možnost ji říct.

Nebojíte se, že Tečka skončí, podobně jako třeba Artefakta, na nichž jste se také podílela?
Nebojím, to není otázka strachu. Pokud jsem přesvědčená o tom, že má moje práce smysl, budu se o něco podobného pokoušet znova a znova. V tomto jsem tak trochu buldok.

Ukázka z pořadu Tečka páteční noci, ve kterém způsobila poprask kapela Vanessa:

27. prosince 2013

Měla by Česká televize dávat prostor extrémnímu umění a kapelám, jako je Vanessa?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 5. ledna 2014. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 7948
Ne
Ne 3176