Ti už kývli na záměr hejtmana Michala Haška (ČSSD) zřídit poradní sbor pro krizová opatření v dopravě. Tento tým má existovat minimálně do roku 2012. Důvodem je právě letošní úmorná zima, která napáchala na krajských silnicích škody výrazně větší než v minulých letech.
"Poradní sbor se bude zabývat především efektivním využitím finančních prostředků, které jsou v rozpočtu kraje vyčleněny pro oblast dopravy. Má také hledat další zdroje financování," nastínil smysl sboru mluvčí kraje Jan Chmelíček.
Na opravy jsou místo milionů potřeba miliardy
Členové skupiny mají zkoumat návrhy a koncepce, jak peníze určené na dopravu co nejefektivněji využít. Rovněž budou hledat rezervy pro opravení havarijních vozovek.
Nejhorší místaKterým silnicím se vyhnout Znojemsko Blanensko Vyškovsko Hodonínsko |
"Nejbližším úkolem nového poradního aktivu má být hledání prostředků ve výši zhruba 150 milionů právě na nutné opravy silnic druhé a třetí třídy, které jsou zdevastované po letošní katastrofální zimě," přiblížil mluvčí kraje.
Potřeba je však daleko více. "Aby byly silnice druhých a třetích tříd kvalitní, existují odhady, podle kterých by potřebovaly nějakých deset miliard korun," nastínil šéf krajského finančního výboru Zdeněk Dufek.
Z krajské pokladny však už silničáři zřejmě více nevyždímou. "Kapitola Doprava už dnes činí 40 procent krajského rozpočtu," zdůvodnil Dufek. A krajský rozpočet se pohybuje okolo 5,6 miliardy korun.
Velkou část rozpočtu spolkne už jen zimní údržba
Na údržbu a opravy krajských silnic tak letos rozpočet kraje počítá jen s 560 miliony korun. To je o 117 milionů méně než loni a o 242 milionů méně než v roce 2008.
Z takto již skromné částky navíc spolkne 200 milionů jen samotná zimní údržba. Zbývajících 360 milionů tak silničářům umožní provést jen zcela základní úpravu vozovek, jako je zalátání děr po zimě či nutné opravy dopravního značení.
Upadne vám kolo? Vyfoťte to, radí právník
Co tak vlastně zbývá řidiči, který vjede do díry na silnici a poničí si auto? Existuje nárok získat náhradu škody? Podle expertů ano, ale jen v případě, že správce silnice zapomněl před výmol či celý rozbitý úsek umístit výstražnou značku.
"Nárok na zaplacení škody vzniká vždy, když kritický úsek není řádně označen. Proto je velmi důležité místo nehody vyfotografovat nebo přizvat policii, která to udělá. Pokud tam stojí značka, která na nebezpečí upozorňuje, je šance uspět v takovém sporu prakticky nulová," míní právník Otakar Pazdziora.
Ani po najetí do neoznačené díry nevzniká nárok na odškodnění automaticky. Řidič musí prokázat, že škoda vznikla právě na tom místě a v přímé souvislosti s výmolem.