"Zatím máme v Brně piloty v pohotovosti denně od sedmi hodin ráno do sedmi večer. Když je potřebná letecká pomoc mimo tuto dobu, v noci, je povolán vrtulník z Prahy," popsal ředitel letecké služby policie Vladimír Panenka.
To by se mělo od léta změnit. Letecká služba totiž už školí dalších devět pilotů, kteří by měli v Brně nastoupit. "Až piloty doškolíme, zavedeme i v Tuřanech nonstop provoz. Noční služba tak bude po Praze zajištěna v i Brně. A lidé se v případě nouze rychleji dočkají pomoci," plánuje Panenka.
Podle letců bude rozšíření o noční provoz důležité nejen kvůli velké vzdálenosti při letech z Prahy, na jejíž překonání vrtulníky potřebují zhruba hodinu. Problematický je totiž přelet nad Českomoravskou vrchovinou, při horších povětrnostních podmínkách je mnohdy zcela nemožný, a vrtulníky se tak na Moravu vůbec nedostanou.
Společné letecké týmy policistů a lezecké skupiny jihomoravských hasičů v Brně operují od začátku roku, do loňska byly pouze v hlavním městě. Tříčlenné policejní osádky doplněné hasiči ale nefungují jako zdravotní záchranáři, na starosti mají pomoc v nejrůznějších krizových situacích - zasahují při požárech, komplikovaných dopravních nehodách, pátrání po pohřešovaných lidech nebo například při záchraně tonoucích.
Když se někdo topí, pohled z výšky je k nezaplacení
"Právě při záchraně z vody máme oproti vodním záchranářům velkou výhodu, místo, kde se člověk topí, umíme z výšky okamžitě najít a označit. Z hladiny je situace většinou nepřehledná, záchranáři tak tonoucího ve vlnách nevidí," pospal Jiří Buček, šéf hasičů-lezců.
S kolegy od února v kraji zasahoval zatím jedenáctkrát, dvakrát i mimo něj. A počet zásahů by se měl do budoucna zvýšit nejen díky nočnímu provozu.
Ke dvěma stávajícím speciálně vybaveným vrtulníkům totiž přibude i třetí stroj. Letecká služba tak bude mít vrtulník Bel 412 s vysazovací rampou pro zásahovou jednotku, jeřábem se 73 metrů dlouhým lanem či závěsem pro dvoutunovou zátěž v podobě vaku na vodu pro hašení, ale i dva menší stroje EC 135.
"Menší vrtulník slouží hlavně pro policejní práci, má termovizi, noční světlo nebo vybavení pro online přenos obrazovaného záznamu pozemní službě, třetí stroj v sedačkové úpravě by pak měl sloužit hlavně pro prevenci a výcvik," plánuje Panenka, šéf celkem 51 členů policejního leteckého personálu, kteří mají rozdělené služby v celé zemi.
Zlepšit podmínky letecké služby chce nyní i vedení kraje. Hejtman Michal Hašek bude o výhodnějších podmínkách a zázemí jednat s ministrem vnitra i šéfem generálního štábu hasičů. "Do rady jsme už poslali i návrh na pětimilionovou dotaci hasičům, mimo jiné na speciální vybavení jejich členů letecké služby," uvedl Hašek.