Z Černovic se přestalo létat v roce 1946, tuřanským Letištěm Brno prošly již miliony cestujících. (Ilustrační snímek)

Z Černovic se přestalo létat v roce 1946, tuřanským Letištěm Brno prošly již miliony cestujících. (Ilustrační snímek) | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

První cestující vzlétli z Černovic, Letiště Brno jich odbavilo 3,5 milionu

  • 9
Z ranveje tuřanského letiště vyneslo první letadlo cestující k nebi v roce 1958. Málokdo však ví, že zlatá éra brněnského letectví vyklíčila za první republiky v nedalekých Černovicích. Tuřanský terminál už deset let obhospodařuje akciová společnost Letiště Brno.

Staré letiště v Brně dnes připomíná již jen stejnojmenná zastávka. Letiště v Černovicích postavili už v roce 1926. V květnu téhož roku tam přistálo první letadlo Farman Goliath s dvanácti cestujícími.

Letiště Brno

V roce 2002 akciová společnost Letiště Brno od České správy letišť převzala osmdesát zaměstnanců. Dnes jich má asi sto čtyřicet. Na letišti najde pracovní místo okolo čtyř set lidí v různých službách. Za deset let terminálem prošlo tři a půl milionu cestujících.
Majitelem letiště je od roku 2004 Jihomoravský kraj a společnost Letiště Brno je provozuje. Ekonomicky je letiště soběstačné, na provoz si vydělá samo.

První letecká linka spojila Brno s Prahou, brzy začaly polské aerolinie LOT létat na lince Krakow–Brno–Vídeň. Před nástupem hospodářské krize  na počátku třicátých let získalo Brno spojení také s Bratislavou, Košicemi, Zlínem, Piešťanami, Užhorodem, Kluží, Bukureští, Sarajevem a Záhřebem.

"Začínala tady i první moravská letkyně Marie Spěváková, která se naučila létat ve zdejší pilotní škole. V roce 1929 tu málem došlo ke katastrofě, když při leteckém dni jeden pilot málem spadl s letounem do lidí," vypíchla z publikace o historii Černovic historička Milena Flodrová.

Po válce se ještě z Černovic nějaký čas létalo. V roce 1946 ovšem vláda rozhodla o přemístění letiště do Tuřan.

Z Brna se létalo do Košic i Karlových Varů

Zlatá éra letiště v Tuřanech nastala v letech 1965 až 1970. Tehdy se létalo i do Košic či Karlových Varů. Celá osmdesátá léta zase ranvej patřila vojákům.

Brněnské letiště

Civilní cestující brněnské letiště využívají opět od roku 1992. A vloni letiště odbavilo 560 tisíc cestujících.

Nedávno však z Brna přestala létat letadla ostravské společnosti Czech Connect Airlines (CCA) a jihomoravská metropole přišla o lety do Petrohradu a dalších měst. "Ubude nám tak na čtyřicet tisíc klientů. Přesto je letiště v dobré kondici," říká ředitel Tomáš Plaček.

Velmi vyžívané jsou lety z Brna do Velké Británie. "Jako první tu máme od roku 2005 pravidelnou linku do Londýna. Při frekvenci jedenkrát denně za rok přepraví na 120 tisíc lidí," uvedl ředitel.

I na provoz letiště ovšem dolehla hospodářská krize. "Největší pokles jsme pocítili mezi lety 2008 a 2009, z půl milionu cestujících jsme klesli na čtyři sta čtyřicet tisíc. Dnes jsme zpátky na původních číslech, v roce 2011 jsme dosáhli rekordu, odbavilo se tu skoro pět set šedesát tisíc lidí," zdůraznil Plaček.

A co brněnskému letišti v současnosti chybí? "Nejvíc nás zasáhlo, když v roce 2010 přestaly České aerolinie obsluhovat linku do Prahy, což je letiště síťového typu. Na Ruzyni se létalo i čtyřikrát denně, konec spojení zasáhl  hlavně podnikovou sféru. Podnikatelé dnes musí sáhnout po jiném dopravci, většinu jich určitě převzala Vídeň," konstatoval Plaček.