Budova brněnského letiště.

Budova brněnského letiště. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Lety z Brna už jsou zase v kurzu, letiště má nejvíc linek v historii

  • 20
Brněnské letiště se po dvou letech probouzí z krize. I když se počty přepravených cestujících stále nevyrovnají těm z roku 2008, letišti se daří lépe. Ryanair už zase létá do Londýna sedmkrát do týdne a v posledních měsících přibyly tři nové pravidelné linky. Těch je nyní vůbec nejvíc v historii.

Lidé mohou z Brna nově letět do Milána, Petrohradu a do Říma. Za týden navíc startuje nová linka do španělského Alicante a přes sezonu se počítá i s vyzkoušeným chorvatským Zadarem.

Ředitel tuřanského letiště Tomáš Plaček přesto mírní nadšení, že krize je definitivně pryč. "Nějaké části ekonomiky jsou na tom už lépe, jiné ale naopak," řekl Plaček opatrně.

Kam se létá z Brna

Stansted/Londýn 7x týdně (Ryanair)
Luton/Londýn 4x týdně (Wizz Air)
Řím 2x týdně (Wizz Air)
Milán 3x týdně (Ryanair)
Moskva 3x týdně (CCA)
Petrohrad 1x týdně (CCA)
Praha 5x týdně (CCA)
Alicante od 17. dubna 2x týdně (Ryanair)

Je pravda, že oproti roku 2008, kdy letiště v Tuřanech přepravilo přes půl milionu cestujících, loni z Brna či do Brna letělo o sto tisíc lidí méně.

Analytik Ondřej Moravanský ze společnosti Cyrrus také upozorňuje na fakt, že u charterových letů k moři velké oživení nepozoruje. "To souvisí s tím, že lidé stále šetří ve výdajích za dovolenou. Dalším faktorem mohou být nedávné nepokoje v Egyptě a afrických zemích, které snižují atraktivitu oblasti," vysvětlil Moravanský.

Pokud však jde o pravidelné linky, situace je podle něj dnes lepší i ve srovnání s obdobím před krizí. Vedení letiště navíc jedná o dalších linkách. Mluví se o Bruselu, Jekatěrinburgu či Paříži. "Je otázkou, jak to zhodnotí dopravci. Zatím není nic definitivní," komentoval Plaček.

Na letišti nezabloudíte, chybí ale automat na jízdenky

Brněnské letiště mělo na mezinárodním poli vždy poněkud obtížnou pozici. Je totiž obklopeno třemi velkými letišti v Praze, Vídni a Bratislavě. Před pěti lety se ale otevřel nový odletový terminál a přibyly služby. Od poloviny května otevře v Tuřanech pobočku i turistické informační centrum.

"Já jsem v podstatě s nabídkou služeb spokojená. Je kde dát si kafe nebo koupit svačinu. Letiště je malé, takže tam nikdo nezabloudí," zhodnotila Brňanka Šárka Pantůčková, která nedávno letěla z Brna do Milána. Sama by ale v příletové hale ocenila automat na lístky městské hromadné dopravy.

Na tuřanské letiště jezdí od hlavního železničního nádraží v Brně autobus každou půlhodinu. To podle Pantůčkové stačí. "Přece jenom těch leteckých linek není tolik, takže myslím, že třeba speciální autobus na letiště by byl zbytečný," myslí si Brňanka.

Pro jižní Moravu je letiště v Tuřanech velmi důležité. S leteckou dopravou počítá řada vědeckých a inovačních projektů, do kterých kraj investoval stovky milionů korun. "Pro rozvoj byznysu a vědy na jižní Moravě má letiště strategický význam. Není ideální, když někdo přistane v Praze a pak ještě jede dvě hodiny po dálnici do Brna," podotkl náměstek hejtmana pro dopravu Václav Horák (KDU-ČSL).

Ten doufá, že už letos nebo příští rok se počet cestujících na brněnském letišti přehoupne opět přes půlmilionovou hranici. "Zapracovat chceme ještě na tom, aby turisté přímo na letišti v Tuřanech získali co nejvíc informací o kraji. To znamená, že dostanou nabídku ubytování, restaurací i turistických atrakcí, které mohou navštívit," doplnil Horák.