Autobusy v krajiV Blansku je registrováno 134 autobusů s průměrným datem výroby v březnu 1996. Brno má 782 autobusů v průměru vyrobených v červenci 1999. Brno-venkov eviduje 232 autobusů s průměrem výroby v březnu 1996. 207 autobusů v Břeclavi bylo v průměru vyrobeno v dubnu 1998. Hodonín má autobusů 258 s průměrným datem výroby v říjnu 1995. Vyškov má 213 autobusů s průměrným datem výroby v červenci 1999. 174 autobusů s průměrným datem výroby v listopadu 1996 registruje Znojmo. |
Lidé v Jihomoravském kraji cestují "nejmladšími" autobusy v republice. "Průměrné stáří autobusu v Jihomoravském kraji je 13 let. Zatímco celorepublikový průměr činí 15 let," říká Michal Kaderka, analytik společnosti Datank, která zkoumala stáří autobusů v jednotlivých krajích.
Zánovní vozy jezdí především v Brně a ve Vyškově. "V Jihomoravském kraji je registrováno dva tisíce autobusů. Dopravci tam tedy mají peníze na obnovu svého vozového parku," doplňuje Kaderka.
Cestující mají vyšší nároky
Dopravci mění autobusy s ohledem na cestující, kteří vyžadují pohodlí. "Co bylo dostatečné před deseti lety, dnes už nestačí," popisuje ředitel břeclavské dopravní společnosti Bors František Zugar. Přibývá tak například nízkopodlažních autobusů.
Nové vozy přibývají také s rozšiřováním Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. "Obměnili jsme šedesát procent vozového parku, abychom se mohli do systému zapojit," potvrzuje ředitel znojemské dopravní společnosti Psota Petr Chadim.
Nové nízkopodlažní autobusy pro Brno - ZDE |
Právě stáří vozu je jedním ze základních kritérií, zda společnost uspěje ve výběru na dopravce. "Pokud se chce dopravce zapojit do systému, musí mít vozy mladší deseti let," vysvětluje ředitel společnosti Kordis Jaromír Holec.
Brněnský dopravní podnik letos nakupovat nebude
Mezi největší dopravce v kraji patří Dopravní podnik města Brna a společnost Student Agency. "Dopravní podnik vlastní 303 autobusů, jejichž průměrné stáří je 7,3 roku," řekla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.
V loňském roce přibylo v garážích podniku 25 nových nízkopodlažních autobusů a 3 minibusy, letos se nakupovat nebude. S koupí dvaceti nových autobusů počítá naopak Student Agency.
Městské autobusy stojí okolo 5,5 milionu, linkové o milion méně. Jejich koupi hradí dopravci, protože letos skončily evropské dotace i podpora ministerstva dopravy. "Řešíme to investičním úvěrem," říká ředitel ČAD Blansko Jiří Šebela.