Při projektování líšeňského sídliště se nepočítalo s tím, že by před domy mohlo parkovat tolik aut

Při projektování líšeňského sídliště se nepočítalo s tím, že by před domy mohlo parkovat tolik aut | foto: Radek Miča, MAFRA

Líšeňští řidiči se bouří proti pokutám, nemají kde parkovat

  • 44
Při výstavbě sídliště v brněnské Líšni v sedmdesátých letech se počítalo s jedním autem na pět bytů. Dnes je však realita jiná. Na jeden byt připadají víc než dvě auta. Na každé volné parkovací místo tedy čeká až deset řidičů.

Lidé se rozhodli proti dlouhodobě špatné situaci bojovat peticí. Řešením by podle nich bylo parkování přímo v ulicích. Na většině silnic totiž dopravní značení zakazuje stání a těm, kteří by svůj automobil zaparkovali u krajnice vozovky, tak hrozí pokuta až dva tisíce korun a ztráta jednoho bodu.

"Člověk přijede večer z práce domů a nemá kam zaparkovat. Dříve fungovala nepsaná dohoda s policisty, kteří parkování na zákazu přehlíželi. Pravděpodobně jim ale někdo začal dávat tipy na špatně stojící auta a oni nás teď musí pokutovat," řekl iniciátor petice Milan Řihák.

Petici doposud podepsalo na šest desítek lidí. "Lidé mají často dvě soukromá auta a k tomu ještě firemní. S tím tehdy při výstavbě nikdo nepočítal," řekl místostarosta Líšně Vladimír Moravec.

Snaha obyvatel naráží na zákon, podle kterého musí být šířka průjezdu obousměrné komunikace minimálně pět a půl metru. To by ovšem silnice se zaparkovanými automobily nesplňovaly.

"Musíme to respektovat. Teď v zimních měsících by to mohlo například znemožnit průjezd techniky odklízející sníh," reagoval Moravec.

Množství automobilů v ulicích Líšně mnohonásobně převyšuje parkovací kapacitu sídliště. Podobně katastrofální je situace na sídlištích Vinohrady nebo Bystrc.

Při projektování líšeňského sídliště se nepočítalo s tím, že by před domy mohlo parkovat tolik aut

Obyvatelé Líšně návrh řešení mají. "Zákaz stání by platit pouze ve dne, abychom tam mohli mít auta alespoň přes noc. Je nepříjemné, když musíte v jedenáct hodin večer vybíhat ven a platit pokuty. Případně bychom mohli parkovat dvěma koly na chodníku, aby byl průjezd dost široký," doplnil Řihák. To však neodpovídá vyhlášce.

Situace by měla být částečně vyřešena Projektem regenerace sídliště Brno - Líšeň, který zpracovala líšeňská radnice. Na ten ovšem zatím chybějí peníze.

"Žádost o dotaci jsme podávali již v posledních dvou letech, ale v obou případech neúspěšně. Letos o ni žádáme znovu. Pokud se podaří získat alespoň nějaké finanční prostředky, rádi bychom nejprve vyřešili situaci na ulicích Josefy Faimonové, Strnadově a Vlkově, kde se stav zdá být nejhorší," dodal Moravec.