Žáci v brněnské Líšni zmapovali nebezpečná místa v okolí své školy

Žáci v brněnské Líšni zmapovali nebezpečná místa v okolí své školy | foto: Nadace Partnerství

Líšeňští školáci zmapovali na cestě do školy životu nebezpečná místa

  • 2
Můžeme ráno dojít do školy a dodržet přitom pravidlo, že se přechází pouze na vyznačených zebrách? Jaká místa jsou při naší každodenní cestě nebezpečná - a čím? I takové otázky si kladli žáci Základní školy Horníkova v Brně - Líšni. Zmapovali ty úseky cesty, které jsou nejnebezpečnější, a dopravní mapu, kterou tak sestavili, předali zástupci inženýrské společnosti.

"Na jejím základě vznikne dopravní studie s návrhy opatření na zvýšení bezpečnosti v okolí školy," vysvětlil Radek Patrný z Nadace Partnerství, která projekt podpořila v rámci grantového programu Na zelenou, inspirovaného zkušenostmi z Británie. "Projekt se zaměřuje hlavně na zvýšení bezpečnosti dětí při cestě do školy a na zlepšení životního prostředí v okolí školských zařízení," popsal Patrný.

Líšeňští školáci zakreslili do mapy svou obvyklou cestu do školy a vyznačili místa, která považovali za nebezpečná. "Většina žáků zmínila špatný technický stav přechodu pro chodce od autobusové zastávky v Horníkově ulici. Často byla také uvedena nepřehledná křižovatka ulic Žarošická a Jedovnická, která je velmi frekventovaná a chybí na ní semafory," shrnul dopravní rizika v okolí školy Horníkova učitel Roman Burda.

Žáci mapu předali Jaroslavu Heinrichovi, dopravnímu odborníkovi z inženýrské společnosti HBH, který na jejím základě zpracuje studii. Jeho návrhy se pak podle plánů Nadace Partnerství bude zabývat příslušný odbor dopravy, policie a městské zastupitelstvo.

"I když majiteli a správci problematických úseků silnic jsou většinou kraje nebo města a rozhodnutí, která musí pro zlepšení současného stavu padnout, je mnoho, máme právě tu zkušenost, že když se ti odborníci, kteří spolupracují na podobných projektech, zároveň účastní práce odborných komisí v daných krajích či obcích, berou se za žákovské připomínky a mají šance je do plánů prosadit," doplnil Patrný.

Připomněl příklad Veliše u Jičína. Autodopravu před tamní školou zklidní po necelém roce od pilotního kola projektu retardéry a přibudou i zábrany před vchodem do školní budovy. "Pravda, ve Veliši jsme měli to štěstí, že se do projektu zapojil přímo úředník z kraje, který si úpravy vytyčil za svůj úkol," přiblížil Patrný.