Na Brněnskou přehradu přepravili první lodě pomocí tramvaje a tanků

  14:55
Nikde jinde v Česku netrvá plavební sezona tak dlouho a hladinu nebrázdí tolik lodí veřejné dopravy. Ta na Brněnské přehradě je unikátní také tím, že celá flotila funguje na ekologický elektrický pohon. Cestujícím, kterých ročně sveze okolo 240 tisíc, začala sloužit přesně před 75 lety.
První lodě odtáhly v květnu 1946 na Brněnskou přehradu tanky.

První lodě odtáhly v květnu 1946 na Brněnskou přehradu tanky. | foto: archiv DPMB

Myšlenky na využití zdejší vodní cesty jsou však ještě starší. Kníničská přehrada, jak se tehdy brněnskému „Prýglu“ říkalo, se teprve začínala stavět, ale už bylo naplánováno, jak budou lodě vozit cestující z Bystrce až k hradu Veveří.

Žádost o koncesi podal Dopravní podnik města Brna (DPMB) v roce 1937, pouhý rok po začátku stavby vodního díla.

Ještě za druhé světové války do Brna doputovaly dvě původně německé lodě. Ty si ovšem na spuštění na hladinu musely počkat až do května 1946.

„Samozřejmě kvůli válce a následnému odklízení škod, ale také kvůli požáru, který poničil část vozovny v Pisárkách, kde byly lodě uschovány,“ přibližuje mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.

Hned po svém zahájení získala lodní doprava po Brněnské přehradě velkou oblibu. V roce 1956 osmičlenná flotila přepravila dohromady 848 tisíc lidí.

Jedné z lodí museli zaměstnanci podniku opravit kormidelnu. Pak před nimi stál další úkol: dostat plavidla z Pisárek na vodu. Brňané si s výzvou poradili neortodoxně. 

„Na silničních podvalnících lodě táhla elektrická tramvajová lokomotiva k dnešní Lipové ulici. Odtud už musely po silnici, kde je táhla dvojice tanků. Ty zároveň brzdily podvalníky při cestě z kopce. S přepravou a její organizací pomáhali vojáci,“ popisuje mluvčí.

Celý konvoj se vydal z Pisárek do Žabovřesk, kde musel zdolat kopec i klesání do Komína. Pak cestu Bystrcí až k přehradní hrázi, aby u přístaviště mohla plavidla konečně dosednout na vodu.

Lodě stavěli údržbáři tramvají

Lodě dostaly jména Morava a Brno. Zájem o první svezení byl obrovský a daleko překračoval nabídku volných míst.

Pasažéry navážely z Brna autobusy a lidé museli vystát téměř dvouhodinové fronty u pokladny. Jen za historicky první sezonu přepravily dvě lodě a jeden osmnáctimístný člun 128 tisíc cestujících. A obliba nové atrakce dál vzrůstala.

Ohleduplná plavba

Podle Státní plavební správy spadá Brněnská přehrada do skupiny vodních ploch, po níž mohou plout plavidla se spalovacím motorem o maximálním výkonu 10 kilowatt a navíc ve výtlačném režimu plavby. Takový režim je výrazně pomalejší než klouzání po vodní hladině. U zádě plavidla se navíc nevytváří prohlubeň, takže se loď podélně nenaklání, u přídě naopak vlna vzniká, a proto se voda nerozstřikuje do stran. Je to tedy ohleduplný způsob „jízdy“ vůči ostatním plavidlům a rekreantům.

I proto se původní trasa prodloužila až k Veverské Bítýšce a bylo potřeba rozšířit flotilu. Dopravní podnik však nechal dovážet pouze lodní trup, o zbytek se postarali jeho zaměstnanci. 

„Nová plavidla vznikala ve velmi skromných podmínkách, vzhledem i technickou úrovní si však nezadala s výrobky profesionálních loděnic. Přitom pracovníci, kteří se na stavbě podíleli, měli zkušenosti pouze z těžké údržby tramvají,“ upozorňuje Tomaštíková. 

Vůbec nejúspěšnější se stala plavební sezona 1956, kdy tehdejší osmičlenná flotila přepravila dohromady 848 tisíc výletníků. Ti většinou mířili k chatám, které kolem přehrady začaly hojně vyrůstat.

Od té doby však čísla klesala, a to i pod hranici 180 tisíc cestujících.

„Obyvatelstvo mělo větší kupní sílu, rozšířila se automobilová doprava. Rekreanti se k chatám v okolí přehrady dostávali snáz a pro turisty už nebyla známá trasa až takovým lákadlem. Tento stav ale nezasáhl jenom Brno a jeho přehradu, dramatický pokles cestujících zažily také Slapy, Orlík a jiné lodní provozy,“ nachází vysvětlení kniha mapující historii brněnského dopravního podniku, která vyšla před dvěma lety.

Místo výletníků pomeranče

Ať už za sníženým zájmem stálo cokoli, všechny své lodě podnik udržet nemohl. Z jedné se už dříve stal plovoucí obchod. 

„Byl to klasický koloniál na vodě. S regály, mrazáky a prodejním pultem. Lidé tam dostali úplně všechno: mléko, máslo, rohlíky, salámy, maso a dokonce i věci, které tehdy běžně dostupné nebyly, třeba banány a pomeranče,“ vzpomínal pro MF DNES Brňan Lubomír Strážnický, který na prodejní lodi brigádničil.

Později toto plavidlo sloužilo jako převlékací šatna na slovenské Oravské přehradě.

V 60. letech minulého století zamířila obě plavidla, která zahajovala éru brněnské lodní dopravy, na Vranovskou přehradu. Ke konci dekády už nedosedla na hladinu ani loď Úderník, která dalších téměř dvacet let chátrala na břehu, než se z ní v roce 1989 stala salonní loď pro výjimečné příležitosti.

Lidé ji na přehradě mohou vidět dodnes, avšak už jako jednopalubový člun pro běžný provoz s novým jménem Brno.

Přejmenovávání lodí ostatně není nic neobvyklého. Loni dostalo dokonce už třetí jméno historické plavidlo z 50. let, které se brněnskými vodami plavilo jako Moskva nebo Dallas.

Po jeho rekonstrukci zvolili Brňané v anketě název Morava, který odkazuje k první lodi přivezené z Německa. Kromě ní je aktuálně ve flotile DPMB dalších šest „parníků“, které vždy od jara do podzimu slouží výletníkům.

Z hangárů pro zimování nevyjela plavidla pouze jednou, když byla přehrada v roce 2009 kvůli silnému znečištění vypuštěná.

Program oslav je jasný, termín ještě ne

Kdy přesně dojde na oslavy 75. plavební sezony, zatím Dopravní podnik města Brna (DPMB) neupřesnil, protože nadále čeká na konkrétní průběh rozvolnění protiepidemických opatření. 

O programu už však má jasno. Den oslaví společně s Teplárnami Brno a ponese se v duchu ekologie a čisté mobility. „Počítáme s okružními plavbami, prohlídkami zázemí areálu lodní dopravy, prezentací ekologických vozů nebo atrakcemi pro děti,“ nastínil generální ředitel DPMB Miloš Havránek. 

Prozatím alespoň podnik spouští kvíz na svých webových stránkách. Vylosované výherce, kterých bude symbolicky 75, odmění plavební jízdenkou. Milena K., která se narodila 5. května 1946, pak bude moct cestovat po Brněnské přehradě celý rok zdarma.

  • Nejčtenější

Soud zprostil Ukrajince viny za zabití Roma v Brně, šlo o nutnou sebeobranu

22. března 2024  6:42,  aktualizováno  11:42

Krajský soud v Brně zprostil viny sedmatřicetiletého Romana Rohozina, který byl původně obžalován z...

Budějovice odvrací i druhý mečbol, Litvínov vyfoukl Kometě třetí bod

24. března 2024  16:50,  aktualizováno  21:11

Zatímco Pardubice se Spartou už odpočívají, zbývající dvě čtvrtfinálové série se potáhnou minimálně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Budějovice potřetí porazily Třinec, sérii rozsekne až sedmý duel. Litvínov jde dál

26. března 2024  17:15,  aktualizováno  22:41

Čtvrtfinálová série Třince proti Českým Budějovicím zůstává po šesti zápasech vyrovnaná. Oceláři ve...

Hazardér jel kanálem jako na tobogánu. Mohl se utopit i otrávit, varují vodárny

28. března 2024  6:26,  aktualizováno  11:20

Do útrob brněnské kanalizace nechal nahlédnout autor videa, které se nedávno objevilo na internetu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kometa v Litvínově srovnala sérii, Třinec nevyužil mečbol v Budějovicích

22. března 2024  16:50,  aktualizováno  21:26

Čtvrtými zápasy pokračovalo čtvrtfinále play off hokejové extraligy. Třinec si mohl zajistit postup...

Kamion s pěti sty selaty se na Znojemsku převrátil na bok, některá uhynula

28. března 2024  12:11

Kamion s nákladem 500 selat se dnes dopoledne převrátil na bok v Hostěradicích na Znojemsku. Část...

Hazardér jel kanálem jako na tobogánu. Mohl se utopit i otrávit, varují vodárny

28. března 2024  6:26,  aktualizováno  11:20

Do útrob brněnské kanalizace nechal nahlédnout autor videa, které se nedávno objevilo na internetu....

Za nejdražší lístky další rozčarování. Kometa má hodně pomalých bruslařů, říká Duda

28. března 2024  10:13

Jenom jednou za patnáct let od návratu do extraligy se hokejistům Komety Brno podařilo v základní...

Za osahávání vnučky při hlídání dostal muž pět let. Dívka už dědu nechce vidět

28. března 2024  9:41

Pětiletý trest ve věznici s ostrahou dostal u Krajského soudu v Brně devětapadesátiletý muž z...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...