Plavební sezona na Baťově kanále začíná v květnu a od června bude možné proplouvat plavebními komorami i ve všední dny. Ilustrační foto

Plavební sezona na Baťově kanále začíná v květnu a od června bude možné proplouvat plavebními komorami i ve všední dny. Ilustrační foto | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Lodníci Baťova kanálu si vybojovali dny navíc

  • 0
Lodníky na Baťově kanále čeká s nadcházející sezonou zásadní změna. Provozovatelé lodí totiž budou moci využít rozšířený počet takzvaných komorovacích dnů. "Jsme spokojení. Volali jsme po tom dlouho," říká Jan Šulc, majitel společnosti Moravská lodní doprava, jehož lodě kotví u Vnorov.

Plavební sezona na Baťově kanále začíná v květnu a převratná novinka spočívá v tom, že od června bude možné proplouvat plavebními komorami i ve všední dny kromě pondělí.

V minulých letech mohli vodáci využívat celotýdenního provozu jen o prázdninách, v červnu se komory otevíraly v pátek a o víkendech.

"Prodloužení sezony je skvělé především pro hausbóty," vysvětluje Jan Šulc. "My jsme v minulosti půjčovali hausbóty v červnu i přes týden, ale byla tam řada omezení, bylo třeba dát je vždy dohromady, určovat jim přesné časy, kdy je bylo možné alespoň v omezené míře přes komory proplavit," dodává lodník.

"Pro vícedenní plavby je komorování nezbytné. Jinak než s pomocí plavebních komor se totiž nemohou dostat na všechny úseky vodní cesty," potvrdil Jiří Durďák ze Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu.

Klidná plavba přes týden

Nové opatření má však význam i pro individuální plavce, kteří si lodě pronajímají v půjčovnách, nebo si případně přivezou vlastní rafty či kánoe. V předchozích letech byli totiž v červnu odkázaní jen na pátky a víkendy, kdy je na kanále plno.

Pro správce vodní cesty, jímž je Povodí Moravy, znamená rozšířený počet komorovacích dnů nutnost zajistit k tomu potřebný personál.

Plavební komory nejčastěji obsluhují studenti na brigádách. "Možná tak nastane problém, protože v červnu se studenti přes všední dny neuvolní," připomíná Jan Šulc.

Připouští rovněž, že provozovatelé lodí by uvítali prodloužení "otvíracích hodin" plavebních komor i během dnů, kdy už v provozu jsou. Možné to ovšem není, protože pro obsluhy by to znamenalo prodloužení pracovní doby na dvě směny.

"Lidé, kteří na kanálu provozují lodě, jsou samozřejmě k obsluze komor proškolení," říká majitel plavební společnosti. "Ale to je jen pro krizové případy, kdy se například porouchá motor. Abychom se mohli vrátit domů," vysvětluje Šulc.

V úseku od Bělova po Rohatec je na Baťově kanále patnáct plavebních komor. První a poslední se neotevírají, ostatními lze proplouvat.

Letos se plánuje otevření nového přístaviště v Rohatci. "Bylo hotové už dřív, ale dosud k němu chyběla přístupová cesta," vysvětlil Jiří Durďák.