Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Lokálka pobrala trojnásobek lidí, stáli i v kabině strojvůdce

  11:22aktualizováno  11:22
Poslední noční vlak z Rájce-Jestřebí do Brna odvezl minulou sobotu asi 150 lidí. Oficiálně ale bylo v lokálce místo jen pro 56 cestujících. Lidé navzdory předpisům stáli i kabině strojvedoucího. České dráhy případ zkoumají, hledají viníka.

Nacpaný vlak ze Skalice nad Svitavou do Brna - lidé stáli všude, dokonce v kabině u strojvedoucího | foto: Petr Bednařík

Petr Bednařík cestoval 26. září nočním vlakem z Rájce-Jestřebí do Brna. Třicet minut jízdy nevycházel z údivu. Za čtyřicet korun vydaných za jízdenku "visel" celou dobu na dveřích.

Do vlaku se totiž málem nevešel, kromě zhruba sto padesáti lidí se v lokálce tlačili také čtyři cyklisté. Cestující se mačkali na zakázané plošině i v kabině strojvedoucího.

"Nechtělo se nám ani věřit, že se do vozu budeme muset všichni vměstnat," popisuje jeden z cestujících s tím, že vlak měl být posledním spojem na této trase do Brna.

"Dráhy se pořád ohánějí tím, jak si zakládají na pohodlí a spokojenosti cestujících. Tohle rozhodně nebylo pohodlné, bezpečné už vůbec ne. Lidé stáli všude," dodal Bednařík.

Noční vlakový spoj ze Skalice nad Svitavou do Brna vezl ve voze pro 56 lidí asi 150 cestujících

Vlak číslo OS 4759 s kapacitou 56 osob jezdí na trase Skalice nad Svitavou - Brno pravidelně, v Brně je pět minut před dvanáctou. Tentokrát vlak, ve kterém v pátky a soboty jezdí podle Českých drah průměrně 15 cestujících, nestačil.

České dráhy však posilu nepřivolaly. A strojvedoucí ani průvodčí cestující neodmítli, i když na to měli právo. Všechny je vměstnali do vlaku.

"Pojeďte, nebo tu spěte"

Lidé se podle Bednaříka ptali strojvedoucího a průvodčího, jestli přijede nějaká posila. Ale ti je odbyli. Nabídli jim prý buď nocleh na zastávce, nebo tlačenici ve vlaku.

"Bylo mi sděleno, že se mám buď zmáčknout na dveře, nebo jít pěšky. Lidem doporučovali přespat třeba na zastávce. Pořád jsme se divili, nedokázali jsme pochopit, že to tak nechají." Davem znělo: "To si snad dělají srandu."

Cestou do Brna tak vlak připomínal spíše konzervu se sardinkami. Nejhůře na tom podle Bednaříka byli cyklisté. "Zaplatili si i za kola a ty pak drželi ve svislé poloze téměř ve vzduchu," popisuje cestující. Řídítka mohla s každým cuknutím vlaku vyrazit lidem zuby nebo je jinak poranit.

Nacpaný vlak ze Skalice nad Svitavou do Brna - lidé stáli všude, i na zakázané plošině u strojvedoucího

Strojvůdce cestující po menším naléhání přibral dokonce do své kabiny, tu si pak lidé fotili jako na exkurzi. Tím ale hrubě porušil předpisy, kterými se musí řídit. Cestující jeli i na zakázané plošině za řídící kabinou, kde se za normálních okolností stát nesmí.

"Nechápal jsem, že se pracovníci drah nebojí. Podle mého to není normální, brát cestující do kabiny, navíc podnapilé," dodává Petr Bednařík.

"Porušili předpisy, případ vyšetříme"

Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka pracovníci, kteří jeli tímto spojem, hrubě porušili předpisy. Dopravce chce nyní celou věc prošetřit. Dráhy slíbily, že z toho vyvodí patřičné důsledky, ale konkrétnější Joklík zatím nebyl.

"Personál se snažil cestujícím, kteří chtěli odjet co nejdříve, vyjít maximálně vstříc, bohužel i za cenu porušení předpisů. I když je jejich snaha lidsky pochopitelná, samozřejmě, že tento postup nebyl správný. V kabině strojvedoucího rozhodně nesmí být nikdo, kdo k tomu nemá příslušné oprávnění. Událost prošetřujeme, jde o hrubé porušení předpisů," řekl mluvčí.

Poblíž Rájce-Jestřebí, v Černé Hoře, se v sobotu konala pivní pouť. Podle Joklíka tak může za zmatky v Rájci i organizátor akce.

"Úsek mezi Skalicí nad Svitavou a Adamovem bývá ovlivněn jednorázovými akcemi, které nikdo dopředu nehlásí. Toto byla skutečně zcela mimořádná situace. Organizátor společenské akce předem neinformoval o zvýšené frekvenci cestujících, což bývá dobrým zvykem," informoval Joklík s tím, že České dráhy nemohou sledovat všechny akce a samy a za své posilovat spoje.

"Šlo o zcela mimořádnou situaci, kterou jsme předpovídat nemohli. Nicméně, poučeni touto situací, pro příští ročník pivních slavností oslovíme organizátory sami. V případě, že zajistí návoz autobusy z Černé Hory do Rájce Jestřebí, soupravu posílíme," dodal Radek Joklík.

Pomoci měl další vlak

Dráhy podle Joklíka operativně zajistily, aby na zastávce v Rájci mimořádně stavěl i vlak EuroCity, který tudy běžně projíždí a který přijíždí do Brna asi dvacet minut po noční lokálce. Svézt mohl všechny cestující přímo do Brna, ostatní, kteří vysedali v menších zastávkách před Brnem, měli jet lokálkou.

"K tomuto problému tedy vůbec nemuselo dojít. Hned po informaci o mimořádném zastavení vlaku EC 179 řekne personál cestujícím do Brna, aby jeli tímto spojem, který na místo dorazí v 0:15 hodin. V tomto úseku navíc lidé mohli mimořádně použít doklady pro osobní vlak," dodal mluvčí.

Nacpaný vlak ze Skalice nad Svitavou do Brna, cyklisté drželi kola ve vzduchu

Zřejmě se tak ale nestalo. "Neměl jsem o tom ani tušení. A předpokládám, že ani ti cyklisté, proč by se jinak cpali do lokálky? Když jsme si kupovali lístky v čekárně, nikde jsem si žádného upozornění nevšiml. Z amplionu jen hlásili příjezd osobního vlaku. Průvodčí se strojvedoucím nás také na nic neupozornili," řekl cestující Bednařík.

Personál Českých drah mohl podle Joklíka mimořádné posily přivolat, to by však znamenalo dlouhé čekání cestujících. "Každý případ se řeší individuálně a v tomto případě bylo nejlepším a nejrychlejším řešením zastavení následného vlaku EC," uzavřel Joklík.

Řidič přeplněného vlaku, který vzal cestující i do své kabiny, zaslouží:

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 16. října 2009. Anketa je uzavřena.

Pochválit 20753
Potrestat 3542




Hlavní zprávy

Další z rubriky

y Alois Nečas je děkanem Fakulty veterinárního lékařství sedm let. Od příštího...
Kritizovaný děkan je rektorem, dříve ho kvůli vyhrůžkám hlídali policisté

Do čela Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně jde Alois Nečas. A nebývalé spory vrcholí. Už v minulosti ho kvůli výhrůžkám museli hlídat policisté. O...  celý článek

Norský toxikolog Knut Erik Hovda do Česka přivezl 150 dávek šetrného léku
Soud zrušil osvobozující rozsudek v kauze otravy metanolem ve Veselí

Hodonínský okresní soud bude muset potřetí řešit případ úmrtí muže z Veselí nad Moravou, který v roce 2012 zemřel na otravu metanolem. Kauzu ve čtvrtek po...  celý článek

Současná podoba brněnského Hlavního nádraží.
Změny před brněnským hlavním nádražím, Hollan chce omezit tranzitní dopravu

Tisíce aut, tramvají i chodců denně se potkávají na jednom malém místě před brněnským hlavním nádražím. Brněnský magistrát chce co nejvíce aut odtud dostat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.