Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Moravan se měsíce plavil na historické lodi. Teď chce postavit maják

  20:11aktualizováno  20:11
Sedm měsíců strávil člen břeclavského Yacht Clubu Luděk Kocourek na palubě repliky historické lodi La Grace z 18. století. Fotografie z cesty vystavuje nyní v Pavlově.

Lanoví skřípá, vítr nadouvá plachty a nebe je blankytně modré. Je to jako za starých časů, kdy korzáři rabovali obchodní lodě. Opakování pod českou vlajkou nabízí loď La Grace. | foto: Archiv Luďka Kocourka

V noci bdít dlouhé hodiny na hlídce, přes den stát u kormidla. A jako rozptýlení? "Plenění" v přístavu. Luděk Kocourek z Podivína se plavil sedm měsíců na palubě repliky slavné lodi La Grace z 18. století. Od čtvrtka si mohou lidé fotografie z cesty prohlédnou v občerstvení U Lesíka v Pavlově na Břeclavsku.

Loď La Grace

La Grace je replika brigy z 18. století. Toto jméno (které volně přeloženo znamená Půvabná) na svých obchodních i objevných cestách původně nesla loď českého průzkumníka Augustina Heřmana.

La Grace byla vůbec nejznámější korzárská loď za raných dnů Ameriky. Každý rok vyplouvala do Karibiku a zde s guvernérovým povolením přepadala nepřátelské koráby. Stavba repliky La Grace byla zahájena na konci roku 2008 v profesionální loděnici v egyptském Suezu pod dohledem kapitána Josefa Dvorského a lodního konstruktéra Daniela Roseckého.

Po necelých dvou letech byla La Grace slavnostně spuštěna na vodu 5. prosince 2010. Koncem října 2012 La Grace ztroskotala u španělského města Marbella, když se jí v noci při silném větru a vlnobití uvolnila kotva a loď byla zanesena na mělčinu. Od té doby se ve Španělsku opravuje.

Šestapadesátiletý člen břeclavského Yacht Clubu našel v květnu 2010 zmínku o stavbě repliky La Grace na internetu. A jako jachtař s téměř třicetiletými zkušenostmi se okamžitě nadchnul.

"Tou dobou jsem byl bez práce, měl jsem ale našetřené nějaké peníze, tak proč sedět doma? Žiju sám, nikomu jsem nemusel nic vysvětlovat. Za čtrnáct dnů už jsem odlétal do Egypta," vypráví Kocourek.

Loď na popud českých nadšenců stavěli Arabové, kteří dokážou i dnes postavit loď tradiční technikou. Pracovní síla i dřevo byly navíc levnější než v Evropě. "Domluvil jsem se, že za den práce na lodi budu mít den plavby," popisuje Kocourek.

Loď je téměř stejná jako v 18. století. Jen s motorem navíc

Loď se stavěla podle tři sta let starých plánů upravených tak, aby vyhovovaly dnešním předpisům. La Grace je proto vybavená navigační technikou, má motor i generátor na elektřinu.

Na moře se loď poprvé dostala v prosinci roku 2010. Posádka se ji učila ovládat v Rudém moři. V polovině dubna následujícího roku se pak vydal na několik měsíců trvající pouť s La Grace i Kocourek. Loď proplula Suezským kanálem na sever podél pobřeží Řecka a Itálie až na ostrov Elba.

"Na lodi nás bylo většinou kolem deseti, i když počet míst je pětatřicet. Nebylo to ale nic pro pohodlné turisty," usmívá se novodobý námořník.

Fotogalerie

Na palubě se v podstatě žilo jako v 18. století, pro cesty do přístavů si členové posádky oblékali i dobové kostýmy. A samozřejmě budili pozornost.

"Na Elbě za námi přišla skupinka Čechů s tím, že si mysleli, že musíme být nějací milionáři. Tak jsme jim vysvětlili, že je to všechno dílo nadšenců a dobrovolníků. A oni na to, že teď můžou být na českou vlajku hrdí," vzpomíná Kocourek.

Posádce vařila kapitánova žena, v přístavech se mohli námořníci připojit na internet. Kocourek využíval volný čas hlavně k fotografování. Díky tomu můžou i ostatní lidé získat představu, jak taková plavba vypadala.

Splnil si sen. Teď plánuje maják

Kocourkovy snímky budou v Pavlově k vidění do konce července, pak se stěhují do Hradce Králové. Výstava se skládá ze zhruba stovky snímků ve formátu A3 a osmi velkoformátových fotografií.

"Byl to celoživotní zážitek, kamarádi mi závidí," culí se Kocourek, který se kromě jachtingu věnuje i paraglidingu.

Teď plánuje na hrázi přístavu pod Pavlovem postavit lodní maják. "Na plavbě jsem sliboval, že až budu v pirátském důchodu, maják postavím. Měl by být v každém přístavu," dodává Kocourek, který už má i první návrhy, jak by měla stavba vypadat.

"Důležité je, aby maják zapadal do krajiny. Mohl by mít slovácké motivy. A kolem by měly být infopanely o jezerech," líčí Kocourek plány na nový turistický cíl.



Nejčtenější

Voda na příděl. Na vyschlé Moravě musí lidem stačit sto litrů denně

Starosta obce Maršov Jaroslav Bytešník ukazuje vyschlé toky, co vždy mely hodně...

Zákazy plnit z vodovodní sítě bazény a zalévat zahrady už nestačí. V šesti obcích na jižní Moravě platí ode dneška...

Zateplili školu, aby ušetřili. Nevyřešili ale větrání a za energie doplácí

Ilustrační snímek

V Hrušovanech u Brna zateplili školu, ale bez vzduchotechniky. Místo úspory teď musí pravidelně větrat. Nejen že úspor...



Z vily krále plísňových džínů Hošny je ruina, nový majitel ji přestaví

Podnikatel Rudolf Hošna byl v 90. letech v Brně pojmem. Stejně jako jeho vila.

Legendární Hošnova vila v brněnských Pisárkách je nyní útočištěm pro bezdomovce. Nový majitel chce zchátralý objekt,...

Brněnský lední medvěd Umca uhynul. Trápily ho problémy se zuby

Lední medvěd Umca žije v brněnské zoo v záložním výběhu, aby neohrozil život...

V sobotu uhynul samec ledního medvěda Umca. Dlouhodobě ho trápily problémy se zuby a už jednou kvůli nim musel...

VIDEO: Hledaný muž stříká na auta žíravinu, zničil jich už jedenáct

Vandal stříká na auta žíravinu

Minimálně jedenáct zničených aut má na svědomí zatím neznámý vandal, který řádí na Brněnsku. Na kapotu stříká žíravinu....

Další z rubriky

Sovětské tanky vzaly Brnu i sen o samostatné Moravě, říkají historici

Brno nacistické, Brno stalinistické a Brno účtující. K 50. výročí invaze...

Historici Michal Konečný a Alexandr Brummer napsali publikaci Brno okupované. Provází po místech spojených s lety 1968...

Policie varuje před zvrhlíky z internetu, vysoce ceněné jsou fotky chlapců

Ilustrační snímek

Seznámit se, psát si s kamarády nebo se prostě jen pobavit. Nejčastější důvody, proč člověk chodí na internet. Oblíbené...

České dráhy vyčíslují škody za překopnuté kabely, půjdou do statisíců

Vlaky v Brně mají zpoždění kvůli překopnutým kabelům.

České dráhy vyčíslují, kolik je stály komplikace na konci července, kdy dělníci na brněnském hlavním nádraží poškodili...

Najdete na iDNES.cz