Světové oděvní značky opouštějí kamenné obchody v centru Brna

Světové oděvní značky opouštějí kamenné obchody v centru Brna | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Luxusní zboží z centra se stěhuje pod jednu střechu mimo město

  • 28
Začalo to nenápadně. Z výloh obchodů v centru Brna začalo mizet zboží. Mezi prvními osiřely výkladní skříně v městských nákupních domech, jako je Obchodní centrum Orlí nebo Dům pánů z Lipé. Poté se prázdné výlohy objevily i v ulici Zámečnická a prázdnota se dostala i do výstavní ulice města – na Českou.

Nákupnímu a zábavnímu centru Olympia se totiž podařil husarský kousek. Sedmdesát nově vzniklých obchodů pod jednou střechou na okraji města přitáhlo pozornost klíčových nájemníků na hlavní třídě - do Modřic se přemístil španělský oděvní dům Mango, svůj obchod vyklidila i izraelská módní značka Kenvelo.

Pozvánka do Olympie visí i na obchodu Pepe Jeans v Zámečnické ulici.

Světové oděvní značky opouštějí kamenné obchody v centru Brna

Popularita hlavní třídy mezi obchodníky začala klesat ještě dřív, než dosáhla vrcholu. "Brno je prvním městem v zemi, kde střed jasně a viditelně trpí pokračující výstavbou mimo centrum," říká Martijn Kanters, vedoucí oddělení Consulting&Research poradenské společnosti DTZ.

Donedávna měla výstavba na periferii na obchodníky ve středu města jen malý vliv, to se teď změnilo. "Viditelně nižší výsledky má i centrum ve vnitřním městě Velký Špalíček, což je dalším důkazem oslabování obchodu ve středu Brna," míní Kanters.

Obchodníci jdou tam, kde se zboží rychle otáčí. Vítězí ten, kdo dokáže pro zákazníka namíchat správný koktejl módních obchodů, gastronomie a zábavy.

"Dobře to funguje například na velkých nákupních třídách metropolí jako je Amsterdam nebo Londýn. V českých městech ale často obchody s módou sousedí třeba s bankami, a to je pro zákazníka nepohodlné," říká Tomáš Drtina z Incoma Research.

Světové oděvní značky opouštějí kamenné obchody v centru Brna

Ještě loni si obchodníci v centru Brna museli za nájem jednoho metru čtverečního nachystat dva tisíce korun měsíčně. Nyní jsou ty prostory prázdné. A jejich cena klesá o stovky dolů.

"Když se podíváte na Masarykovu ulici od poloviny až k nádraží, všude vidíte bankroty či výprodeje. Mnozí obchodníci mizí, nejsou už schopni utáhnout takové nájmy," říká makléř, který má dlouholeté zkušenosti s pronájmem prostor v centru města, ale nepřeje si být jmenován.

Zatímco loni prodával padesát metrů čtverečních prodejny v ulici přiléhající k hlavní třídě za 120 tisíc, dnes klesá hodnota prodejny hluboko pod sto tisíc. "Renomovanější značky do centra teď nedostanete," říká makléř.

"Úroveň nabídky obchodů v centru Brna tak klesá s tím, jak mezinárodní řetězce umísťují své obchody do Galerie Vaňkovka nebo Olympia," míní Martijn Kanters z poradenské společnosti DTZ.

Druhé největší nákupní centrum v zemi válcuje nabídky pronajímatelů ve městě hned v několika směrech. "Nájmy se pohybují už od 420 korun za metr čtvereční," říká obchodní a marketingový ředitel Olympie Aleš Navrátil.

Českou ulicí projde až 100 000 lidí denně, ale...

Renomované obchodní řetězce však sáhnou i po těch nejvyšších cenách, které dosahují až ke dvěma tisícům za metr čtvereční. O tom, že se jim to vyplatí, svědčí i zájem.

"Pod střechou Olympie je už plno," pochvaluje si Navrátil. Olympie otevřela tento pátek a návštěvnost okamžitě stoupla na dvojnásobek. "V prvních třech dnech po otevření nové pasáže návštěvnost přesáhla 130 tisíc lidí, oproti obvyklým 75 tisícům. O Vánocích očekáváme denní návštěvnost kolem sedmdesáti tisíc lidí," plánuje obchodní ředitel Navrátil.

Pro srovnání Českou ulicí projde denně až sto tisíc lidí, má však velkou nevýhodu: není tu obchod za obchodem jako v nákupním centru. Módní obchody se tu střídají s bankami nebo cestovními kancelářemi, které zákazníci musí obcházet.

"Naopak v nákupních centrech si módní značky vybírají vedle sebe sousedy, kteří jsou zaměření na stejnou klientelu, a to pochopitelně zákazníky přiláká," nastiňuje know-how obchodních manažerů Drtina.

Podle průzkumu společnosti Incoma Research nakupovalo dříve v obchodním centru déle než hodinu 63 procent dotázaných, loni to už bylo 72 procent.

"Češi nakupování v centru milují více než kdekoli v Evropě," dodává Drtina.

Komu se nepoštěstí poskládat atraktivní nabídku, krachuje. Olympia je zatím na vzestupu. "Jsme pyšní na restauraci Sushi Point, fashion obchody KappAhl a francouzskou značku pánské módy Celio, obě jsou v Olympii jako první v zemi," jmenuje poslední přírůstek Navrátil.