VIDEO: Madonu z Veveří obdivovali Brňané i školáci z Veverské Bítýšky

  • 6
Vzácný obraz Madony z Veveří mohou od středečního dopoledne spatřit návštěvníci Diecézního muzea v Brně. Jen za první den se jich na Madonu přišel podívat rekordní počet.

Kolem třetí hodiny odpolední muzeum hlásilo návštěvnost okolo 250 lidí. „Někdy do muzea zavítalo přes den pouze 20 návštěvníků. Jen za dnešní dopoledne jich přišel skoro desetinásobek,“ sdělil ředitel Diecézního muzea Martin Motyčka.

Podívat se na obraz ze 14. století přijeli také děti z druhého stupně základní školy ve Veverské Bítýšce, kde Madona z Veveří po několik století visela v místní kapli. „Jsem ráda, že jsem obraz mohla vidět naživo, protože je to významná památka a je naše. Navíc jsme se o ní poměrně dost učili. Měli jsme na toto téma referát a ráno před odjezdem nám o něm vyprávěl náš pan farář,“ pochvalovala si Tereza Kolářová z osmé třídy základní školy.

Madona z Veveří

- Obraz vznikl někdy v letech 1340 až 1350 a je připisován Mistru vyšebrodského oltáře.
- Do roku 1938 visel v kostelíku u hradu Veveří.
- Až ve 30. letech minulého století odhalil její význam profesor Eugen Dostál, který ji převezl do Prahy.
- Tam obraz zůstal a v roce 1958 jej získala Národní galerie.

Dětí ze základní školy bylo dohromady 110. K obrazu je kvůli bezpečnosti a malému prostoru pouštěli po sedmičlenných skupinkách.

V muzeu očekávají zvýšení zájmu i v následujících dnech. Proto až do konce dubna budou mít otevřeno denně od 10 do 17 hodin, a to včetně víkendů. Výjimkou budou pouze velikonoční svátky. Na Velký pátek se muzeum zavře už ve 14.30 hodin a otevře se až v úterý po Velikonocích. Vstupné zůstává stejné jako doposud - 60 korun plné a 40 korun snížené. Děti do 6 let mají vstup zdarma. Na pokladně si zároveň sběratelé mohou zakoupit speciální edici turistických známek s vyobrazením této národní kulturní památky.

O převozu Madony z Veveří z Prahy do Brna rozhodl Městský soud v Praze loni v prosinci. Národní galerie, jež obraz vystavovala v Anežském klášteře, podala dovolání k Nejvyššímu soudu, to ale nemá odkladný účinek. Argumentovala mimo jiné tím, že je dílo v Praze už od 30. let, a tudíž nespadá pod zákon o restitucích, který napravuje jen křivdy způsobené komunistickým režimem.

Do Diecézního muzea a ne zpátky do Veverské Bítýšky jej Biskupství brněnské umístilo hlavně kvůli bezpečnostním podmínkám. Vitrína, v níž je obraz umístěný, je klimatizována na 18 stupňů s vlhkostí vzduchu 55 procent.