Shakespearovské slavnosti: Antonius a Kleopatra, Petr Halberstadt (vpravo) v

Shakespearovské slavnosti: Antonius a Kleopatra, Petr Halberstadt (vpravo) v roli Enobarbuse. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Mahenovu činohru v Brně dočasně povede herec Halberstadt

  • 3
Nebude to Martin Stropnický ani žádný známý divadelní režisér. Uměleckým ředitelem brněnské Mahenovy činohry bude od pátku dosavadní člen hereckého souboru Petr Halberstadt. Ale jenom prozatím. "Jsem pověřený dočasným vedením do konce kalendářního roku," upřesnil.

O jeho nástupu se rozhodlo relativně nedávno. "Vzniklo to spontánně na přání souboru," popsal Halberstadt. Herci chtěli, aby se už konečně někdo chopil vedení činohry. "Kterékoliv divadlo bez vedení je špatné," dodal.

Jaké teď budou jeho úkoly a co plánuje se souborem dělat, zatím nechtěl komentovat. "To se teprve dává dohromady," řekl herec. Ředitel Národního divadla Brno, pod které činohra spadá, Daniel Dvořák se ze zahraničí k jeho nástupu nevyjádřil.

Halberstadt divadlo nepřebírá v nejlepší formě. V půlce února rezignoval na post šéfa činohry proklínaný i vzývaný Zdeněk Plachý. Od té doby řídila divadlo umělecká rada, podle herců ale panovalo spíš bezvládí. "Je tu anarchie, provozně to nefunguje," zhodnotil situaci jeden z herců Petr Bláha.

Petr Halberstadt

Narodil se v Liberci a vystudoval Divadelní fakultu Janáčkovy akademie múzických umění.

Od roku 1993 je členem činohry Národního divadla v Brně, kde ztvárnil desítky rolí. V posledních letech hrál například Cyrana z Bergeraku, Richarda III. či detektiva v Landově Tajemství Zlatého Draka. Na plátně jej lidé mohli vidět třeba ve válečném filmu Tobruk.

Letos Halberstadt oslaví dvaačtyřicáté narozeniny.

Ředitel Dvořák pak zvažoval jmenovat na post Martina Stropnického. Jeho angažmá ale nevyšlo a činohra byla dál bez řádného šéfa. Ten bude ustanoven nejdřív na podzim. Podle politiků je nejdřív nutné, aby výběrovým řízením prošel sám ředitel Národního divadla Brno. On si pak rozhodne, kdo povede činohru.

"Kdyby byl teď jmenován šéf činohry a za pár měsíců se vyměnil ředitel divadla, nemuseli by se názorově potkat," řekl šéf kulturní komise Stanislav Michalík (ODS).

Provizorium a neustálé čekání souboru neprospívá

S provizoriem však nesouhlasí řada divadelníků. "Před rokem si Dvořák prosadil, že ředitel nemusí pro šéfy divadel pořádat výběrové řízení, ale může je přímo jmenovat. A když by to bylo potřeba využít, najednou se čeká," podotkl prorektor JAMU Václav Cejpek.

Podle něj se tak protahuje situace, kdy se neustále na něco čeká. "Souboru to neprospívá a zvláště ne tak těžce nemocnému orgánu, jako je činohra po panu Plachém. Nejvíc na to doplácí divák," soudí Cejpek.

S tím souhlasí i režisér Břetislav Rychlík. "Je to důsledek nezodpovědnosti zřizovatele, tedy magistrátu. Jak bude prozatímní ředitel tvořit dramaturgii na půl roku? Sezona se nechystá na rok, ale na několik let dopředu. Nechápu, jak je možné, že to magistrát a Dvořák dopustili. Petra čeká strašná práce," řekl Rychlík, který byl Halberstadtovým učitelem na JAMU.

Podle Michalíka to ale není tak jednoduché. "Dosadit někoho na pár měsíců by nebylo fér ani vůči šéfovi činohry ani vůči řediteli, který má právo si vybrat, s kým chce spolupracovat," argumentoval Michalík.