Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


LEGENDY GP: Gibernau na mistra světa nedosáhl, Rossimu ale čelil s grácií

  6:58aktualizováno  6:58
Motorkáři budou jistě jméno Sete Gibernaua znát. Ale zkuste jej říci někomu, kdo motocyklový svět sleduje jen okrajově, jeho jméno mu neřekne nic. Neprávem. Španěl Sete Gibernau zůstal jen krok od toho stát se motocyklovou legendou. Jeho prokletí se stejně jako u dalších jezdců závodících na přelomu tisíciletí jmenuje Valentino Rossi.

Španělský závodník Moto GP Sete Gibernau | foto: Profimedia.cz

V roce 2003 už měl Rossi pověst fenoménu. Z Biaggiho, jeho největšího soupeře, už byl tak trochu "zlomený muž". A úlohu úhlavního soka nejúspěšnějšího motocyklového závodníka všech dob převzal Sete Gibernau. Zbožňovanému Valemu konkuroval víc než důstojně.

A to i v Brně. Na trati se spolu o vítězství rvali třikrát po sobě. Nejdřív v roce 2003. Čtyřiadvacetiletý Rossi si třicetiletého Gibernaua tahal za sebou celý závod. Dvě kola před koncem Gibernau zaútočil a před nájezdem na Stadion Itala podjel.

Brno bylo svědkem jednoho z nejvypjatějších závěrů královské kubatury v historii. Rossi na Gibernaua dotíral a bylo jasné, že se jen tak nevzdá. Útok přišel ve Schwantzově zatáčce, sotva půl druhého kilometru před cílem.

Rossi se opět ujal vedení, bezchybně projel esíčko a hnal se vzhůru do poslední dvojice zatáček nazývané Horizont. Gibernau za ním volil úplně jinou stopu, držel se zcela na vnější straně dráhy.

Pak se oba jezdci vynořili za poslední zatáčkou a z komentátorských kabin na tribuně proti řídící věži to vypadalo, že je Rossi sám, že Gibernau zmizel. Pak se ale Španěl z dokonalého zákrytu za Rossiho tovární Hondou vynořil a centimetr po centimetru dotahoval náskok mladého Itala. V cíli byl o 42 tisícin vteřiny později. Při rychlosti 228 kilometrů v hodině, které stroje MotoGP na cílové čáře dosahují, to bylo sotva dva a půl metru.

Sete Gibernau a Carlos Checa

Gibernau a Checa při kvalifikaci na GP Portugalska v roce 2005.

Gibernau, Rossi, Melandri

Zleva: Gibernau, Rossi, Melandri v roce 2005 v Catalunyi

Sete Gibernau

Gibernau na své Hondě v roce 2005

Na titul mistra světa nedosáhl, comeback nevyšel

O rok později se potkali oba soupeři na trati znovu. Rossi už na Yamaze, Gibernau stále na Hondě v barvách týmu Fausta Gresiniho. Gibernau byl suverénní. Získal Pole position, bezchybně odstartoval a svého soka za sebou "tahal" celý závod. Zvítězil s náskokem 3,5 vteřiny.

A pak znovu v roce 2005. To rozhodla technika. Seteho Honda totiž vypověděla službu v posledním kole za Schwantzovou zatáčkou.

Sete Gibernau nikdy nebyl mistrem světa. Možná proto jej pamatují jen znalci. Vždyť jeho souboje s Rossim byly stejně tvrdé jako legendární Laguna Seca 2008, kdy se Ital o vítězství přetahoval s Caseym Stonerem.

Možná svoji roli sehrálo to, že Gibernau neodešel se vztyčenou hlavou. Sezonu 2006 se protrápil se zraněními a ukončil kariéru. O comeback se pokusil v roce 2009 v satelitním týmu na Ducati, ten se ale v půli sezony kvůli finančním problémům stáhl ze šampionátu. Poslední závod jel Sete přesně před třemi roky – v Laguna Seca.

Článek převzat z týdeníku České motocyklové noviny.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Filip Salač
Se zlomenou nohou jezdil i Rossi, ví talentovaný závodník Salač

Na tiskovou konferenci před startem brněnské Velké ceny s obtížemi dobelhal o berli. „Už chodím i bez ní. A zkoušel jsem i dřepy,“ poví motocyklový závodník...  celý článek

Jakub Kornfeil během kvalifikace Velké ceny České republiky.
Kotrmelce, hvězdičky, panika. Kornfeil prožíval bláznivou kvalifikaci

Byla to kvalifikace, která mu po osmi letech v mistrovství světa přinesla pár nej. "Rozhodně byla nejbláznivější a nejhektičtější," přiznal motocyklista Jakub...  celý článek

Karel Abraham během tréninku na Velkou cenu České republiky silničních motocyklů
Abraham skončil v Brně třináctý, Kornfeil s Hanikou se neprosadili

Nejlepším českým závodníkem v brněnské Velké ceně České republiky silničních motocyklů byl Karel Abraham. V královské třídě MotoGP si dojel pro třinácté místo....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.