O tom, že Masarykův okruh je mezi lidmi zažitým pojmem, svědčí množství historických snímků, které našli čtenáři iDNES.cz ve svých archivech. Na soutěžním e-mailu se totiž sešlo 111 fotografií.
"Je vidět, že lidé mají na okruh spoustu vzpomínek. A jsme velice rádi, že se nám i díky těmto fotkám podaří doplnit další podrobnosti o historii okruhu," pochvaluje si mluvčí Masarykova okruhu Jiří Smetana.
Historické fotografie zdeFotogalerie všech snímků Masarykova okruhu od čtenářů iDNES.cz |
Stavbu nového okruhu předznamenala tragická nehoda při závodech v květnu roku 1972. Italský jezdec Luigi Rinaldi se zabil o zeď řídicí věže starého závodiště, které vedlo z větší části po obyčejných silnicích. Automobilové mistrovství v Brně skončilo a udržet to motocyklové bylo rok od roku těžší.
"Pamatuji si ještě starý okruh, takových patnáct let jsem totiž působil v pořadatelském managementu Farinovy zatáčky. Později jsem i na novém okruhu zajišťoval s další stovkou lidí pořadatelskou službu na tribuně B. Ale ta blízkost závodů a kontakt se závodníky a jejich stroji byla se starým okruhem nesrovnatelná," vzpomíná nostalgicky jeden z účastníků soutěže Dušan Mlýnek.
Soutěž o lístky na Grand Prix a vstup do paddocku
|
Nová trať začala vznikat až po dalším desetiletí. Na to, jaké profesionály chtěli motorističtí nadšenci do Brna přilákat, se stavělo poměrně zvláštním způsobem.
Dráha se platila z peněz na opravy silnic, peníze na boxy, řídicí věž a další zázemí se sháněly těžko. A vstupní brána, toalety u tribun nebo budky traťových komisařů jsou dokonce dílem akce Z, při níž vypomáhali nadšenci. Na stavbě se podílely desítky lidí.
V roce 1987, kdy se okruh otevíral, se na něj hned se po čtyřleté pauze vrátilo mistrovství světa motocyklů. Brno navíc kvalitou značně přesahovalo Hungaroring a díky kontaktům na motoristické federace snadno trumflo i dříve dokončený mostecký autodrom.
"16. sprna 1987, kdy se okruh slavnostně otevíral, byla strašná zima a pršelo. O pár dní později na mistrovství světa motocyklů už ale naštěstí bylo pěkně," popisuje další soutěžící Michal Soukup, který byl na starém okruhu poprvé už ve svých pěti letech v roce 1957.
Na závody pak začal vodit i svého syna Radka, kterého také mnohokrát vyfotografoval na staveništi nového okruhu. "Bydlíme v Bystrci, takže jsme to měli kousek. Fotil jsem to tehdy snad půjčeným fotoaparátem Praktica. A těch fotek, vstupenek a programů, co mám doma v krabicích! Už jsem nějaké musel i vytřídit," směje se vášnivý fanoušek, kterému tentokrát jeho sbírka přinesla možnost podívat se letos na Velkou cenu zadarmo. A k tomu navíc vyhrál VIP vstup pro dva do paddocku.