Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Méně závodů, méně turistů. Utrpí i pověst města ve světě

  15:06aktualizováno  15:06
Automotodrom Brno sahá k úsporným opatřením, a tak příští rok Masarykův okruh nebude hostit některé mezinárodní podniky. Zachová se možná jen MotoGP. Město tvrdí, že přispívá tolik, kolik může. Zrušení může mít velké dopady na turismus v Brně, říkají odborníci.

Masarykův okruh - prestižní světová série Renault. Prohlídka boxů,autogramiáda jezdců,exibiční jízda formule F1, závody formulí. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

"Automotodrom podporujeme pravidelně zhruba deseti miliony ročně, aby okruh nevypadl ze základních podniků. Stále říkám, že peníze dávat budeme, dokud to půjde," prohlásil náměstek primátora Daniel Rychnovský (KDU-ČSL).

Podle předsedkyně představenstva Automotodromu Ivany Ulmanové jsou však peníze z magistrátu určené jen na propagaci nejslavnějšího mezinárodního podniku, MotoGP.

Masarykův okruh slavnostně otevřel dráhu s novým asfaltem

Proč někdo dostává peníze a okruh ne?

"Tak je to ve smlouvě s magistrátem. Navíc město z těch deseti milionů s DPH ještě část odčerpá," podotýká Ulmanová. (čtěte o financování okruhu)

"Je to otázka na stát i na město. Proč někdo může dostávat na malé podniky hodně a někdo na velké podniky, které oblast propagují, ani korunu?" dodává.

Náměstek Rychnovský se domnívá, že podpora ze strany Brna je dobrá. "My přece nemůžeme suplovat sponzory, kteří v době krize přispívají méně. Vždyť i město má své problémy. Paní Ulmanová by měla být ráda, že jsme naši podporu nesnížili, ale udrželi na deseti milionech," argumentoval náměstek.

Je to velká ztráta, říkají hoteliéři

Příští rok se v Brně nepojede mistrovství světa Grand Tourismo, cestovních vozů a možná ani mistrovství světa superbiků, jehož letošní ročník právě startuje. Podle odborníků na cestovní ruch tím Brno hodně ztratí.

"Určitě to bude pro všechny, kdo jsou napojení na cestovní ruch, znamenat pokles. Velké hotely v Brně mají asi i jinou klientelu, než jen fanoušky motorek. Ale i pro ně to bude jistě znamenat pokles zisků," reagoval generální sekretář Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.

Masarykův okruh - prestižní světová série Renault. Prohlídka boxů,autogramiáda jezdců,exibiční jízda formule F1, závody formulí.

Stejný názor zastává i Asociace cestovních kanceláří. "Brno tím určitě utrpí. I tak je to město, které absolutně neláká turisty a představuje nevyužitý potenciál. Teď se zbavuje jednoho z posledních lákadel, která ho nějak mediálně zviditelňovala ve světě," tvrdí šéf asociace Tomio Okamura.

Moto GP chtějí zachovat

Že je zrušení některých mezinárodních závodů pro Brno nevýhodné, potvrzuje i náměstek Rychnovský. "Určitě je to obrovská ztráta. Superbiky jsou páteří závodění v Brně. Ale nedokážu říct okamžitě, jaká by vedla cesta k nápravě," dodal Rychnovský.

Nejvýznamnější podnik, který Masarykův okruh každoročně hostí, MotoGP, chce Automotodrom udržet za každou cenu. "Smlouvu máme do roku 2013, ale podepsaná smlouva nemusí nic znamenat. Pokud nebude na zápisné do kalendáře, smlouva nic nezachrání. Co se týká ostatních parametrů, v zajištění služeb patříme k nejlepším a naše dráha taky," zdůraznila Ulmanová. Zápisné činí 65 milionů korun.

Nehoda zkazila okruhu pověst

O konci některých velkých závodů na Masarykově okruhu se mezi motoristickými fanoušky z odlišného důvodu spekulovalo už v květnu. Při závodu Lamborghini Super Trofeo tehdy havaroval na cílové rovince Ital Giorgio Bartocci a minutu zůstal uvězněný v hořícím voze.

váš názor

Jsou pro Brno přínosné akce na Automotodromu?

Pište na michal.horak@mfdnes.cz

Prestižní americký motoristický web Jalopnik.com uveřejnil záznam nehody s výmluvným titulkem: "Závodník přežil děsivou nehodu a ještě horší záchrannou akci". Zprávu převzala řada médií.

"Hasičům dlouho trvalo, než jezdce vyprostili z trosek, a očividně používali slabé hasicí přístroje," komentoval novinář Zach Bowman na autoblog.com.

Řada čtenářů se v diskusi pozastavovala nad tím, že Mezinárodní automobilová federace (FIA) dovolí na okruhu s takovýmto zabezpečením pořádat své závody.

analýza

I slavné okruhy krachovaly, Brno má ale naději

Jak by mohl brněnský Automotodrom získat peníze na pořádání prestižních závodů? Starat se o dráhu a pořádat na ní závody nikdy nebylo snadné. Zavřít musela řada slavnějších tratí, než je brněnský Automotodrom.

Nejezdí se třeba na rakouském Österreichringu, který ještě před sedmi lety vítal závod Formule 1. Už rok poté ale majitel nechal strhnout tribuny a doteď se řeší, jakou budoucnost bude prodělečný okruh mít. Zdá se, že už žádnou.

Jak se může podobného osudu vyvarovat brněnská trať? A jak opět získat peníze na pořádání prestižních závodů? Nabízí se několik možností, i když žádná z nich není snadná.

Využít sportovní areál k jiným účelům. Přímo u dálnice D1 leží pětikilometrová dráha s obřími přírodními tribunami. Tak zajímavé místo může posloužit nejenom motoristickým závodům.

Německý okruh Hockenheimring pořádá každoročně festival Sonisphere, a to ani nemá tak skvělý přírodní amfiteátr, jako je na autodromu na tribuně C.

Na oválu v Indianapolis se pořádají závody v jízdě na kolečkových bruslích a běhá se tu maraton. Řada okruhů láká návštěvníky na muzea a další stálé atrakce. Nemějme iluze o tom, že takové akce zázračně přinesou prosperitu, nicméně Automotodrom si nechává ujít řadu příležitostí, jak si přilepšit.

Posílit partnerství se státem. Vedení okruhu nese většinu nákladů na akce, z nichž profituje celý region. Zastupitelé přitom před měsícem přiťukli hokejové Kometě deset milionů za propagaci města, jako by v Pardubicích slyšeli o Brně díky Kometě poprvé.

Další miliony použije magistrát na uvítací brány na dálnicích a na lanovku na Špilberk. Všechny tyhle investice jsou nekoncepční a riskantní. Nikdo neví, zda se městu peníze díky turistům vrátí zpět.

U prestižních závodů to tak není. Přijede-li na superbiky přes 60 tisíc diváků, znamená to desítky milionů korun utracených v Brně a okolí za služby. Město a okolní obce z nich díky daním uvidí velkou část, nemluvě o reklamě pro region a výdělku pro soukromníky. Brány "Vítejte v Brně" na D1 nic takového nepřinesou.

Rozvoj vlastní cestovní kanceláře. Automotodrom expandoval do cestovního ruchu. Pokud se nebude omezovat jen na vlastní akce, ale začne nabízet delší pobyty na Moravě, mohl by se stávajícím zázemím vybudovat zajímavý zdroj příjmů. A opět: pomoci celému regionu. I když to může být nevděčná práce.

Michal Kašpárek, autor provozuje zpravodajský web o Brně pro cizince BrnoNow.com

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ponurá nálada vládne ve volebním štábu jihomoravských sociálních demokratů. Ve...
Onderka se vrací. Exprimátora Brna dostalo kroužkování do Sněmovny

Bývalý brněnský primátor Roman Onderka zažívá velký návrat do politiky. Stane se poslancem za sociální demokracii, přestože byl na kandidátce až na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Voliči Pirátů a SPD se rozhodli na poslední chvíli, naznačuje průzkum

Až nečekaně mnoho voličů přešlo v právě skončených volbách do Sněmovny od ČSSD k ANO, tvrdí politologové z Masarykovy univerzity v Brně. Na jižní Moravě dělali...  celý článek

Autobus s dětmi uvízl na přejezdu
Potvrzeno. Řidič, který s dětmi uvízl pod závorou, trestný čin nespáchal

Řidič autobusu plného dětí, který uvízl na železničním přejezdu ve Skalici nad Svitavou, podle brněnského krajského soudu nespáchal trestný čin. Soud tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.