Díky „nicknackům“ vyčistili festivaly od záplavy odpadu

  0:01aktualizováno  0:01
Nejspíš by se dál věnoval obchodu v nadnárodní společnosti nebo vyučoval biologii jako prvních pár let po studiích. Jenže místo toho Michal Hanák v roce 2011 s bratrem a kamarádem založili firmu NickNack, která proměnila kulturu českých i slovenských hudebních festivalů, včetně Colours of Ostrava nebo Pohoda. A nejen jich.

Michal Hanák vsadil na výrobu vratných plastových kelímků pod značkou NickNack. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Tři Brňany už nebavilo brodit se na oblíbených akcích záplavou jednorázových plastových kelímků, tak přišli s nápadem vratných zálohovaných nádob s unikátním designem.

Příběh roku

Michal Hanák se účastní soutěže EY Podnikatel roku a soutěží i o cenu čtenářů za nejlepší podnikatelský příběh. Hlasovat pro něj můžete v anketě ZDE

„Jen pro čtyřicítku festivalů, kam jsme nicknacky dodávali, loni nemuselo vzniknout bezmála tři miliony jednorázových kelímků, které by zabraly plochu 64 fotbalových hřišť. Za pět let existence je ze všech akcí a projektů celkové číslo mnohonásobně vyšší. Vytvořily by obří skládku, která se sama nerozloží. Na to jsme hrdí,“ povídá šestatřicetiletý Hanák.

Není to však jen ekologie, která stojí za úspěchem brněnských podnikatelů. Dej lidem nicknack a už ho nepustí z ruky, zní jejich heslo. Aby ho mohli naplnit, přidali ke kelímku z tvrzeného plastu speciální klip, díky kterému se dá snadno zavěsit za kalhoty.

„Jde je navíc zaháknout do sebe a odnést tak víc nápojů naráz, aniž by do nich člověk musel strkat prsty,“ vysvětluje absolvent Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity. Jedinečný systém je dokonce zapsaný jako průmyslový vzor pro celou Evropskou unii.

Pro Michala Hanáka můžete hlasovat v anketě ZDE

Rozrůstající se firma, která má tři stálé zaměstnance, několik externích spolupracovníků a v sezoně okolo stovky brigádníků, nicknacky prodává i pronajímá. Odběratelům navíc i díky velkokapacitnímu mycímu centru, jednomu ze dvou v České republice, zajišťuje kompletní servis. A sází na design. Jen loni vyrobila ve čtyřech stovkách různých edic bezmála milion kelímků. „Velké akce ukázaly, že to funguje. Díky nim nastal lavinový efekt. Ostatní to totiž vidí a nicknacky s vlastním potiskem chtějí také,“ usmívá se Hanák.

Fotogalerie

Speciální kelímky tak v současnosti dostanou do ruky návštěvníci několika zoologických zahrad, včetně Lešné nebo Dvora Králové, akvaparků, hudebních klubů nebo sportovních utkání, například na domácích zápasech fotbalové Zbrojovky Brno.

„Jsou i na místech, kde bychom to před pěti lety nečekali. Třeba v kempech, na rančích nebo svatbách,“ vyjmenovává dvojnásobný otec, který kromě návštěv kulturních akcí, jež ho nakonec k podnikání přivedly, rád hraje tenis nebo lyžuje.

Jít za svým a nikdy se nevzdávat, to je jeho životní motto. Hanák přiznává, že v podnikatelských začátcích si ho při řadě problémů musel často připomínat. Dnes si však libuje, že nicknacky stojí v mnoha domácnostech jako suvenýry. Ostatně jejich název v anglickém slangu právě to vystihuje.

„Záloha na náš kelímek stojí v průměru padesát korun. A při výjimečných akcích si jich lidé odnesou domů klidně i víc než polovinu. Třeba při rozlučce fotbalisty Petra Švancary s kariérou za Lužánkami zmizely prakticky všechny,“ zmiňuje i jedinečnou událost, kterou na zchátralém brněnském stadionu navštívilo 35 tisíc lidí.

Hanák stejně jako všichni ostatní ve firmě doufá, že takových bude ještě víc. A třeba i v Polsku, Slovensku nebo Skandinávii, na jejichž trhy se chce firma zaměřit víc než v minulosti.

Autoři:

Nejčtenější

Plzeň poslal do semifinále Ligy mistrů Kovář, Kometa po debaklu končí

Plzeňští hokejisté se radují z postupu přes Skellefteu.

Hokejová Plzeň si zahraje semifinále Ligy mistrů. Proti švédské Skelleftee uspěla 2:1 po nájezdech, když ji do...

Hokeji trochu víc rozumím, ale pořád jsem laik, líčila Šafářová

Na utkání se Spartou nechyběla ani tenistka Lucie Šafářová, fanynka Komety Brno...

Když minulý týden oznámil, že si za Kometu zahraje extraligu, začala po internetu kolovat šest let stará fotka. Do...

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Žena navedla milence, aby za 50 milionů zabil jejího manžela, říká žalobce

František Divoký u soudu

Krajský soud v Brně projednává pokus o vraždu, z nějž jsou obžalovaní Josef Kopriva a Eva Grycová. Ta měla s Koprivou...

U dětí se nepočítá s tím, že zemřou, říká iniciátorka dětského hospicu

Ředitelkou dětského hospicu s názvem Dům pro Julii je Radka Vernerová

Myšlenka stavby dětského kamenného hospice vznikla v Brně před osmi lety, ale až loni v létě dostala díky skupině...

Další z rubriky

Sucho trápilo i pěstitele vánočních stromků, dráž je však neprodají

Do skladu vánočních stromků v Úněticích naveze firma Baobab před Vánocemi...

Letošní sucho postihlo také pěstitele vánočních stromků. Na ceně těch tuzemských se to však neprojeví. „Ceny zvednout...

Školák pomohl muži s epilepsií, záchranářům pak daroval anděla

Dvanáctiletý hokejista Vojta pomohl v Hodoníně muži s epilepsií. Za odměnu jej...

Pohotovou reakcí pomohl dvanáctiletý chlapec v Hodoníně muži, kterého na ulici postihl epileptický záchvat. Díky...

Od ňader Venuše až po vinné sklípky. Na nové logo kraje se snáší kritika

Nové logo Jihomoravského kraje.

Od nového loga si vedení Jihomoravského kraje slibuje modernější pojetí komunikace. Na modrý nápis se zvýrazněným...

Najdete na iDNES.cz