Zvonařka dostane novou výpravní budovu, jasné uspořádání, bez bariér a hlavě světlo. Zároveň se otevře se směrem k nákupnímu centru Vaňkovka. Lávka z ní zůstane, ale zmizí lávka z ulice Plotní i nevzhledné stánky, lemující nádraží. Proměna by měla přijít na zhruba 100 milionů korun.
„Rozhodli jsme se zachovat stávající ocelovou konstrukci střechy, která je unikátní, ale očistíme ji, natřeme a prosvětlíme. Hlavní vstup bude od obchodního centra Vaňkovka. To v 80. letech, kdy nádraží vzniklo, ještě neexistovalo, ale dnes od něj proudí drtivá většina cestujících. Postavíme novou budovu pod střechou ve tvaru vlny s čekárnou, kavárnou, bistrem a prodejem jízdenek,“ popsal architekt Ondřej Chybík ze studia Chybik+Kristof Architects & Urban Designers, které nádraží navrhlo.
Všechny barvy evropských vlajek
Velký důraz kladou autoři návrhu na jasné barvy. „Barevné pásky budou prostupovat celé území místy až ke konstrukci střechy. Na vrchu nádraží se potkají všechny barvy vlajek Evropy, protože nádraží neslouží jenom Brňanům nebo jižní Moravě, ale odjíždějí z něj autobusy do ciziny,“ doplnil Chybík.
Stávající členění nástupišť zůstane zachováno, ale přibude příčný chodník pro pěší, aby nástupiště byla pohodlně a bezpečně přístupná a lidé nekličkovali jako dosud mezi autobusy. Dosavadní výpravní budovu čeká rekonstrukce a bude sloužit pro vedení a také jako zázemí řidičů.
Architekti si hodně vyhráli s osvětlením, které pro považují za zásadní. „Rozzáříme konstrukci LED páskami, které ji budou prosvětlovat odspodu, takže se bude světlo odrážet dolů a zvětšovat prostor. Navíc se dají ledky různě programovat, takže například, když přijíždí autobus mohou ho sledovat a tím usnadnit lidem orientaci, mohou se změnit v barevnou show i pro různé jiné příležitosti. Chceme, aby nádraží sloužilo jako veřejný prostor, kde se budou lidé potkávat,“ doplnil Chybík.
Proměna Zvonařky se bude odehrávat ve třech etapách až do konce roku 2019. „Jako první přijde na řadu oprava konstrukce a osvětlení. To by mělo být hotové už na podzim příštího roku, pak se pustíme do bourání stánků a stavby nové haly a nakonec do úpravy parkovišť za nádražím a prostoru před ním směrem k Vaňkovce,“ uvedl místopředseda společnosti ČSAD Brno holding, která nádraží vlastní, Antonín Grund s tím, že společnost se pokusí sehnat peníze i z evropských fondů.