Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jako v Číně a Londýně: na ivančickém viaduktu přibude skleněná podlaha

  16:41aktualizováno  16:41
Říkalo se mu Eiffelův most, protože na první pohled připomíná konstrukci slavné věže v Paříži. V budoucnu má však viadukt v Ivančicích na Brněnsku opět sloužit lidem. Místní radnice plánuje modernizaci, jejíž součástí bude pravděpodobně turistická paráda: skleněná podlaha.

Ivančický viadukt. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Podobnou atrakcí se pyšní například most kolem čínské hory Jün-tchaj nebo londýnský Tower Bridge. Při pohledu dolů se roztřesou nohy i otrlejším turistům. Se záchranou ivančického unikátu začne radnice už v příštím roce. „Chceme most otryskat a natřít. Plánujeme 2,5milionovou investici,“ informoval starosta Ivančic Milan Buček.

Ivančický viadukt.

Na instalaci skleněné podlahy dojde až v další fázi modernizace. „Kdy, to zatím nevíme. Problémem jsou samozřejmě peníze,“ poznamenal starosta.

Viadukt byl postaven v letech 1868 až 1870, náklady činily 702 tisíc zlatých. Celkově bylo spotřebováno 1 238 tun svářkového železa a 296 tun litiny. V roce 1870 rakouští inženýři uspořádali na stavbu mostu zvláštním vlakem exkurzi, jíž se zúčastnilo okolo 200 odborníků, kteří se o novém mostě velmi pochvalně vyjadřovali. Úřední zatěžkávací zkouška, provedená lokomotivou řady 33 StEG, se uskutečnila v srpnu.

Most si vybírají sebevrahové

Provoz na starém viaduktu byl ukončen 9. listopadu 1978 a most se stal technickou památkou. Unikátní je tím, že je nejstarším železným železničním mostem Rakouska-Uherska. V roce 1979 si ho převzalo do správy Technické muzeum v Brně, které ovšem nemělo peníze na jeho údržbu. Proto ho v roce 1987 opět dostala na starost správa drah. Most ale nadále chátral.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Kvůli nestabilnímu podloží pozvolně klesala podpěra. V roce 1991 byl stav mostu už natolik havarijní, že musel být urychleně řešen. Původnímu plánu celý most demontovat zabránilo ministerstvo kultury, takže odstraněna byla pouze část prvního pole mostovky, která se nachází blíže k Moravskému Krumlovu. V roce 1998 České dráhy odevzdaly most do správy městu Ivančice, jež ale také těžce hledalo peníze na údržbu.

Ivančický most je ale známý i kvůli smutným událostem. V minulosti si ho vybralo několik sebevrahů. Například před šesti lety skočila z viaduktu čtyřiačtyřicetiletá žena, která měla finanční problémy.

Skleněná podlaha ve výšce? U Eiffelovky jde o nejaktraktivnější novinku:





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Opravy koupaliště Riviéra začaly
Na brněnském koupališti Riviéra začaly opravy, přibudou vodní atrakce

Jen co skončila letní plavecká sezona, oblíbené brněnské koupaliště Riviéra provozovatelé uzavřeli a pustili se do oprav. Do příštího léta chtějí stihnout...  celý článek

Brněnské letiště.
Kraj pošle miliony na rozvoj leteckých linek. Ve hře je šest nových

Jihomoravský kraj přesune deset milionů korun z rezervního fondu pro mimořádné ekologické škody na rozvoj nových leteckých linek z Brna. Schválili to krajští...  celý článek

Skupina lidí se v rámci projektu převlékala pět let za skřety
Hrad Špilberk si podmaní skřeti. Utkají se v bojové aréně

Už v sobotu se na Špilberku představí služebníci zla. Jednodenní festival ukáže svět skřetů, na který láká i unikátní výstava, inspirovaná fantasy příběhy,...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.