Rakušan Christoph Meier na terase vedle hotelu International vystavil instalaci Bez názvu (Olbram Zoubek). Podle ředitele brněnského Domu umění Rostislava Koryčánka toto dílo pracovníci hotelu International odstranili.
Vedení hotelu tvrdí, že se s brněnským Domem umění dohodlo, že socha zůstane kvůli bezpečnosti na svém místě jen o vernisáži.
"Po ní jsme ji kvůli bezpečnosti sundali. Kdyby zadul vítr, mohlo to na někoho spadnout. Nebylo to nijak zajištěné, ani hlídané. Sundali jsme tu plachtu v sobotu kolem poledne, byli totiž nějaké přeháňky a foukalo," vysvětlil postoj hotelu obchodní ředitel Michal Říčánek.
Dalším důvodem bylo, že objekt prý podle ubytovaných hostů hyzdil okolí a malebný výhled. "Je to jakoby uřízli sochu z podstavce. Teď je tam jen ten pomyslný sokl," poznamenal kurátor akce Karel Císař.
Už v pátek, kdy se konala vernisáž akce Sochy v ulicích, vedení luxusního hotelu tvrdilo, že na plachtu chodily stížnosti. "Původní dohoda byla, že dílo zůstane na místě alespoň do pondělí a že budeme znovu jednat," řekl ČTK Koryčánek.
Plachta se stěhovala od hotelu k hotelu
Rakušanovo dílo přitom vzniklo díky průzkumu brněnského městského mobiliáře. "Meiera zaujala modrá technická plachta, která při stavebních úpravách před hotelem Continental kryla dílo sochaře Olbrama Zoubka. Plachta byla po jednání s majitelem budovy převezena do Vídně, kde pro ni umělec vytvořil novou konstrukční oporu, a následně navrácena zpět a umístěna před jiným hotelem," popsal genezi díla kurátor sochařského bienále Karel Císař.
Právě tento mladý umělec na nedávné výstavě o vídeňské secesi vystavoval prázdné podstavce. "Je mi to moc líto. I přes jisté náznaky jsem doufal, že dílo na svém místě vydrží," řekl výtvarník Meier.
"Socha může být už dávno měkká. Nemusí být z pevného materiálu. Vím, že na Meierovu práci se chystalo přijet hodně lidí právě z rakouského hlavního města," upozornil kurátor.
Třetí ročník výtvarné přehlídky v Brně je letos zaměřen na umělce a umělkyně střední a mladší generace. "Jejich práce překračují tradiční vymezení uměleckých disciplín a volně se pohybují mezi odlišnými vyjadřovacími prostředky. Z hlediska prostoru byla volena taková místa, která - přestože jsou umístěna v historické části města - většinou nejsou na hlavních komunikacích a ukazují mimořádnou vrstevnatost brněnského městského prostoru," naznačil kurátor Císař.