Klamavá reklama: Víno z Moravy

Klamavá reklama: Víno z Moravy | foto: Monika Tomášková, MF DNES

„Moravské víno“ ze Slovenska prověří inspektoři

  • 3
Jak mohla společnost Bohemia Sekt vydávat víno ze slovenských hroznů za moravský výrobek? To teď bude zajímat i Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Nápoj vyrobený z jihoslovenských hroznů firma propagovala pod logem Vína z Moravy, vína z Čech na pultech obchodních řetězců.

Inspekce firmu podezírá z klamání spotřebitele. "Oprávnění používat logo Vína z Moravy, vína z Čech uděluje výrobcům Vinařský fond, jde však o marketingové  značení, které má propagovat tuzemská vína,“ uvedla ČTK mluvčí SZPI Martina Šmídtová.

Inspekce se začala o problém zajímat na základě úterního článku MF Dnes. "Objevila se v něm informace, že obchodní řetězec Interspar zahájil prodejní akci, v rámci níž byla v regálech označených logem Vína z Moravy, vína z Čech, nabízena mimo jiné vína ze Španělska a z Maďarska. Uvedené logo se nacházelo také přímo na lahvi Chardonnay z Vína Mikulov původem ze Slovenska,“ řekla Šmídtová.

Kontroly po celé zemi
SZPI už provedla namátkové kontroly řetězce v Brně, Karlových Varech, Plzni, Ostravě, Prostějově a Frýdku-Místku. "Ve většině provozoven byla takto do oběhu uváděna pouze tuzemská vína. Pouze v Intersparu v Prostějově inspektoři mezi kontrolovanými víny nalezli Modrý Portugal Klasik původem z Maďarska, a to v celkovém množství 45 litrů," podotkla mluvčí inspekce.

V Intersparu v Plzni pak inspektoři v regálu s vínem objevili 26 lahví problematického mikulovského Chardonnay.

Podle informací ČTK už byla inspekce na kontrole i v samotné provozovně společnosti Vína Mikulov. Ta od listopadu loňského roku vyexpedovala 67 tisíc lahví takto špatně označených lahví.

Pokuta čeká i firmu Bohemia Sekt
Firmu Bohemia Sekt navíc čeká pokuta ve výši sto tisíc korun. Tu jí za zneužití značky udělí Vinařský fond. "Tato částka je stanovena v licenčních pravidlech pro užívání loga. Pokutu budeme vyžadovat i přesto, že k chybě došlo vinou selhání lidského faktoru,“ uvedl šéf Vinařského fondu Jaroslav Machovec. Pokud by Bohemia Sekt užil značku neoprávněně ještě jednou, může dostat definitivní zákaz jejího užívání.

Marketingový ředitel společnosti Bohemia Sekt Martin Fousek v pondělí chybu uznal. Došlo k ní ale spíše omylem. "Loni byla obrovská poptávka po Chardonnay. A abychom tuto poptávku uspokojili, v listopadu jsme pro jednu partii vín použili kvalitní slovenské hrozny,“ vysvětlil.

Podle něj šlo o pouze několik tisíc lahví, které šly do distribuce. "Na etiketě jsme všechno nezbytné o původu hroznů uvedli,“ hájí Fousek Víno Mikulov. Jenže při výrobě etiket společnost použila stejnou grafiku a logo Vín z Moravy na ní zkrátka zapomněla.