Sraz motorkářů Nežij vteřinou u sloupsko - šošovských jeskyní, ukázka z

Sraz motorkářů Nežij vteřinou u sloupsko - šošovských jeskyní, ukázka z motoškoly | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Motorkáři dostanou za rekordní účast na akci s policií moderní svodidla

  • 1
Jde to pomalu, ale přece. Na Blanensku, v populární motorkářské lokalitě, jezdí milovníci rychlých strojů rok od roku bezpečněji. Loni se v místních statistikách poprvé po dlouhé době neobjevilo ani jedno úmrtí motorkáře.

Po hororovém roce 2007, kdy se na Blanensku při 63 nehodách zabili čtyři milovníci jedné stopy, se policie zaměřila na prevenci i represi. A zdá se, že její snaha slavila úspěchy. Minulý rok bylo nehod motorkářů 28.

"Nějaký vývoj určitě vidíme. Motorkáři si začali uvědomovat, že motorky jsou nebezpečné. Někteří jezdí bezpečněji, někteří mají stroje, na kterých se nejezdí až tak rychle. Přispívá k tomu i policejní prevence a to, že se na silnicích zaměřujeme na pirátské chování," vysvětlila blanenská policejní mluvčí Iva Šebková.

Neutěšená situace před sedmi lety dala v roce 2008 vzniknout akci Nežij vteřinou, která mezi motorkáři postupně získala na atraktivitě. Setkání každoročně pořádá policie v areálu Sloupsko-šošůvských jeskyní. Láká je na hosty z Masarykova okruhu a stánky výrobců tradičního motorkářského zboží. Kromě jiného jim pokaždé připomene také statistiky nehodovosti a zásady první pomoci.

Nové svodidlo má zabránit amputacím při pádu

Letos dostali motorkáři slíbeno, že pokud dorazí alespoň 300 strojů, hutní společnost ArcelorMittal na vybraných místech Blanenska namontuje nová bezpečnější svodidla. Dorazilo rekordních 850 účastníků. Takže takzvaná motosvodidla budou.

"Všechno je připravené, aby se svodidla mohla v nejbližší době nainstalovat. Ve hře zůstávají dva úseky. Uvidíme, kde získáme rychleji potřebná povolení. Jeden úsek je na silnici 379 mezi Blanskem a Šebrovem. Druhý na I/19 za obcí Sebranice směrem na Kunštát hned v první zatáčce, která je prudká a táhlá," popsala Šebková.

Nový typ svodidel, který je k motorkářům šetrnější v případě pádu, vyvíjel ArcelorMittal s dalšími zahraničními partnery čtyři roky. Mají speciálně vyvinutý tvar, sahají až na zem a lépe pohlcují energii nárazu. Klasické svodidlo s odhalenými sloupky může motorkáři způsobit devastující poranění. V roce 2010 takto přišel jeden muž u Olomoučan o nohu. Nehodu nakonec nepřežil.

Policisté upozorňují, že ani nový zádržný systém nebude zázračný. "Bezpečnější svodidla neznamenají, že si může motocyklista dovolit porušovat předpisy," zdůrazňuje výrobce.

Základní dovednosti se musejí pořád trénovat

Čeští motorkáři mají pořád problémy se základními věcmi. Například neovládají správnou techniku projetí zatáčky a brzdění.

"Když se motorkářů zeptáte, kdo si na své motorce zkusil maximální rychlost, přihlásí se všichni. Ale když chcete vědět, kdo z nich z té rychlosti zkoušel pořádně brzdit, nezvedne ruku nikdo," poznamenal na sobotním srazu lektor motoškoly na Masarykově okruhu Josef Šiler, který je známější pod přezdívkou Pepa Sršeň.

Často také mají špatně nohy na pedálech a oči mají přilepené před motorku, místo aby sledovali, kam jedou.

"V podstatě všechno je v očích, většina problémů vzniká tam. Když se dívám, kam jedu, vidím třeba štěrk dřív a můžu se na něj připravit. Neleknu se ho a nezačnu na něm brzdit," popsal.

Trénování základních jezdeckých dovedností by se podle Šilera měli motocyklisté chvíli věnovat při každé vyjížďce.