Smrtí skončila loni například prosincová nehoda mezi obcemi Břežany a Čejkovice na Znojemsku. Pětadvacetiletá žena sjela ze silnice a narazila se svým seatem do stromu.

Smrtí skončila loni například prosincová nehoda mezi obcemi Břežany a Čejkovice na Znojemsku. Pětadvacetiletá žena sjela ze silnice a narazila se svým seatem do stromu. | foto: HZS JMK

Mrtvých na jihu Moravy přibylo i kvůli nebezpečným silnicím

  • 7
Na jihomoravských silnicích loni zemřelo 55 lidí při dopravních nehodách. Ve čtyřiceti případech přitom nehodu mohla způsobit nebo zhoršit nebezpečná silnice.

Kruhový objezd v Brně-Slatině je tak zvlněný, že když na něj vjede třeba motorkář, který s tím nepočítá, může ho silnice tragicky vytrestat. Na řadě křižovatek zase vzrostlá zeleň brání výhledu, takže řidič nemusí vidět auta, která ho ohrožují.

Jihomoravské nehody 2013

  • policie šetřila 6 701 nehod
  • 55 lidí při nehodách zemřelo
  • 279 lidí se vážně zranilo
  • u 456 nehod hrál roli alkohol

Zdroj: Policie ČR

Záludných míst na jihomoravských silnicích zná každý zdejší řidič celou řadu. A podle policejních statistik mají právě tato místa nemalý vliv na to, jak moc se na zdejších silnicích umírá. Loni na nich zahynulo 55 lidí, což je o pět více než v předchozím roce. Jih Moravy se tak stal nepříjemnou výjimkou. V celorepublikovém měřítku totiž loni mrtvých ubylo.

Okolnosti všech smrtelných nehod policisté důkladně analyzovali. "Na jejich místech jsme našli čtyřicet chyb v dopravní infrastruktuře, které mohly hrát roli při vzniku či důsledcích nehody," povzdechl si krajský policejní ředitel Leoš Tržil.

Jednoduše řečeno - kdyby silnice v místě nehody vypadala jinak, buď by se neštěstí nestalo, nebo by nemělo tak tragické následky. Například kvůli chybějícím či špatně viditelným pruhům na silnici si řidič může až příliš pozdě všimnout, že v mlze přejel do protisměru. Špatně postavená svodidla zase neplní svoji roli, protože patřičně nechrání auta v protisměru.

Kritické místo? Například u Rohlenky

O tom, že kvalita silnic se výrazně podílí na nehodovosti, vypovídají i zkušenosti odborníků z Centra dopravního výzkumu. Ti ve spolupráci s policií vyjíždějí už od roku 2011 k vážnějším nehodám v Brně a okolí.

Analýzy z jejich pera jsou navíc ještě podrobnější než ty policejní. Přihlížejí totiž nejen k dopravní situaci, ale třeba i k tomu, jak unavený byl v okamžiku nehody řidič, co všechno měl za sebou či v jakém stavu je jeho auto.

Takto důkladně už Centrum dopravního výzkumu popsalo okolnosti více než čtyř stovek nehod v Brně a okolí. "Z našich zkušeností vyplývá, že špatná dopravní infrastruktura má podíl na třiceti až pětatřiceti procentech nehod," potvrdil slova policie Josef Andres.

Jakmile policie či Centrum dopravního výzkumu vyhodnotí, že je nějaké místo nebezpečné, informují o tom správce silnice - tedy například Ředitelství silnic a dálnic nebo krajskou Správu a údržbu silnic.

Stačilo zvýšit svodidla a nemuselo zemřít šest lidí

Jenže ne vždy následuje rychlá náprava. "Třeba i proto, že kumulace nehod v jednom místě není obvykle tak výrazná," zhodnotil Andres. Výjimkou je podle něj křižovatka silnic nad dálnicí u Rohlenky. "Tam už jsme vyjížděli minimálně třikrát. Ideální pro toto místo by byl kruhový objezd," myslí si dopravní odborník.

Stavební úpravy na silnicích jsou ovšem otázkou delší doby a také peněz. "Mnohdy tak musíme vystačit s tím, že na problematické místo upozorňuje jen nové dopravní značení," zhodnotil Tržil.

Jsou ale i místa, kde k nápravě dojde. "Například na silnici I/46 mezi Vyškovem a Prostějovem jsou po tragické nehodě z roku 2011 jiná svodidla," upřesnil krajský policejní ředitel.

Řidička BMW tam totiž tehdy nezvládla řízení a její auto přeletělo do protisměru, kde se srazilo s autem protijedoucím. Nehoda si tehdy vyžádala šest mrtvých (o tragické nehodě čtěte více zde)

 "Ukázalo se, že svodidla tehdy byla o 40 centimetrů níž, než bylo potřeba. Kdyby byla ve správné výšce, vůz by se odrazil a ke smrtelnému následku nemuselo dojít," doplnil Tržil.

Kromě kvality silnic je na jihu Moravy velký problém například alkohol za volantem. Na svědomí měl loni celkem 456 nehod. "Alarmující je především to, že 305 z nich způsobili řidiči s více než jedním a půl promile alkoholu. Při těchto nehodách zahynuli čtyři lidé," upřesnil náměstek krajského policejního ředitele Miloslav Machát.