Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

Mýtné v Brně? Možná už za 10 let

  • 39
Už za deset let by mohlo návštěvníky na hranicích města vítat zcela netypické dopravní značení. Kamery a značky oznamující, že tady se za průjezd platí. Podle některých představitelů města Brno vážně uvažuje o tom, že za několik let by mohlo vybírat na svých silnicích mýtné.

"Jsem přesvědčen, že se vybírání mýtného v centru města nevyhneme," říká náměstek primátora Ladislav Macek.

Před dvěma lety projíždělo každý den Kolištěm, jednou z nejfrekventovanějších brněnských silnic, třicet tisíc aut denně. Dnes jejich počet podle údajů Dopravního inspektorátu stoupl na pětačtyřicet tisíc. A příliš růst už nebude.

"Vytíženost některých silnic je naplněna, provoz už hustší být ani nemůže," říká Michal Švanda ze společnosti Brněnské komunikace, které provoz na silnicích dlouhodobě sledují.

Kolik aut parkuje v centru

Město začíná přemýšlet, jak dostat auta pomalu, ale jistě z města zase ven. Leccos pro to už dělá.

Ze středu Brna začínají mizet parkovací místa, které se mění na pěší zóny. Naposledy zmizela stovka míst na zaparkování před kostelem svatého Tomáše, kam se auta už nevrátí. "Další možností je ukrýt auta do parkovacích domů či podzemních garáží," říká Macek.

Jenomže v posledních třech letech nebyl v centru postaven ani jeden. A i když bylo vydáno stavební povolení na parkovací dům v Panenské ulici a projektanti okukují i podzemí poblíž Janáčkova divadla, radní se obává, že je řidiči stejně nebudou využívat. "Hledají hlavně parkování zdarma, a to půjde stále hůř," je přesvědčen Macek.

U teď se ale rodí jeden z plánů. Rozhodnutí, zda se vybírat či nevybírat od šoférů poplatky, bude záležet na výsledcích velké studie, kterou na začátku roku připravuje magistrát. Očekává, že se z ní dozví, kolik míst na parkování celkem v centru je.

"K tomu, aby se přikročilo k mýtu, budou potřeba hlubší analýzy celkové dopravní situace. Zcela určitě by se řešila i s celým Jihomoravským krajem," říká lidovecký zastupitel Josef Veselý.

Podle něj by mohli mít radní výsledky o parkování ve městě už příští rok. I když zpráva bude jedním z vodítek, jak vyřešit houstnoucí dopravu ve městě, cesta k prvnímu poplatku od řidiče potrvá ještě léta.

Dobře se to ukazuje na případu Prahy. Hlavní město čekalo půl rok na to, až mu auditoři připraví projekt na míru. Z něj zjistilo, že se například nevyplatí poplatek za vjezd do historického centra menší než sto korun. Jinak by systém prodělával.

"Až při poplatku 120 korun poklesne počet aut o dvacet procent," upozorňuje Václav Kraus z odboru informatiky pražského magistrátu, který má projekt mýtného na starosti. Vybudování mýtného - rozpočteno na hlavu - stojí každého Pražana 170 tisíc korun. A to už jsou započteni i lidé, kteří se teprve narodí.

Mýtné dnes zakazuje zákon

Zatímco kolem pražského magistrátu krouží firmy, které nabízejí ty nejnovější technologie na vybírání poplatku, pražští radní řeší zásadní problém. Jak to udělat, aby mýtné mohli vůbec vybírat.

Legislativa vůbec nezná pojem výběr mýtného ve městech. Výběr mýtného ve městě je dnes protizákonný. "Bude to muset projít složitým jednáním a budou se muset změnit některé české zákony. Musíme se dotknout otázek kolem exekucí a právní odpovědnosti za řízení či vlastnění vozidla," potvrdil primátor Pavel Bém. Pokud se tak nestane, nebude se vybírat poplatky za průjezd městem ani Praha, Brno ani žádné jiné české město.

Brno ale regulovat řidiče potřebuje. "Nevětší nárůst provozu jsme zaznamenali na hranicích města. Z dálnic vjíždí do Brna o 15 procent více vozidel než před před dvěma lety," dokládá Michal Švanda z Brněnských komunikací.