Řidiči na Brněnsku platí za benzin a naftu nejvíce v Česku. (ilustrační snímek)

Řidiči na Brněnsku platí za benzin a naftu nejvíce v Česku. (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Na Brněnsku je nejdražší palivo v zemi, ceny řeší i antimonopolní úřad

  • 126
Ceny benzinu a nafty se od začátku prázdnin pohybují jen směrem nahoru. Nejvíc z celé země na to doplácejí řidiči na Brněnsku, kde je už měsíce nejdražší palivo v Česku. Stížnosti na vysoké ceny pohonných hmot už prošetřuje i antimonopolní úřad. Podle něj chybí konkurence.

"Ano, nedávno jsme se cenami pohonných hmot na Brněnsku zabývali," potvrdil předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj.

Nafta přijde v průměru na 36,87 koruny, za litr benzinu zaplatí šofér 37,38 koruny. Brňané ve městě však tankují litr až za 38,04 koruny. Levněji je všude jinde. Na Blanensku nebo Hodonínsku je cena až o dvě koruny nižší. Stejné to je v Olomouckém kraji, na Vysočině nebo na Zlínsku.

"Výjimkou je cena benzinu na slovenských pumpách, kde je litr zhruba o dvě koruny dražší," upozornil Petr Čermák ze společnosti Colosseum, která ceny pohonných hmot dlouhodobě sleduje.

"Jsou to otřesné ceny. Kdykoliv jedeme domů z chalupy, natankujeme si u Velké Bíteše. V Brně se tedy majitelé benzinek nestydí," srovnává ceny Jana Poláková z Lesné.

Nejdražší výpadovka v zemi

Analytici mluví o jediném důvodu. Jižní Morava je krajem, přes který vedou důležité dopravní tepny. Na nich si pak majitelé benzinových pump nasazují až nesmyslně vysoké ceny. A zákazník je musí platit.

Jenže stejně frekventované jsou třeba výpadovky do Německa v Plzeňském či Ústeckém kraji, kde je benzin levnější. "Druhým důvodem může být vyšší kupní síla spotřebitelů," míní Rafaj. Ta je v obou krajích nižší než na jižní Moravě.

"Regionální rozdíly v České republice existují. Řada oblastí v západních a severních Čechách se vyznačuje nižší kupní silou obyvatelstva. V místech, kde je více čerpacích stanic, se tak tlačí ceny paliva dolů," říká Rafaj.

Na venkově se však rozdíly v platech stírají. Například na Znojemsku, které dlouhodobě figuruje na předních příčkách nezaměstnanosti, se přesto ceny benzinu pohonných hmot drží nad 36 korunami za litr, benzin přijde na téměř 37 korun. V obcích na Ústecku je v obou případech o korunu na litr levněji.

"Jinak je tomu však v těch oblastech, kde je pro většinu místních obyvatel dostupná pouze jedna čerpací stanice, tam se projevuje takzvaná neelasticita poptávky a cena se může udržovat ve vyšších úrovních," vidí příčiny Rafaj.

Za kolik má naftu soused?

Jižní Moravě tak chybí podle analytiků nejvíc soutěž. "Například aktuálně tlačí výrazně ceny paliva dolů konkurenční boj mezi sítí Tank Ono a dalšími prodejci pohonných hmot, z čehož výrazně profitují spotřebitelé," tvrdí Rafaj.

Podle antimonopolního úřadu si řada majitelů pump hlídá své bezprostřední okolí. "Trh je rozkolísaný a vše může být za několik dní jinak," míní analytik Jan Procházka ze společnosti Cyrrus.

Na druhou stranu existují případy, kdy se cena dvou nejbližších pump téměř neliší. "Na lokální úrovni je pro maloobchodní prodej typické takzvané cenové následování. Jednotliví majitelé a nájemci čerpacích stanic několikrát denně monitorují ceny konkurence a přizpůsobují cenovou politiku vlastní prodejny či prodejní sítě," říká Rafaj.

Své konkurenty sledují především ty značkové stanice. Jejich pracovníci musí bedlivě sledovat sousední konkurenci a hlásit centrále každý pohyb o haléře. "Poté teprve modelují cenu pro každou pumpu zvlášť podle daných podmínek," říká předseda společenství čerpacích stanic Ivan Indráček.

Stejně jako čerpací stanice sledují konkurenty, tak se o digitální tabule s cenami u čerpacích stanic zajímá i antimonopolní úřad. "Trhem pohonných hmot se zabýváme nepřetržitě již řadu let a situaci na něm monitorujeme. Uvítáme, když se na nás řidiči obrátí s podobnými podněty," dodává Petr Rafaj z Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.