Na důkladnější opravu silnic nejsou na jižní Moravě peníze. Proto se budou jen látat velké díry, jako na silnici 602 z Brna do Velké Bíteše, která slouží jako objízdná trasa dálnice D1.

Na důkladnější opravu silnic nejsou na jižní Moravě peníze. Proto se budou jen látat velké díry, jako na silnici 602 z Brna do Velké Bíteše, která slouží jako objízdná trasa dálnice D1. | foto: Výmoly.cz

Na jihu Moravy je po zimě 1 200 kilometrů silnic v havarijním stavu

  • 0
Silničáři na jižní Moravě už pracují na opravách silnic po zimě. V kraji se už rozjely první obalovny na výrobu teplé asfaltové směsi, která zalátá díry. Silničáři takto budou komunikace opravovat nejčastěji. Náročnější rekonstrukce totiž čekají jen zlomek cest.

Na větší opravy poničených silnic chybí peníze. "Státní fond dopravní infrastruktury nevyčlenil žádné jiné prostředky. Musíme vyjít s těmi penězi, které máme k dispozici," zdůvodnil šéf jihomoravské Správy a údržby silnic Jan Zouhar.

Do regionu navíc letos plyne méně peněz než před rokem. "Na údržbu tak máme o devět milionů míň," přiblížil například vedoucí znojemské Správy silnic Zdeněk Komůrka.

Silničáři se tak nyní soustředí hlavně na velké "výmoly" na vozovkách. A výsledek letošní zimy není potěšující. Na dvanáct set kilometrů zdejších silnic je v havarijním stavu, na což aktuálně upozorňuje šest set rozestavěných dopravních značek.

Zavaleni prací začínají být automechanici opravující vozidlům poničené podvozky i silničáři, kteří se tento týden vrhli na opravy těch největších děr. "Prozatím jde o lokální opravy, kdy se lepí skutečně ty velké díry," popsal šéf jihomoravské Správy a údržby silnic Jan Zouhar.

Vedle počasí se na stavu podepsalo i stáří cest

Podle Jana Kudrny z Ústavu pozemních komunikací Stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně se na rozbitých vozovkách vedle počasí projevilo také stáří.

"Stav silnic je bohužel dědictvím několika desítek let, kdy se silnice příliš neopravovaly. Navíc se používaly materiály, které sice brání vyjíždění kolejí, ale jsou méně odolné. Tropická léta a arktické zimy, které zažíváme, jsou tak pro tyto směsi smrtící," popsal.

Díry v serpentinách na silnici 152 nad Ivančicemi.

Silnice z Rosic do Říčan.

Oprava rozbitých silnic tak bude letos v Jihomoravském kraji stát o třetinu víc než loni. Vyspravení úseků v havarijním stavu vyjde na 300 milionů korun, loni byly náklady zhruba dvousetmilionové.

Na Vyškovsku čeká důkladnou opravu jen minimum silnic. Upřednostní se pouze ty, kde už není téměř možné projet. "Půjde o silnici mezi Vážany nad Litavou a Slavkovem či spojovací cestu mezi Nemochovicemi a Chvalkovicemi," nastínil vedoucí vyškovské Správy silnic Zdeněk Gardelka.

Počítat každou korunu budou muset ve všech regionech. V Blansku dostali silničáři o čtyři miliony méně, ve Znojmě postrádají milionů devět. "Odnesou to souvislejší opravy, které jsou finančně náročné. Šetřilo se na nejméně vhodném místě," míní šéf znojemské Správy silnic Zdeněk Komůrka.

Utažení přísunu peněz pocítili i v Hodoníně. Početnější pracovní čety se tak zdrží pouze na cestách, které připomínají tankodrom. "Zfrézujeme a položíme nový koberec na kilometrovém úseku mezi Bzencem a Přívozem. Další hodně poničený úsek je u Násedlovic ve směru na Žarošice či mezi Bzencem a Těmicemi. Jen opravy tří nejkritičtějších úseků si vyžádají okolo dvaceti milionů korun," upozornil šéf hodonínských silničářů Martin Bedrava.