Pruh vyhrazený pouze cyklistům. Jejich vyznačení je levnější než budování cyklostezek | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Na silnicích v Brně se objeví více pruhů pro cyklisty

  • 6
Dojet na kole z Mendlova náměstí až do Žebětína po trase určené výhradně cyklistům? Od léta už to nemusí být problém. Brněnské komunikace vypracovaly návrh, který to umožní.

Počítá se v něm, že na silnicích budou nakreslené samostatné pruhy pouze pro cyklisty. Díky nim by se lidé už brzy mohli na kole dostat do centra města mnohem rychleji a bezpečněji. Rekreační cyklistika by se změnila na každodenní.

V Brně už pruhy jsou

Cyklisté by se mohli dočkat v létě

Jako ohrožený druh se mnohdy cítí cyklisté, kteří se rozhodnou zajet do centra Brna na kole. Už v létě by se to mohlo změnit. MF DNES zjistila, že magistrát uvažuje o tom, že na silnice nechá nakreslit speciální jízdní pruhy. Vyhrazené budou pouze pro cyklisty. Návrh musí schválit odborníci na dopravu.
Takzvané cyklopruhy jsou obdobou samostatného pruhu pro autobusy. Auta a jiné dopravní prostředky do nich smí vjíždět pouze v odůvodněných případech, jako je například odbočování nebo objíždění překážky. Pruhy tak zvyšují bezpečnost cyklistů i plynulost provozu.
Podle plánu, který připravily Brněnské komunikace, by pruhy v Brně propojily několik stávajících cyklostezek.
„Návrh počítá zhruba s osmnácti kilometry cyklopruhů. To je téměř polovina délky všech cyklostezek a cyklotras v Brně dohromady,“ vysvětlil náměstek primátora Martin Ander. Celý návrh teď leží na magistrátu a čeká na schválení odborem dopravy. Jednat by se o něm mohlo už v květnu. Předtím se musí ještě prodiskutovat s dopravní policií.
„Kdyby šlo všechno dobře, první pruhy by mohly být vyznačené už letos v létě,“ odhadl Ander. Pokud by se systém osvědčil, projekt se rozšíří do dalších ulic.

"Brněnští cyklisté jsou nyní vytlačení do okrajových částí města. Samostatné pruhy by jim umožnily jezdit i přes centrum, například do práce nebo do školy," vysvětlil Adolf Jebavý z Alternativního dopravního studia ADOS, který zpracoval plán rozvoje cyklistické dopravy v Brně a sám rád na kole jezdí.

Na jednom místě v Brně už cyklopruhy jsou. Když se přestavovala ulice Hlinky, v plánech se už na jízdní kola myslelo. Pruhy pro cyklisty jsou i v ulici Antonína Procházky, která na Hlinky navazuje. Vytipovat vhodné silnice a namalovat na ně bílé pruhy je navíc mnohem levnější než budovat samostatnou cestu, kudy by kola mohla jezdit.

"Náklady, které si zavedení cyklopruhů vyžádá, budou v řádu jednotek milionů. U cyklostezek jsou to až desítky milionů. Poměr ceny a efektu je velmi výhodný," uvedl náměstek primátora Martin Ander.

Odpadl by i často složitý výkup pozemků, který stavební práce na stezkách zpomaloval. "Někteří majitelé si dávali nehorázné podmínky," řekl Ander.

Pilotní verze návrhu je rozdělená do osmi částí. Ty popisují konkrétní silnice, na kterých by pruhy měly být nakreslené. Nejdelší úsek, který vede z Žebětína přes Kohoutovice skoro až do Pisárek, má přes čtyři kilometry.

Začíná u zastávky Libušino údolí, pokračuje Libušinou třídou a Žebětínskou ulicí a končí u obory Holedná. Tam na něj navazují rekreační trasy. Z druhého konce se zase spojuje s ulicí Antonína Procházky. Odkud se už zavedené cyklopruhy střídají s cyklostezkou až na Mendlovo náměstí. Z centra města je tak možné po cestě určené výhradně pro cyklisty dojet až na samý okraj.

Z Vinohrad do Líšně i z Lesné do Lužánek

Další zajímavá trasa začíná na Pálavském náměstí na sídlišti Vinohrady. Podle návrhu by vyhrazené pruhy byly nakreslené ve Věstonické ulici a poté v navazující ulici Novolíšeňské. Cyklisté by se tak snadno dostali z Vinohrad do Líšně, odkud často vyráží na výlety do údolí Říčky.

Na křižovatce Věstonické a Novolíšeňské by ale byla možnost zahnout i do Jedovnické ulice, kde jsou cyklistické pruhy v plánu také. Dlouhá ulice končí až v Juliánově, kde se napojuje na další úsek vedoucí do Slatiny.

Jiná trasa zase začíná na Lesné. Na ni se mohou napojit cyklisté, kteří jedou ze Soběšic nebo z Útěchova. Když pojedou stále po vyznačeném pruhu pro cyklisty, dovede je na třídu Generála Píky u starého fotbalového stadionu za Lužánkami.

PRUHY PRO CYKLISTY

Kde by měly být
Úsek č. 1 - ulice Žebětínská, Libušina třída, Libušino údolí
Délka 4 100 metrů
Pruhy propojují trasy v oboře Holedná a už vybudované pruhy v ulici Antonína Procházky a na Hlinky až k Mendlovu náměstí.
Úsek č. 2 - ulice Rybnická
Délka 970 metrů
Úsek navazuje na již vyznačené pruhy v ulici Antonína Procházky i na cyklotrasu kolem řeky Svratky.
Úsek č. 3 - ulice Petra Křivky
Délka 1 220 metrů
V ulici, která je hlavní komunikací na sídliště Kamenný vrch, budou pruhy v obou směrech.
Úsek č. 4 - ulice Nové sady a Renneská třída
Délka 1 900 metrů
Úsek propojuje připravovanou cyklostezku Krematorní se centrem města.
Úsek č. 5 - ulice Bělohorská a ulice Řipská
Délka 2 400 metrů
Pruhy v obou směrech navazují na stezku pro pěší a cyklisty v ulici Tuřanka a na stezku Průmyslová, kolem areálu Spalovny.
Úsek č. 6 - ulice Jedovnická a Novolíšeňská
Délka 3 100 metrů
Úsek spojuje městské části Líšeň a Juliánov.
Úsek č. 7 - ulice Věstonická
Délka 1 300 metrů
Pruhy propojují Pálavské náměstí na Vinohradech s křižovatkou ulic Novolíšeňská a Jedovnická.
Úsek č. 8 - ulice Seifertova, Okružní a třída Generála Píky
Délka 3 200 metrů
Úsek ze sídliště Lesná až k bývalému fotbalovému stadionu.