Loosova architektura - Z výstavy Loosovy architektury na brněnském hradě Špilberk | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Na Špilberku vystavují stavby architekta Loose

Seznámit se s dílem brněnského rodáka a slavného funkcionalistického architekta Adolfa Loose mohou návštěvníci severního křídla muzea na brněnském hradě Špilberk. Výstava vídeňského fotografa Waltera Zedniceka láká i na detailní záběry interiérů veřejnosti nepřístupných Loosových staveb.

Expozice, která je součástí akce Česko-rakouský kulturní podzim Brno 2008, bude v Muzeu města Brna na Špilberku k vidění do 15. listopadu.

"Zednicek předkládá celkem třiačtyřicet fotografií, na nichž jsou především vídeňské Loosovy stavby, zachycené i z exteriéru. Ovšem významnější je, že se fotograf v mnoha případech dostal i do nepřístupných interiérů budov. Návštěvníkům se tak naskytnou pohledy, které zůstávají běžnému milovníkovi architektury obvykle skryty," uvedl kurátor výstavy Jindřich Chatrný z Oddělení dějin architektury a urbanismu muzea.

. kultura a zábava na 2. října 2008 - zde

Walter Zednicek se již po mnoho let zabývá vídeňskou architekturou raného dvacátého století. "Pokouší se stavby z tohoto období fotografovat tak, jak je velcí architekti té doby navrhli, včetně zakomponování staveb do okolního prostředí," doplnil Chatrný.

Vídeňský fotograf je též autorem knih o architektech Otto Wagnerovi a Josefu Hoffmannovi, nyní pracuje na knize o slavných žácích Otto Wagnera, například Janu Kotěrovi, Josipu Plečnikovi či Leopoldu Bauerovi.

Jedinou českou stavbou zastoupenou na Zednicekových fotografiích na Špilberku je Loosovo nejznámější tuzemské dílo - pražská Müllerova vila, která prošla důkladnou rekonstrukcí. Tu architekt vytvořil v roce 1930 jako nejdůslednější aplikaci svého raumplanu - prostorového konceptu založeného na plynulé návaznosti a propojenosti jednotlivých částí obydlí.

Na další české stavby, například výstavní pavilon firmy Siemens v Liberci nebo vilu ředitele cukrovaru v Hrušovanech u Brna, již v souboru místo nezbylo.

Nejvíce prostoru naopak fotograf věnoval vídeňským stavbám. "Zednicek nafotil samozřejmě obchodní dům Goldman a Salatsch či salon Kníže ve Vídni, na Špilberku si lidé mohou prohlédnout například i záběry na Americký bar ve stejném městě," vyjmenoval Chatrný. Celkem se Zednicek věnoval třicítce Loosových realizací.

"Ornament je zločin," znělo heslo klasika moderní architektury Loose. Čelní představitel purismu totiž ve svých proslulých textech a přednáškách prosazoval úsporné architektonické formy, pohodlné a praktické bydlení, ale také užití ušlechtilých materiálů.

Ačkoli se narodil roku 1870 v Brně, v tuzemsku se příliš dlouho nezdržel - vystudoval v Drážďanech, po cestě po Spojených státech zakotvil koncem 90. let devatenáctého století pracovně ve Vídni.