Pět firem bylo nominováno na titul vinařství roku 2009. Ilustrační foto

Pět firem bylo nominováno na titul vinařství roku 2009. Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

Na trhu s vínem obstály i firmy, které vznikly na „zelené louce“

  • 1
Příští týden padne na scéně pražského divadla Hybernia jméno nejlepšího vinařství roku 2009. Výsledky prvního ročníku soutěže, s níž hodlá Svaz vinařů České republiky nastolit tradici, s napětím očekává především pět nominovaných finalistů: Moravíno, Sonberk, Vinné sklepy Valtice, Vinselekt Michlovský a Znovín Znojmo.

Už výsledky nominací do jisté míry shrnují nejdůležitější hráče mezi jihomoravskými výrobci vína. Ale například rozdíl mezi zhruba tisíci hektary vinic, na kterých pěstují révu Vinné sklepy Valtice a patnácti hektary, obhospodařovanými valtickým Moravínem naznačují, že o kvantitu zde nejde v prvé řadě.

"Toto ocenění má za cíl každoročně vybrat nejlepší vinařskou firmu, která svým podnikáním v oboru nadmíru pozitivně vybočuje z řady ostatních vinařství v České republice," říká Martin Půček, tajemník Svazu vinařů.

Mezi kriteria pro výběr vítěze patří podle pořadatelů přístup k produkci hroznů a vína či technologii zpracování domácí suroviny. "Rovněž bere v potaz celkový kvalitativní rozměr daného vinařství v oboru," dodává Půček.

Zisky z vítězství

Cena, jejíž součástí je zápis do nově zřízené Síně slávy vinařství v Národním vinařském centru ve Valticích, může vítězi posloužit přinejmenším jako významný marketingový nástroj. A její publicita má šanci oslovit i spotřebitele, který se snaží orientovat ve stále bohatší nabídce moravských vín ve vinotékách i v regálech hypermarketů.

K zodpovězení otázky, kdo v současné době trh s moravskými víny skutečně ovládá a určuje jeho pravidla, je však třeba vycházet spíše z čísel produkce a z marketingové strategie jednotlivých firem.

Na trhu s jihomoravským vínem stále dominují vinařské firmy s tradicí sahající do dob socialismu, případně ještě mnohem dál.

Příkladem takového vinařství, stavícího na letitých zkušenostech, jsou Vinné sklepy Valtice. Firma loni vyprodukovala tři miliony litrů vína a zůstává v čele žebříčku výrobců, přestože v roce 2009 zaznamenala pokles tržeb i zisku.

"Pokles profitu způsobily vyšší náklady a nárůst prodejů levnějšího vína," shrnul důvody ředitel marketingu Vinných sklepů Valtice David Šťastný.

Příklad zcela jiné cesty k nominaci mezi pětku nejlepších představuje vinařství Sonberk, které vyrostlo v roce 2003 na dohled od Pálavy doslova na zelené louce.

Tradice versus firmy od nuly

Na jedné straně stojí zprivatizované bývalé státní podniky spravované lidmi, vyškolenými někdejší socialistickou velkoprodukcí vína a jejich pokračovateli, vybavenými znalostí nejmodernějších technologií a zkušenostmi ze světa.

A vedle nich firmy budované od nuly, podpořené investicemi lidí, přicházejících z obchodních sfér, které s vinařstvím nemají nic společného. I v tomto případě ovšem vinařské firmy stojí na zkušenostech, praxi a znalosti terénu, které mohou nabídnout zase jen místní vinaři, vinohradníci a sklepmistři.

Miloš Michlovský

Vinselekt z Rakvic je firma, kterou řídí Miloš Michlovský, jedna z nejvýraznějších osobností mezi moravskými vinaři. Vznikla v roce 1993. V současné době pěstuje na 130 hektarech vinic ve Velkopavlovické a Mikulovské vinařské podoblasti jakostní vína s důrazem na co nejvíce přirozené postupy při výrobě.

"Základem je dokonale zdravý a vyzrálý hrozen - a pak už jde vše skoro samo," shrnul své krédo Michlovský, který je propagátorem biovín a na osmihektarovém úseku svých vinic se věnuje jejich pěstování.

"Velká vína jsou ta, kterých se lidská ruka dotýká co nejméně. Žádné enzymy nebo modifikované kvasinky," shrnuje své principy vinař.

Vinařství SonberkVinařství Sonberk z Popic je pak příkladem firmy od narození šlechtěné investorskými penězi a naplňováním marketingových definic.

V roce 2003 koupila skupina slovenských finančníků na kopci Sonberk u Popic 40 hektarů vinic v místech, pyšnících se sedmi sty let tradice pěstování vína.

Do kontrastu s tradicí pak postavila moderní budovu vinařství, navrženou renomovaným architektem Josefem Pleskotem.

"Vyrábíme z ručně sklízených vlastních hroznů ze záměrně omezovaných sklizní. Cílem je plnost a osobitost vína s charakterem místa a vynikající půdy," říká spolumajitel vinařství Tibor Nyitray.