V listopadu unikla do Vranovské přehrady ropa. Povodí Moravy požaduje po nájemci žádost o vyklizení do 30. května. archivní snímek

V listopadu unikla do Vranovské přehrady ropa. Povodí Moravy požaduje po nájemci žádost o vyklizení do 30. května. archivní snímek | foto: HZS Jihomoravského kraje

Únik nafty, zákaz kotvení. Ve Vranově zuří boj o přehradu

  • 5
Z dřívějšího hrdiny je nyní nepohodlný nájemce. Povodí Moravy odmítlo dál pronajímat kotviště na Vranovské přehradě Martinu Balíkovi, z jehož lodi na podzim unikla do vody nafta. Podnikatel se však brání a odmítá se z nádrže stáhnout pryč.

Byl to právě Balík, jenž přivezl na Vranovskou přehradu výletní hydrobus zrekonstruovaný do podoby lodě. Ta zdejší vody brázdila mezi roky 1959 až 1990, těsně před začátkem sezony 2012 mu však hydrobus shořel (více čtěte zde).

Podnikatel tehdy hovořil o možném konkurenčním boji, lidé mu vyjadřovali podporu a za jeho loď se konala benefice. Policie žháře nenašla a případ odložila (majitel tehdy dokonce vypsal i odměnu za dopadení, najdete zde).

Později podnikatel přivezl loď novou a loni se tak poprvé na vranovské hladině potkala plavidla dvou společností.

Lodě na Vranově

Lodní doprava ve Vranově nad Dyjí Fungovala v letech 1934 až 1992. V roce 2006 ji obnovil Dalibor Dufek, který spustil lodě Viktorii a Valentýna. Jeho snem je, aby hladinu přehrady brázdil ojedinělý katamarán. Ten by mohl svézt až 300 lidí. Druhým provozovatelem lodní dopravy se stal Martin Balík. Ještě než stačil v roce 2012 pokřtít hydrobus Dyje, loď mu shořela. Téhož roku ji nahradila loď Vranov. Na jaře 2013 mu přibyla obnovená Dyje. Nyní mu Povodí Moravy vypovědělo smlouvu.

Střih a listopad loňského roku. U Balíkovy lodě se objevuje ropná skvrna. "Mohl ji tam někdo vylít s cílem nás zdiskreditovat. Z naší lodi to není," tvrdil tehdy. Policie ale po měsících vyšetřování shledala, že příčinou byla technická závada právě na Balíkově lodi, což klasifikovala jako přestupek.

Smlouvu jsem neporušil, tvrdí Balík. Po nádrží jezdí dál

Povodí Moravy už proto podnikateli nechce pronajímat kotviště. Jenže ten zatím vozí zákazníky a lodě vyvazuje u přehrady dál. Smlouva mu přitom skončila už v únoru. Balík totiž čeká na rozhodnutí antimonopolního úřadu, kam podal podnět proti postupu Povodí Moravy, které podle něj bezprecedentně zasáhlo do lodního provozu.

"Nájemní smlouvu jsem neporušil, výpověď byla také bez udání důvodu a mám platné osvědčení. Nevím, jak si to Povodí představuje. To mám lodě pustit po vodě? Mám v nich majetek za 15 milionů korun. Nemůžu je odvázat, nemám je kam dát," zlobí se.

Z Povodí mu nyní poslali žádost o okamžité vyklizení nájmu s lhůtou do 30. května.

"Smlouva byla ukončena pro vážné porušení právních předpisů, když došlo ke znečištění nádrže Vranov vlivem technické závady u osobní výletní lodi Vranov. Nájemce tak ohrozil životní prostředí," zdůvodnila mluvčí Povodí Moravy Gabriela Tomíčková. Povodí je podle ní připravené podat návrh na vyklizení pozemků soudní cestou.

Z počínání svého konkurenta je rozpačitý Dalibor Dufek. U přehrady vyvazuje lodě devět let na dvou místech. Podle něj Balík porušuje, co se dá. "I on musí poslouchat Povodí i úřady, stejně jako my všichni ostatní," zdůrazňuje Dufek.

Kam odváží Balík odpad z lodě? ptá se jeho konkurent

Za místo pro svoje lodě platí jednou ročně zhruba 100 tisíc korun. Někdy podle něj prý úředníci nesmyslně měří dvojím metrem.

"Tak třeba každá loď má nádrž na fekálie. Zatímco my ji naplníme a odvážíme k odborné likvidaci každé tři dny, Balík kontrole z městského úřadu tvrdil, že ji za dva roky nenaplnil. Takže jestli jste ze Znojma pijete kohoutkovou vodu, přeju dobrou chuť," říká ironicky. Vranov je totiž kromě jiného zdrojem pro úpravu na pitnou vodu.

Odkud se vzala ropná skvrna na přehradě, řešili v listopadu kromě policistů a potápěčů i pracovníci znojemského odboru životního prostředí a přerovské pobočky Státní plavební správy (více o ropné skvrně najdete zde).

Během zkušební plavby zjevně unikaly ropné látky kvůli závadě na výfukovém systému a vyšetřovatelé tedy vyloučili Balíkovu verzi o sabotáži.

Plavební správa Balíkovi zadržela lodní osvědčení, než závadu odstranil.

"Došli jsme k závěru, že jde o podezření ze spáchání přestupku na úseku zákona o vodách," sdělila znojemská policejní mluvčí Lenka Drahokoupilová. Také na postup policie ale podal Martin Balík stížnost a státní zastupitelství vrátilo věc k novému projednání.

Ministerstvo povolilo naftové lodě i v Brně

Zda vpustit naftové lodě na Brněnskou přehradu řešilo na jaře ministerstvo dopravy. Dalibor Dufek totiž žádal o možnost provozovat svou loď i v Brně. Tady doposud převážel cestující pouze brněnský dopravní podnik loděmi s elektrickým pohonem.

Vedení Brna žádalo ministerstvo, aby naftové lodě byly na přehradě zakázány. Ministerstvo dopravy však loni na jaře rozhodlo, že Dufek se svými loděmi do Brna může. Podnikatel se pak ale rozhodl ze svého plánu prozatím ustoupit.

,