Ve Znojmě opravují železniční most

Ve Znojmě opravují železniční most | foto: Radek Miča, MAFRA

Nad Znojmem se opravuje železniční most. Práci může narušit silný vítr

  • 2
Nad Znojmem se v následujících týdnech odehraje unikátní představení - výměna 220 metrů dlouhé mostní konstrukce v padesátimetrové výšce nad údolím Dyje. I když půjde o mimořádný technický zážitek, na akční scény bude chudý. Stovky metrů totiž bude most zdolávat měsíc a půl.

O to více však musí odborníci na znojemském historickém viaduktu hlídat každý milimetr. Stovky tun těžký tubus tohoto nejvyššího mostu kraje chtějí totiž vysunout vcelku.
 
Tři desítky dělníků odstartovaly náročnou operaci pod vedením specialistů v pondělí. Začínají tím, že čtyři samostatné části současného tubusu umístěné na štíhlých pilířích spojí pevně dohromady, aby se jako jeden celek mohly vysunout.

K tomu dojde tak, že na pilíře pod mostní konstrukci umístí na pevné plošiny kola a tubus po nich pomalu dokutálejí na pevnou zem. Samotné vysunutí směrem k Šatovu potrvá asi 45 dní.

Do jara zůstanou pilíře holé
Nová konstrukce by pak měla vysloužilý kus na třech kamenných pilířích nahradit na jaře příštího roku. "Mezitím se pilíře ocitnou na čas zcela holé," nastínil vedoucí stavby mostu Moris Reman z firmy Firesta.

Katastrofický scénář, při němž by mohla konstrukce železničního mostu během manipulace spadnout, odborníci odmítají. Vše prý bude mnohonásobně jištěno.

Co by však mohlo práce pozastavit, je případný silný boční vítr. "Ten by vysunovanou či novou, nasunovanou konstrukci nepříjemně namáhal do boku. Je tedy stanovena maximální rychlost větru, při které ještě můžeme v práci pokračovat," upozornil Reman.

Zvlášť nepříjemný by byl vichr ve chvíli, kdy by konec konstrukce, ať už té staré či nově nasunované, byl od některého z pilířů vzdálen jen pár metrů. Velkou částí by totiž z jedné strany volně visel ve vzduchu a hrozil by jeho pohyb do stran.

Most bude opticky nižší
Novou mostní konstrukci vyrábí nyní v Brně firma Firesta. Měla by být podobná té současné, jen s tím rozdílem, že vlaky již nebudou jezdit uvnitř mostní konstrukce jako dosud, ale na jejím vršku. Bude to tedy znamenat, že opticky se most sníží.

Novou konstrukci totiž dělníci usadí přímo na vrchol samotných pilířů, ze kterých proto musí zmizet jejich nynější kovové nástavce. "Jednotlivé dílce mají hmotnost do jedné tuny, není to tedy nic mimořádného. Po jejich rozšroubování je sundá jeřáb," nastínil vedoucí stavby.

Ve Znojmě opravují železniční most
 
Provoz pod mostem normálně funguje dál, jen s tím rozdílem, že silnici i cestu pod viaduktem obehnalo bednění, aby nikoho neohrozily případné padající předměty.

Vojenské provizorium vydrželo dodnes
Most funguje od roku 1871. Stav původní železné nýtované konstrukce, jež byla památkově chráněna, byl ale v  roce 1992 natolik havarijní, že musela být nahrazena provizoriem železničního vojska.
To vydrželo dodnes.

Jeho výměna přijde asi na 300 milionů korun a je součástí elektrifikace trati ze Znojma do Šatova. "Po stránce technické i projekční je to nejsložitější úkol celé akce," uvedl již dříve ředitel Správy železniční dopravní cesty Olomouc Jiří Mlynář. Staré mostní provizorium dělníci rozloží jako stavebnici a poté uloží k možnému využití.