Obří náklad pro Dubaj podruhé uvázl kvůli sněhu. Vyjet může až za měsíc

  17:06aktualizováno  17:06
V nekonečný příběh se mění přeprava nadměrného nákladu, který vyrazil na konci listopadu z Přerova. Podle původních plánů měl zhruba třistapadesátikilometrovou trasu do Mělníka zvládnout za pět dní. Teď je jasné, že přeprava potrvá přes dva měsíce.

Transport převážející komponenty pro cementárnu v Dubaji zastavil na konci listopadu příval sněhu ve Sloupu na Blanensku. Znovu do pohybu se vydal až za měsíc. | foto: Dan-Czech Specialtransport

Náklad, který 28. listopadu uvázl kvůli počasí na víc než měsíc ve Sloupu na Blanensku, totiž opět stojí. Tentokrát jen o necelých třicet kilometrů dál v Kunštátu.

Fotogalerie

Dvě soupravy tahačů převážející obrovské komponenty z přerovské firmy PSP Machinery pro cementárnu v Dubaji, totiž kvůli rozměrům nákladu musejí cestu zdolat po silnicích 2. a 3. třídy. A na nich je už podruhé stoplo počasí.

Vyrazit na dálnici nebo hlavní tahy, které jsou udržované, nesmějí. „Jinudy to bohužel nejde. Celkové rozměry soupravy jsou výjimečné, hlavně proto, že souprava o délce 24 metrů a celkové hmotnosti 137 tun je vysoká 7,35 metru,“ vysvětluje Pavel Brož z firmy Dan-Czech Specialtransport, která přepravu zajišťuje.

„Pro takovou výšku alternativní cesty neexistují. Dálniční mosty i mýtné brány jsou ve výšce pěti metrů, nepodjedeme vlastně pod žádným mostem ani mimo dálnici, vyhnout se snažíme i železničnímu koridoru. Jenže silnice nižších tříd jsou při kalamitě nesjízdné,“ dodává Brož.

Nepomohl ani vlastní sypač a traktory s pluhem

Okresní silnice pro náklad uzavřela už na přelomu listopadu a prosince sněhová kalamita. První den zdolal trasu z Přerova do Ivanovic na Hané, druhý den skončil ve Sloupu. Po měsíční odstávce se mu v úterý podařilo vyrazit trasu do Sebranic, jenže hned ve středu se nepříznivý scénář opakoval.

„V úterý to vypadalo nadějně, ze Sloupu jsme byli v Sebranicích u hotelu Zlatá studna dokonce rychleji, než jsme plánovali. Bohužel druhý den nám počasí opět nepřálo a nasněžilo,“ popisuje Pavel Švarc, který přepravu za Dan-Czech Specialtransport koordinuje.

„Původně jsme doufali, že bude stačit jen odložit start a vyrazit namísto v osm v deset hodin dopoledne. Bohužel ale silnice z Kunštátu na Rozseč a Olešnici nebyly sjízdné ani pro osobní automobily, foukal strašně silný vítr, tvořily se sněhové jazyky, po šesti kilometrech jsme museli transport opět zastavit,“ uvedl Švarc.

Nepomohlo ani to, že přepravce si kromě policejního doprovodu zajistil také vlastní sypač a dva traktory s pluhem. Po odhrnutí sněhu z cesty jej vítr vždy do pár minut opět vrátil na silnici. A policisté přepravci zakázali pokračovat v jízdě.

V den přepravy jsou obce na trase bez proudu

Náklad tak místo v Borové skončil na konci Kunštátu v místní části Sychotín, odstavený je na dvou místech – jedna část stojí u kapličky, druhá u výjezdu na Rozseč naproti benzinové pumpě.

„Odstavná místa jsme s přepravcem řešili už v předstihu. Náklad neblokuje dopravu a nezamezuje ani vjezdu k rodinným domům. Navíc u kapličky, kde to mírně překáží, nám slíbili, že odpojí tahače a na místě zůstane jen náklad. Dopravce sám nám za zábor obecního pozemku navrhl i určitou kompenzaci, o její výši teď jednáme,“ popsal starosta Kunštátu Zdeněk Wetter.

V Kunštátě jsou rádi, že nadměrný náklad alespoň projel městem. Přepravu kvůli nezvyklé výšce a nutnosti nadzvedat dráty vedoucí nad silnicí totiž doprovázejí maximální opatření na trase. Bez proudu se tak v den přepravy ocitnou vždy všechny obce na trase, nefunguje telefonní spojení, otáčet ze silnice se musejí světla i semafory.

I proto se při potížích čeká vždy minimálně měsíc. „I když bychom rádi pokračovali hned, jak to počasí dovolí, nejde to. Nový termín nám musí vždy nejprve schválit ministerstvo dopravy, potom musíme s dodavateli energií, Telecomem nebo Českými drahami vyjednat odstávky. Oni zase mají lhůty, které musejí dodržet, když informují své odběratele. Je to vždy minimálně na měsíc,“ přibližuje Švarc.

Náklad už měl být v Dubaji

Na trase, kudy měl náklad projet, tak byli od proudu odstřižení už ve středu, Skiareál Olešnice si kvůli odstávce dokonce vypůjčil elektrocentrálu, zhruba za měsíc to ale provozovatel bude zřejmě dělat znovu.

„Kdybychom teď průjezd Kunštátem a odstávku u nás nepovolili, byly by domácnosti v Kunštátu zase celý den bez proudu, netopilo by se, opět bychom řešili provoz školy a školky, muselo by se nějak zajišťovat vaření a podobně a půjčovali si centrály, což jsme nechtěli,“ potvrzuje Wetter.

Podle původního plánu měla v této době komponenty přebírat cementárna v Dubaji, nyní však optimistická verze počítá s tím, že se nadměrný náklad na cestu do Mělníka znovu vydá někdy v první půlce února. Podle přepravní firmy se s takto na několikrát zkomplikovanou přepravou ještě prát nemuseli.

„Nejvíc nás trápí, že nám tam stojí technika a váznou další přepravy, které jsou naplánované. Znovu a znovu musíme objednávat také spoustu asistenčních služeb, objednané jsou policejní doprovody, technika a mechanika. Prostoje bolí každého, nás i zákazníka. I výrobce by už rád dostal zaplaceno,“ dodává Brož.



Nejčtenější

Bývalý radní postavil vilu u rezervace, využil zastaralý územní plán

Vila bývalého radního

Postavit si honosnou vilu s výhledem do chráněné přírodní rezervace lze snadno. Stačí zpackaný a dvacet let starý...

Strážník při nákupu odzbrojil lupiče s revolverem, pomohla mu manželka

Jednačtyřicetiletý brněnský strážník Petr Čermák při nakupování v obchodě...

Ve správnou chvíli se v pondělí večer vydal nakupovat brněnský strážník Petr Čermák. V momentě, kdy stál u pokladny...



Brno čeká uzavírka desetiletí, oprava Zábrdovické ochromí dopravu

Uzavírka desetiletí kvůli opravě Zábrdovického mostu a přilehlé ulice se dotkne...

Jestli si řidiči i cestující hromadnou dopravou v posledních letech stěžovali, že Brno je kvůli uzavírkám takřka...

Hnutí ANO zatrhlo návrh na zrušení poplatků v modrých zónách v Brně

V brněnských ulicích začaly přípravy na rezidentní parkování. Pracovníci...

Na fungování rezidentního parkování v Brně se v nejbližší době nic nezmění. Nově vznikající čtyřkoalice sama ustoupila...

V Americe se víc používá selský rozum, říká ajťák ze Sillicon Valley

David Pavlík pracoval v USA ve společnostech Microsoft, Amazon, Netflix a...

Brněnský prodejce letenek, firma Kiwi.com, má od července novou výraznou posilu. Tým šéfa společnosti Olivera Dlouhého...

Další z rubriky

VIDEO: Naháč lovil v kašně drobné, postaral se o něj kamarád ze záchytky

Naháč hledal v kašně peníze

Přilepšit si o pár drobných chtěl ve středu dopoledne přiopilý muž, který vlezl nahý do kašny v samém centru Brna....

Masaryka schovali do země, i tak nacisté sochu zničili. Zbyly z ní jen boty

Čtrnáctimetrovou sochu T. G. Masaryka u Kunštátu zničili nacisté, kteří...

Před 90 lety dokončili František Burian se Stanislavem Rolínkem čtrnáctimetrovou sochu T. G. Masaryka u Kunštátu na...

Lidé svoji hodnotu odvozují od počtu lajků, což je problém, říká Ludwig

Spisovatel Petr Ludwig, autor hitu Konec prokrastinace, mimo jiné upozorňuje na...

Jeho kniha Konec prokrastinace se v Česku stala bestsellerem, teď dobývá svět. Přeložená je už do deseti jazyků a brzy...

Najdete na iDNES.cz