Fandím nádraží u řeky, je ekonomičtější a výhodnější, řekl v Brně ministr

  10:07aktualizováno  10:07
Příští týden se sejdou zastupitelé Brna, aby řekli, k jaké poloze hlavního nádraží se město přikloní. Poslední slovo, jestli bude v centru pod Petrovem, nebo dál u řeky, ale bude mít vláda. Ministr dopravy v demisi dal najevo, že preferuje odsun k řece. „Nerozhodnost škodí městu nejvíce,“ řekl v rozhovoru pro MF DNES.

Ministr dopravy v demisi Dan Ťok. | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Dan Ťok to prohlásil po schůzce s jihomoravským hejtmanem Bohumilem Šimkem a brněnským primátorem Petrem Vokřálem (všichni ANO).

Kdy bude vláda rozhodovat o poloze nádraží?
Centrální komise to projedná někdy v prvním kvartálu a počítám, že bychom v květnu dali materiál do vlády, která definitivně rozhodne. Čekáme teď na vyjádření města Brna. Pan primátor ho sliboval 27. února. Nazval bych to ale spíše ujištěním, protože jedno rozhodnutí vlády, co bude s železničním uzlem, už existuje a nikdy ho nikdo nezrušil.

Vláda se před lety usnesla na odsunuté poloze u řeky. Co bude pro vás při rozhodování klíčové nyní?
Budeme vycházet ze dvou věcí. První je studie proveditelnosti a druhou je stanovisko jak kraje, tak i Brna.

Varianty nádraží v Brně

  • Varianta Řeka: Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél Rosické ulice v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.
  • Varianta Petrov: Rekonstruovány budou tratě osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.
  • Nulová varianta: Pouhé udržování provozuschopnosti současného nádraží - budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu.

Studie proveditelnosti řekla, že obě varianty přesunu jsou přínosnější než modernizace stávajícího nádraží. Kraj se jasně přiklonil k variantě Řeka a stejné stanovisko se dá s největší pravděpodobností očekávat od brněnských zastupitelů.
Tak v tom případě je nejvhodnějším stanoviskem nádraží odsunout. Obávám se sice, že to pak bude napadáno všemi, kterým se to líbit nebude. Myslím si ale, že Brňané by se měli hlavně jakkoli rozhodnout. Nerozhodnost, která trvá už desítky let, škodí městu nejvíce. Mohlo by se dál rozvíjet a pokračovat v dalších potřebných pracích. Už se mohlo investovat do věcí, které by rozvoji bezesporu pomohly.

Vy jste se v Brně pohyboval 25 let. Ke které variantě se přikláníte vy osobně?
Přiznám se, že za sebe se přikláním k variantě, která ten problém vyřeší. Z dnešního pohledu pragmatického a ekonomického je to odsunutá varianta. Nulová varianta, tedy že se nebude dělat nic, znamená, že se Brno vrátí do minulosti. Stane se z něj takový skanzen. A varianta pod Petrovem by byla technicky komplikovaná a mnohem dražší.

Většina Brňanů chce nádraží v centru, ukázal průzkum

Proč je pro vás lepší odsunutí nádraží zhruba o kilometr na jih?
Je potřeba říct, že odsunutá varianta neznamená, že se prodlouží doba cestování do zaměstnání nebo za zábavou do centra. Předpokládám, že s přesunem nádraží souvisí i dokonalé spojení s městskou hromadnou dopravou. Nestrašme Brňany, že odsun nádraží znamená vystupovat z vlaku někde v polích. Rád bych, a už jsem to i navrhoval, aby severojižní železniční diametr byl součástí investice do nádraží. Ať už by nádraží bylo kdekoliv. Aby bylo jasné, že se městská doprava taky bude řešit.

Kraj dříve řekl, že investorem severojižního diametru, tedy takového brněnského metra, kdy se vlaky zanoří pod zem v Komárově a vyjedou v Králově Poli, by měl být stát. Jak to vidíte vy?
Zadavatelem studie bude SŽDC (Správa železniční dopravní cesty, pozn. red.). To znamená stát. Myslím, že by bylo dobře, aby to do budoucna byla sdružená investice kraje, Brna a státu. Požádal jsem, aby práce na studii byly urychleny. Mohla by být hotová za rok, ne-li dříve.

Nejčtenější

Na Kyjovsku zuří prachové bouře jako v poušti, na polích vznikají duny

Prachové bouře na Kyjovsku odnáší z polí nejvzácnější vrchní vrstvu zeminy,...

Silný vítr zvedá oblaka prachu a písku a metá jimi desítky metrů daleko. Na vyprahlé zemi se tvoří malé duny. Není to...

Kometa dál posiluje. Uloví i Plekance, který už trénoval s Kladnem?

Tomáš Plekanec z Montrealu střílí na branku Detroitu ve svém 1000. duelu v NHL.

Hukot kolem hokejové Komety nabral nové obrátky. Brněnské mužstvo posílil brankář Libor Kašík, ve středečním duelu...

Proti svým. Tak trochu. Jak brněnská rodačka Nicole bojuje za USA

Nicole Melicharová (vlevo) se raduje s Květou Peschkeovou ze zisku fiftýnu.

Oproti řadě samozvaných světáků neprokládá věty anglickými výrazy. Jen jednou lehounce mine, když tenisový žebříček...

VIDEO: Mladík v dodávce ignoroval výstražná světla, jen těsně uhnul vlaku

Dodávka na přejezdu uhnula vlaku

Na poslední chvíli stihla dodávka na železničním přejezdu v Blansku uhnout projíždějícímu vlaku. Devatenáctiletý řidič...

Kašík baví internet. Do Komety bych nešel, sežrali by mě, hlásil před lety

NOVÁ MASKA. Zlínský brankář Libor Kašík má na masce vyobrazeného Luďka Čajku a...

Pohotové hlášky patří k hokejovému brankáři Liboru Kašíkovi stejně jako výborné zákroky. Jedna se mu vrátila brzo poté,...

Další z rubriky

Vězni staví věrný model lednického zámku, pomáhají jim tisíce fotek

Model zámku v Lednici, který v měřítku 1:25 staví vězni z Horního Slavkova, se...

Do oken v nejvyšších patrech lednického zámku v budoucnu nahlédne každý, kdo si jen trochu stoupne na špičky. Ze...

Dotace na závlahy jsou k ničemu. Zemědělci by se utopili v papírech

Zemědělci na polích u Mikulova zavlažují úrodu.

Ministerstvo chce rozdat miliony na závlahy, aby měli zemědělci zajištěnou vodu na polích během extrémního sucha,...

Prodej bytů jde vyřešit aukcemi, říká nový starosta největší části Brna

V letech 2006 až 2014 byl Vojtěch Mencl uvolněným zastupitelem pro rozvoj...

Do vedení Brna-střed se vrací ODS. Rozvoj největší městské části bude čtyři roky řídit urbanista Vojtěch Mencl, který...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz