Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nádraží v Brně by se odsouvat nemělo, zní názor odborníků

  5:30aktualizováno  5:30
Brněnský magistrát stále pálí otázka, co se zanedbaným hlavním nádražím. Česká komora architektů proto uspořádala ve středu první odbornou rozpravu ohledně budoucího osudu stavby. Čtyři desítky odborníků se nakonec shodly, že nejlepším řešením bude nechat nádraží na místě a rekonstruovat.

Budova hlavního nádraží v Brně | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Odborníci se sjeli do Metodického centra moderní architektury poblíž vily Stiassni, kde se bavili o tom, jaká poloha hlavního nádraží je pro Brno nejvhodnější. „Varianta u řeky, dříve nazývaná odsunutá, je městotvornější, levnější, ekologičtější a dosažitelnější. Její zahájení je možné už v roce 2019,“ začal debatu někdejší náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Ve hře jsou momentálně tři možnosti, co s propíraným nádražím udělat. Tou první je nechat je, tak jak je, jen v modernizované podobě. Druhou možností je přesunout nádraží na Nové sady, třetí pak přesun k řece Svratce. Za tuto variantu bojuje i Kotzian. Česká komora architektů se proto ve středu rozhodla uspořádat, podle jejích slov, první odbornou a nezávislou rozpravu na toto téma. Pozvala odborníky z řad architektů, inženýrů, stavařů a politiků.

Naprostá většina z nich zastávala názor zachování nádraží v centru. Tedy buď v dosavadní poloze, nebo jeho přesun na Nové sady pod Petrov. „Pokud se železniční nádraží přeloží na jih, lze očekávat, že dojde k výraznému poklesu cestujících, kteří dojíždí do Brna za prací, do škol, na úřady, za kulturou a sportem. Tito cestující budou hledat rychlejší způsob dopravy, který jim poskytnou zejména automobily,“ vysvětloval jeden z přítomných dopravních odborníků Jan Pavlíček.

Podle něj je potřeba zakázat před současným nádražím průjezd automobilů, upravit vzhled chodníků a nástupišť, odstranit zábrany na krajních nástupištích a zakázat zde prodej levného alkoholu. S jeho názorem se ztotožnil také například současný náměstek brněnského primátora Martin Ander. „Vytváříme tady projekt pro město Brno roku 2030, 2050. V moderních městech je klíčovým prvkem fungující doprava. Proto varianta přestavění uzlu v centru tak, aby byla zachovaná jeho obrovská výhoda, je výzva doložená řadou studií,“ uzavřel Ander.

O brněnském nádraží, které se řeší více než 15 let, měla ve středu shodou okolností jednat také vláda. Ministr dopravy Dan Ťok chce zřídit speciální výbor, který se otázkou bude zabývat a jehož členy by měli být i zástupci Jihomoravského kraje. Jednání se ale nakonec přeložilo.




Nejčtenější

Nový chodník je šikmý a s boulemi. Ať ho zaplatí starosta, zní z obce

V Hornich Bojanovicich mají křivý chodník

Nakloněná plocha s boulemi, jak obvykle vypadají cesty po zemětřesení nebo po povodni. V Horních Bojanovicích na...

ČSSD vyloučila Patočku. Bolševická netolerance, zastal se ho Sobotka

Přestože hlasování o brněnském železničním nádraží není platné, aktivista Jakub...

Městská konference ČSSD rozhodla v sobotu o vyloučení šéfredaktora Deníku Referendum Jakuba Patočky ze strany kvůli...



SOUKROMÉ OČKO: Měním převleky, paruky nenosím. Svým dětem balím na výlet GPS

Brněnský soukromý detektiv Marian Hybký

Špehování jej bavilo odmala, až díky osudovému setkání s bývalým zpravodajcem se jím však Marian Hybký začal živit....

VIDEO: Útočník srazil seniora ze skály, muž zůstal viset na okraji lomu

Policie zachránila seniora, který visel na kraji lomu

Soud vzal do vazby 27letého muže a o deset let starší ženu z Brna, které policie viní z pokusu o vraždu seniora....

Nehoda dvou kamionů na sedm hodin zablokovala dálnici D1 u Brna

Hasiči zasahují u vážné nehody dvou kamionů na dálnici D1 u exitu Rohlenka.

Dálnici D1 u Tvarožné na Brněnsku dopoledne zablokovala nehoda dvou kamionů, které se do sebe zaklínily. Jeden z řidičů...

Další z rubriky

Traktorista převrátil stroj na bok a prorazil dva ploty, na místě zemřel

Traktorista nezvládl v Tetčicích na Brněnsku stroj plně naložený stavební sutí....

Osmadvacetiletý traktorista zemřel ve čtvrtek v Tetčicích na Brněnsku. Cestou z prudkého kopce neubrzdil vlečku plnou...

„Ležatý“ jeřáb zmírní hluk a prašnost u vranovské přehrady

Technologie takzvané horní skruže (na snímku) minimalizuje množství...

Zevrubná rekonstrukce mostu nad Vranovskou přehradou mezi Vranovem nad Dyjí a pláží sice běží podle plánu, ale mění se...

Komiks ztvární život disidenta Vargy, který ochrnul po očkovací látce

Do komiksového přepisu života Julka Vargy se pustila i výtvarnice Vendula...

Životní příběh Juliuse Vargy, vůdčí postavy katolického disentu na Moravě, vyjde jako komiks. Tři roky na něm pracoval...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.