Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nádraží v Brně by se odsouvat nemělo, zní názor odborníků

  5:30aktualizováno  5:30
Brněnský magistrát stále pálí otázka, co se zanedbaným hlavním nádražím. Česká komora architektů proto uspořádala ve středu první odbornou rozpravu ohledně budoucího osudu stavby. Čtyři desítky odborníků se nakonec shodly, že nejlepším řešením bude nechat nádraží na místě a rekonstruovat.

Budova hlavního nádraží v Brně | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Odborníci se sjeli do Metodického centra moderní architektury poblíž vily Stiassni, kde se bavili o tom, jaká poloha hlavního nádraží je pro Brno nejvhodnější. „Varianta u řeky, dříve nazývaná odsunutá, je městotvornější, levnější, ekologičtější a dosažitelnější. Její zahájení je možné už v roce 2019,“ začal debatu někdejší náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Ve hře jsou momentálně tři možnosti, co s propíraným nádražím udělat. Tou první je nechat je, tak jak je, jen v modernizované podobě. Druhou možností je přesunout nádraží na Nové sady, třetí pak přesun k řece Svratce. Za tuto variantu bojuje i Kotzian. Česká komora architektů se proto ve středu rozhodla uspořádat, podle jejích slov, první odbornou a nezávislou rozpravu na toto téma. Pozvala odborníky z řad architektů, inženýrů, stavařů a politiků.

Naprostá většina z nich zastávala názor zachování nádraží v centru. Tedy buď v dosavadní poloze, nebo jeho přesun na Nové sady pod Petrov. „Pokud se železniční nádraží přeloží na jih, lze očekávat, že dojde k výraznému poklesu cestujících, kteří dojíždí do Brna za prací, do škol, na úřady, za kulturou a sportem. Tito cestující budou hledat rychlejší způsob dopravy, který jim poskytnou zejména automobily,“ vysvětloval jeden z přítomných dopravních odborníků Jan Pavlíček.

Podle něj je potřeba zakázat před současným nádražím průjezd automobilů, upravit vzhled chodníků a nástupišť, odstranit zábrany na krajních nástupištích a zakázat zde prodej levného alkoholu. S jeho názorem se ztotožnil také například současný náměstek brněnského primátora Martin Ander. „Vytváříme tady projekt pro město Brno roku 2030, 2050. V moderních městech je klíčovým prvkem fungující doprava. Proto varianta přestavění uzlu v centru tak, aby byla zachovaná jeho obrovská výhoda, je výzva doložená řadou studií,“ uzavřel Ander.

O brněnském nádraží, které se řeší více než 15 let, měla ve středu shodou okolností jednat také vláda. Ministr dopravy Dan Ťok chce zřídit speciální výbor, který se otázkou bude zabývat a jehož členy by měli být i zástupci Jihomoravského kraje. Jednání se ale nakonec přeložilo.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Brněnské hlavní nádraží prochází tříměsíční rekonstrukcí, která omezila jeho...
Hezčí budovy s úředníky. Jihomoravská nádraží opraví za půl miliardy

Železničáři se v následujících pěti letech ve velkém pustí do oprav nádražních budov na jižní Moravě. Jako první je na řadě Břeclav, nejvíce peněz pak...  celý článek

Marné hledání auta zažily po zaparkování v Údolní ulici stovky řidičů ročně....
Začaly opravy ulice Křenová, brněnská MHD nabírá půlhodinové zpoždění

Opravy brněnské ulice Křenová, které začaly o víkendu, už některým obyvatelům města výrazně zkomplikovaly cestu do práce. Tvoří se kolony a trolejbusy na...  celý článek

RegioJet má ve flotile už kolem dvou stovek osobních vozů.
Na trati Brno - Praha pojede víc vlaků. Regionálním spojům hrozí zpoždění

Od prosince má mezi Prahou a jižní Moravou jezdit už šestadvacet vlaků tam i zpět, pak přibude ještě jeden. Kraj se ale bojí zpožďování regionálních linek.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.