Sdružení Nesehnutí tímto neobvyklým projektem zahájilo druhý ročník hlasování o nevhodnou reklamu Sexistické prasátko.
"Chceme upozornit na stereotypy v reklamách, které se často objevují. Například že žena je zobrazovaná na pozici v domácnosti, ačkoliv všechny ženy třeba neperou. Tenhle obraz je nám pak překládán jako jediný možný," vysvětlila Petra Havlíková z Nesehnutí.
Cílem kampaně není bojovat proti obnaženým modelkám na plakátech a v televizi. "Nevadí nám nahé tělo v reklamě na krém. To souvisí s výrobkem. Ale nahá slečna, která myje auto, nemá s propagovaným předmětem žádnou spojitost," vysvětlila Havlíková.
Důležité je i umístění
S tím souhlasí i Zdena Hulová z arbitrážní komise Rady pro reklamu. "Reklamu posuzujeme podle dvou kritérií: souvislost s produktem a jestli spornou reklamu bude cítit jeden člověk, nebo množství lidí," vysvětlila Hulová.
Důležité je podle ní i umístění reklamy. Například erotické plakáty by neměly být umístěny v blízkosti kostelů nebo škol.
Shledají-li členové rady reklamu jako neetickou, mohou doporučit její úpravu. Nemohou ovšem žádat její odstranění ani jinak zasáhnout proti jejímu zadavateli.
Podle Hulové je proto důležité, aby se veřejnost naučila reklamě lépe porozumět. "Musí stoupnout mediální gramotnost. Lidé se musí naučit vnímat reklamu a rozumět jí, a ne jenom ji podléhat. Tohle je jeden z prostředků, jak na to veřejnost upozornit," pochválila Hulová akci sdružení Nesehnutí.
"Některé věci v reklamě mi také několikrát zvedly mandle a říkal jsem si, že jsou opravdu hloupé. Nechtěl bych dělat žádné závěry, co je a co není špatné, chtěl bych ale, aby ve společnosti vznikla na toto téma diskuse," zdůvodnil herec brněnského divadla Husa na provázku Jiří Kniha.