Technik dopravního značení firmy Znakom Lukáš Kleka a policejní mluvčí Bohumil

Technik dopravního značení firmy Znakom Lukáš Kleka a policejní mluvčí Bohumil Malášek si prohlížejí poničenou dopravní značku | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Nechtějí objíždět 25 kilometrů, tak kradou a ničí dopravní značky

  • 72
Zhruba čtyřicet ukradených dopravních značek za měsíc na jednom úseku silnice a nebezpečné situace, které kvůli tomu hrozí. To je bilance značení na objížďce mezi brněnskou městskou částí Žebětín a Ostrovačicemi. Zaměstnanci firmy Znakom, kteří mají značení objížďky na Masarykův okruh na starosti, už jsou zoufalí.

Značky, které tu jsou kvůli výstavbě kruhového objezdu na Veselce, jim někdo ve velkém ničí a krade. "Máme tam umístěné čtyři typy značení, od každého nám ale od 13. června do dneška zmizelo už asi osm až deset kusů. Většinou je někdo odveze úplně, sedm značek jsme našli pohozených tak, že se už nedají použít," popsal Lukáš Kleka z firmy Znakom.

Škoda, která firmě vznikla, se vyšplhala na desítky tisíc korun. A ještě zřejmě bude stoupat, objížďka totiž potrvá až do 2. srpna.

Proč značky mizí?

"Je to zřejmě proto, že se lidem 150 metrů dlouhý úsek nechce objíždět po 25 kilometrů dlouhé objížďce. Ze Žebětína po vjezd na automotodrom se lidé dostanou, z Ostrovačic to ale musí objet přes Troubsko a Ostopovice. Kvůli kanalizaci jsou navíc uzavřené Bosonohy, hlavně ráno je to pro lidi jezdící do práce problém," vysvětluje Kleka.

Jeho kolegové podle něho na místo objížďky jezdí nové značky osazovat obden. Nepomáhá přitom ani speciální zabezpečení dočasného dopravního značení.

Technik dopravního značení firmy Znakom Lukáš Kleka a policejní mluvčí Bohumil Malášek si prohlížejí poničenou dopravní značku

"Už jsme zkoušeli přišroubovat podstavec k silnici, přišroubovali jsme i značku, dokonce jsme je betonovali, ani to ale nepomáhá. Lidé to prostě uvážou za tažné lano a vycuknou nebo tyčku ukroutí. A když nejde ani jedno, posprejují značku tak, že se nedá použít," popsal Kleka.

Nehoda se na jednosměrce zatím nestala

Záležitostí se začala zabývat i policie. Firma totiž podává trestní oznámení na neznámého pachatele. Na silnici označené jako jednosměrná hrozí i dopravní nehody. Podle policistů je s podivem, že tam zatím k žádné nedošlo.

"Na místě bez dopravních značek dochází k velmi nebezpečným situacím. V jednosměrné ulici auto v protisměru prostě nikdo nečeká," vysvětlil policejní mluvčí Bohumil Malášek.

"Problém je to pro řidiče jedoucí ze Žebětína, kteří počítají s tím, že jsou v jednosměrce, i pro ty, co to tam neznají, jedou v protisměru a netuší, že tam nesmí," dodal mluvčí.

Okruh lidí, ze kterého zloděj či zloději pochází, je podle policistů jasný - zmizení čtyř desítek značek má na svědomí někdo z místních, kdo po silnici pravidelně jezdí a na objížďce přes Ostopovice nebo druhé cestě vedoucí kolem Brněnské přehrady nechce ztrácet čas.

Objížďka musí být jednosměrná

Stejně jako pracovníci firmy Znakom jsou zoufalí i místní a lidé, kteří přes Žebětín cestují do práce a z práce. Nechápou totiž, proč na silnici třetí třídy, po které auta běžně jezdí v obou směrech, mohou najednou jen v jednom.

"Řeším to tady už tři týdny, místním se objížďka samozřejmě nelíbí a nesouhlasí s ní. Snažil jsem se to řešit na odboru dopravy i s policií České republiky, protože je to klasická silnice, kde se i dva náklaďáky vyhnou. Jenže mi vysvětlili, že je to oficiálně objízdná trasa a jako taková musí splnit určité parametry. A ty tato silnice bohužel nesplňuje," vysvětlil starosta žebětínské městské části Vít Beran

"Chtěl jsem, aby tam dopravní policisté pustili aspoň osobní dopravu, aby lidé mohli jezdit do práce, jezdí tudy řada lidí na sever Brna, nespokojení jsou i v okolních obcích, ani to ale nejde," dodal Beran.

Nejhorší je podle něho současná situace pro místní družstvo, které sídlí v Říčanech a má zde i techniku. Jenže tu kvůli objížďce nemá jak dostat zpět do Žebětína.

"Kolem přehrady, kudy se dá uzavřený úsek objet asi po dvacet kilometrů dlouhé objížďce, nemohou kvůli ochraně vodního pásma s traktory vjet, museli by přes Brno, motat se v centru s velkou zemědělskou technikou je ale také problém," dodává Beran.