Nehoda, která změnila železnici. Lidé z okolí se po ní neštítili rabování

  7:02aktualizováno  7:02
Přesně 90 let dnes uplynulo od pohřbu železničářů, kteří zemřeli při jedné z nejtragičtějších událostí v dějinách české železniční dopravy. Nehoda u Zaječí na Břeclavsku, při níž zahynulo 24 lidí, změnila tvář trati spojující Prahu s Bratislavou.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Tři stříbrné rakve byly vystaveny na dvoře městské nemocnice v Břeclavi. Na modrém katafalku tu odpočívala těla tří železničářů, kteří o několik dní dříve zahynuli v nedalekém Zaječí při jedné z největších železničních nehod v českých dějinách.

Obrovský pohřební průvod před 90 lety doprovázely čtyřstupy uniformovaných železničářů. „Pochováváme zde oběti strašného neštěstí. Avšak již dnes zase jedou železnice dál, skřípají těžká kola. Než tentokráte nezapomeneme tak tiše, jak se to stává, zemře-li někdo při výkonu svého povolání,“ řečnil nad rakvemi pan Rambousek, zástupce Unie železničních zaměstnanců.

A měl pravdu. Tragická nehoda, která se odehrála 9. září 1928 v Zaječí, změnila podobu nejvýznamnější československé trati spojující Prahu s Bratislavou.

Z Brna do Břeclavi se tehdy ještě jezdilo po jednokolejce. Aby se vlaky nesrazily, míjely se ve stanicích, kde se koleje rozvětvovaly. Běžný manévr se ale v Zaječí změnil v děsivou událost. Zemřelo při ní 24 lidí včetně tří zmiňovaných železničářů, další více než stovka cestujících měla těžká i lehká zranění.

Před druhou hodinou odpoledne projížděl stanicí rychlík směřující do Břeclavi. Na čtvrté koleji stál nákladní vlak a čekal, až jej spoj z Prahy mine. Jenže výhybka byla postavena špatně. Rychlík odklonila na druhou kolej, vlak v plné rychlosti prudce vybočil, vykolejil a narazil do nákladní soupravy. Tři vagony se roztříštily a další převrátil.

Vagony rychlíku letěly vzduchem

Strojvedoucí nemohl zareagovat. Návěst mu ukazovala polohu volno, a tak jel maximální rychlostí. „Jako viníci označeni jsou výhybkář Matěj Bartošic a Albrecht Fibich,“ píše se v úřední zprávě o katastrofě.

Nejtragičtější železniční nehody na jižní Moravě

  • 9. září 1928, Zaječí: Rychlík vykolejil a narazil do odstaveného nákladního vlaku. (24 mrtvých, přes 100 zraněných)
  • 18. září 1941, Brno-Židenice: Rychlík najel na zastávce do skupiny lidí, převážně dělníků čekajících na osobní vlak. (18 mrtvých)
  • 21. prosince 1950, Podivín: Rychlík z Bratislavy se na železničním přejezdu srazil s autobusem ČSAD. (34 mrtvých, 56 zraněných)
  • 24. prosince 1953, Šakvice: Opilý strojvůdce usnul, rychlík najel v plné rychlosti do stojícího vlaku. (103 mrtvých, 83 zraněných)
  • 11. prosince 1970, Řikonín: Expres se srazil s vykolejenými vlaky a dva jeho vagony se zřítily z viaduktu do údolí říčky Libochovky. (31 mrtvých, 18 zraněných)

Podle ní Bartošic výhybku nastavil špatně a zamkl ji. Svému nadřízenému nahlásil, že je vše v pořádku. Hradlař Fibich pak postavil hradlo na volno, aniž se přesvědčil, zda je skutečně výhybka postavena správně. Omylu si všiml, až když zvedl hlavu od písemností kvůli hluku projíždějící soupravy.

„Srážka obou vlaků byla strašná. První tři vozy za rychlíkovou lokomotivou vklínily se do sebe tak, že se služební vůz naráz změnil v hromadu trosek, a další tři vozy byly vymrštěny nárazem z kolejí až na vzdálenost několika metrů,“ píše se v pamětní knize četnické stanice v Rakvicích.

Situaci navíc ztěžovaly houfy lidí, kteří se k neštěstí seběhli z okolních vsí. Příchozí se snažili pomáhat zraněným, ale došlo i na vykrádání zavazadel a pohozených věcí.

„Jestliže se musí pro obvázání raněných užíti ubrousků a utěrek z restaurace jídelního vozu, nesvědčí to o tom, že ve stanici Zaječí nebo poblíže bylo dostatek záchranných prostředků, které by obsahovaly obvazy, léky a podobně,“ popisoval tehdy poslanec František Buříval v Národním shromáždění Československé republiky, kde se nehoda projednávala a dlouze se kritizovaly poměry v Československých drahách.

Mimo jiné z jednání vyplynulo, že nedlouho předtím na stanici v Zaječí bylo propuštěno 17 zaměstnanců. Z původních 35 jich tak tady zůstalo pouze 18.

Za rok už se jezdilo po dvou kolejích

A ministr železnic Josef Václav Najman na téže schůzi přiznal, že v Zaječí k tragédii nemuselo dojít, kdyby na trati byly dvoje koleje. Neštěstí pak skutečně urychlilo výstavbu dvoukolejné trati. Jezdilo se po ní už o rok později.

Výhybkáři Bartošic a Fibich dostali trest vězení na jeden a čtvrt roku. Není bez zajímavosti, že osud Fibicha je spojen ještě s jednou tragickou událostí.

Po vykonání trestu se vrátil do Rakvic, kde bydlel. O pár let později jel jeho syn se školou na výlet, při kterém se na Dyji potopila pramice s 52 rakvickými dětmi. Fibichův syn byl mezi nimi. Chlapce se podařilo zachránit, 31 jeho spolužáků takové štěstí nemělo.

K železničním nehodám došlo také jen o pár kilometrů dál. V prosinci 1950 se na přejezdu v Podivíně srazil rychlík a autobus. Zemřelo 34 lidí a dalších 56 se zranilo. O tři roky později přišla tragická srážka v Šakvicích – na Štědrý den se zde střetl osobní vlak s rychlíkem. Při nehodě zemřelo 103 lidí, dalších 83 se zranilo.

Dosud nejtragičtější nehoda v dějinách české železniční dopravy se stala v roce 1960 u Stéblové na Pardubicku. Čelně se tam srazily dva vlaky a vypukl požár s děsivou bilancí: 118 mrtvých a 110 zraněných.

Výsledky voleb 2018

Výsledky voleb do zastupitelstev obcí podle okresů pro Jihomoravský kraj:

Volby do Senátu

Ve volbách do Senátu 2018 v Jihomoravském kraji ve druhém kole vyhrál v obvodu 56 - Břeclav:Rostislav Koštial a v obvodu 59 - Brno-město: Mikuláš Bek.



Nejčtenější

ODS, lidovci, ČSSD a Piráti v Brně vyšachovali ANO. Megapodraz, říká Babiš

Novou koalici v Brně budou tvořit čtyři strany, které vyšachovaly vítězné hnutí...

Povolební vyjednávání v Brně přineslo nečekaný zvrat. Zástupci ODS, lidovců, ČSSD a Pirátů společně oznámili, že...

Bývalý radní postavil vilu u rezervace, využil zastaralý územní plán

Vila bývalého radního

Postavit si honosnou vilu s výhledem do chráněné přírodní rezervace lze snadno. Stačí zpackaný a dvacet let starý...



Na Hodonínsku patří pozemek gestapu, zjistili úředníci při hledání majitelů

Na tomto místě v Násedlovicích na Hodonínsku má stále pozemek někdejší úřadovna...

Kvůli kurióznímu omylu, kterého se před lety dopustili úředníci na Hodonínsku, má v Násedlovicích dodnes pozemek...

Hradec je novým lídrem. Chomutov má první body, slaví Sparta i Kometa

Tomáš Marcinko z Třince tečuje puk, který míří do branky hostujícího celku....

Deváté kolo hokejové Tipsport extraligy přineslo změnu na čele tabulky. Novým lídrem je Hradec Králové po výhře 3:2 v...

Koalici v Brně ještě mohou ohrozit Piráti, od ANO dostali lepší nabídku

Lídr kandidátky brněnských Pirátů do komunálních voleb Tomáš Koláčný.

Když v Brně po nečekaném obratu v koaličních vyjednáváních začaly jednat ODS, KDU-ČSL a ČSSD bez vítězného hnutí ANO,...

Další z rubriky

Škody způsobené suchem budou stamilionové, náhradu dostanou jen zemědělci

V Maršově je velké sucho.

Jižní Moravu letos znovu ničilo sucho a podnikatelé dodnes sčítají škody, které dosáhnou stovek milionů korun. Zatímco...

Rektor Bek drtivě vyhrál nad exšéfem rozhlasu, který odešel kvůli volbám

Rektor Masarykovy univerzity a kandidát do Senátu Mikuláš Bek oslavuje se svým...

Na jižní Moravě poslali voliči do Senátu v Brně rektora Masarykovy univerzity Mikuláše Beka a v břeclavském obvodu...

Je důležité, jak se člověk chová, říká k dvojroli rektor a senátor Bek

Rektor Masarykovy univerzity Mikuláš Bek suverénně vyhrál druhé kolo senátních...

Rektor Masarykovy univerzity v Brně a nově také senátor Mikuláš Bek v druhém kole senátních voleb jasně zvítězil nad...

Najdete na iDNES.cz